Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

D/A Omvandlare

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-30 01:03

Är det någon som kan uttala sig om den här D/A Omvandlaren från M-AUDIO. Den gör precis vad jag vill, nämligen att konvertera en optisk digital signal (toslink) till analog RCA signal. Jag har tänkt att använda den för att ansluta G5:an till en NAD förstärkare för uppspelning av DVD-Audio, CDs i originalkvalité, DVD-filmer mm från G5:ans hårddisk.

Blir denna komponent flaskhalsen i systemet tro? Eller är det en bra omvandlare? Vore kul att höra kommentarer från någon som testat, eller anser sig vara kunnig inom området.

Tilläggas bör att M-AUDIO även har andra converters som omvandlar torslink-signal till RCA-signal. Enda skillnaden tycks dock vara att de har fler anslutningsmöjligheter och kan hantera flera signaler samtidigt.

Sedan finns det även en enhete vid namn Flying Cow som hanterar 24-bit signaler mm. och som är betydligt dyrare, även den med en mängd anslutningsmöjligheter och hantering av flera signaler samtidigt. Detta har jag dock inget behov av.

Senast redigerat 2004-01-01 22:20

Lustigt, jag föreslog just som svar på ditt pm just M-AUDIO.

Om du ska lyssna på DVD så behöver du 24 bitar om ingen bitreducering sker innan(vilket vore synd på något sätt).

Den där CO2 har du ingen som helst nytta av då den endast konverterar mellen optisk och elektriskt överförd S/PDIF(digitalt format). Det är ingen D/A-omvandlare utan en konverter mellan två digitala överföringar. RCA är en kontakttyp vilken i detta fall används för koaxialt överförd digital signal. Du behöver analoga ut.

Leta lite till så hittar du säkert något.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-30 01:25

Ajaj. Jag förstår. Borde ha läst mer noggrannt. Tyckte väl att det var lite för bra för att vara sant. Letar vidare...

Ett PCI-X ljudkort med RCA-utgångar låter som en betydigt bättre lösning. Skall se om jag hittar något vettigt sådant med 24-bit stöd.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-30 08:55

Jag kör med en DI-Port från Mindprint.
Den kostar ca 2500-3000:- och då får du ruggigt bra AD/DA omvandlare plus knäpptysta preampar.

http://www.mindprint.com leta efter DI-Port.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-30 12:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Jag har tänkt att använda den för att ansluta G5:an till en NAD förstärkare för uppspelning av DVD-Audio

Sedan finns det även en enhete vid namn Flying Cow som hanterar 24-bit signaler mm. och som är betydligt dyrare, även den med en mängd anslutningsmöjligheter och hantering av flera signaler samtidigt. Detta har jag dock inget behov av.

Det är väl en Flying Cow du behöver om något, så länge du har tänkt att spela DVD-A vilket du anger ovan. DVD-A brukar vanligen återges antingen som 24/96 (5:1) eller 24/192 (stereo).

  • Oregistrerad
  • 2003-12-30 12:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jörgen U
Det är väl en Flying Cow du behöver om något, så länge du har tänkt att spela DVD-A vilket du anger ovan. DVD-A brukar vanligen återges antingen som 24/96 (5:1) eller 24/192 (stereo).

Fel igen. Inte den heller uppfyller DVD-A kraven. Om du är ute efter att även kunna spela DVD-A i stereo behöver du en 24/192 omvandlare eller motsvarande ljudkort med lämpliga in/utgångar. Ljudkort görs av Lynx, RME, Ego Systems och MOTU bl.a. Rena konverterare har jag mindre koll på, men Apogee är jag helt säker på har en "liten" en.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-01 15:01

Jag har insett att en D/A omvandlare är en dålig lösning på problemen. Jag sparar hellre pengarna och köper en surroundreciever av bättre slag med TOSLINK-ingång och ansluter G5:an den vägen. Jag får utnyttja DVD-spelaren till detta sålänge. Målet är dock att köra det mesta från G5:an, iaf. CD-skivor då det är betydligt smidigare och trevligare.

EDIT: stavfel as usual

Senast redigerat 2004-01-01 22:17
1
Bevaka tråden