Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DV-kamera under 500 gram och 10 tusen?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-02 23:16

Jag tänkte köpa mig en DV-kamera för att bla. filma barn/familjemotiv o annat vanligt. Jag köpte en Sony P105 (om jag minns rätt - kan ha varit P110) förra året men lämnade tillbaka den då det var rätt kraftigt brus i gul/blå kanalen vid filmning inomhus. Jag vet inte om det var ett måndagsex. eller om kvaliteten inte ska förväntas vara bättre.

Nu alltså nytt försök.

Vad den ska ha:
- bra bildkvalité utan brus även vid inomhusfilmning
- liten, vikt under ca. 500 gram
- DVin/ut
- hyggligt pris (gräns ca. 10-12 tusen inkl. moms)
- skaplig batteridriftstid

Någon som har tips o egna erfarenheter? Eller en site med bra tester? Just bildkvalitén vid lite lägre ljusförhållanden är inte så lätt att utläsa ur de tester jag sett.

Köpte en Canon MV600i i våras och är jättenöjd.
http://www.cyberphoto.se/canon/video/mv600i.php

Problemet är med de flesta konsumentkameror är att du inte kan välja 'gain' nivån eller helt stänga av den. Det betyder att kameran kommer att göra bilden ljusare på digital väg vilket medför en kraftig försämring av bildkvalitet iom det synliga bruset. Att ha möjlighet att ställa in vitbalansen manuellt kan förbättra bildkvaliten oerhört också.

Jag har tyvärr inga rekomendationer på specefika kameror.

kolla runt på forumet DV info...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-01 17:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av CyberPet
Köpte en Canon MV600i i våras och är jättenöjd.
http://www.cyberphoto.se/canon/video/mv600i.php

Hej CyberPet,

Jag har funderat på att investera i just Canon MV600i, men är litet skraj för ljudkvaliteten. Vad tycker du om den? Kör du med inbyggd mikrofon, eller kopplar du in en extern? (Går det förresten att koppla in en extern mikrofon?)

Gott nytt år på dig!

Vänligen, Ylan

Jag skulle kolla på Panasonic NV-GS70, ca. 10.000.- 490g och 3 CCD.Verkar vara en mycket intressant kamera.

  • Medlem
  • 2004-01-01 19:26

Har använt en Canon MV5 ett år nu. Den har nog ersatts av MV6 nu. Mycket nöjd med kameran som är väldigt liten och därför också förljer med i fickan, vilket är min erfarenhet att en större kamera inte gör.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-01 19:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av Micke W
Jag skulle kolla på Panasonic NV-GS70, ca. 10.000.- 490g och 3 CCD.Verkar vara en mycket intressant kamera.

Läste att den fick kritik för kvaliteten när det är brist på ljus, dvs. när man filmar inomhus, något man ju kan komma att göra en del i vårt kalla land. Å andra sidan vet jag inte huruvida man jämförde med andra, dyrare 3 ccd-kameror.

Vänligen, Ylan

Jag tror inte att det finns någon DV-kamera som ger tillfredställande bild i dåliga ljusförhållanden.
Alternativet är att skaffa en lampa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-01 22:29

Jag har en Sony trv33e som funkar bra och klarar dina krav.

Den kan jag rekomendera.

1
Bevaka tråden