Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kvalitets-PDF (Distiller) i OSX?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-28 00:49

Om man tidigare jobbat med tex Indesign 1.52 i OS9, och producerat PDFer med PS>Distiller och nu med Indesign2 eller nåt annat OSX-program vill ha samma kontroll och kvalitet på PDFerna som tidigare, fast i OSX, hur gör man? Måste man fortsätta med Distiller (finns bara i Classic-version)? Vet någon om Distiller kommer för OSX, eller kommer det nån typ av plugins till Apples drivrutin (Preview) så man kan göra lika bra PDFer som Distiller?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: thomas:
Om man tidigare jobbat med tex Indesign 1.52 i OS9, och producerat PDFer med PS>Distiller och nu med Indesign2 eller nåt annat OSX-program vill ha samma kontroll och kvalitet på PDFerna som tidigare, fast i OSX, hur gör man? Måste man fortsätta med Distiller (finns bara i Classic-version)? Vet någon om Distiller kommer för OSX, eller kommer det nån typ av plugins till Apples drivrutin (Preview) så man kan göra lika bra PDFer som Distiller?

Gör klart ditt dokument, välj Skriv ut, välj där Förhandsvisa, nu har du en PDF som du kan spara var du vill. Smidigt!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ackiboa:
Gör klart ditt dokument, välj Skriv ut, välj där Förhandsvisa, nu har du en PDF som du kan spara var du vill. Smidigt!

Ja, det är klart. Men kan man göra några inställningar för hur man vill att den ska vara optimerad (komprimering, etc)?

Destiller kommer, var så säker. Vi är många som efterfrågar denna för macOS X. Själv vill jag skapa en destillerkö på vår kommande xserve, kommer att bli mumma.

I InDesign 2 gå in under Export (under Arkiv). Välj Export som PDF.
Där har du sedan en massa inställningar.

Gör ID2 vettiga PDF:er då? Tidigare har dom ju inte varit några höjdare direkt...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Gör ID2 vettiga PDF:er då? Tidigare har dom ju inte varit några höjdare direkt...

Ja, InD2 gör helt ok PDFer. Funkar mycket bra. Det är enkelt att t.ex konvertera InD2 pdfer till PDF/X-1 filer med PDF/X-1 Checkup från Apago och/eller Pitstop Professional.

Om man med "kvalitets pdf" menar PDF som går att använda som digitalt original i grafisk produktion kan jag absolut INTE rekommendera att i OS X printa och plocka en PDF med hjälp av Quartz. Det blir inte några vassa PDF:er, inte ännu i alla fall. Det kommer, kanske.

/Mattias

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-29 10:34

Det är precis det som är problemet. Dels rapporterar vår tryckare att det fortfarande blir strul i deras rippar av indesign-pdfer, dels vill jag inte vara beroende av Indesign för att göra pdfer.

Vi har flera program som behöver kommåt detta, tex skickar vi numera ritningar från Archicad både till kund och till utskrift som storformats-pdf gjorda med skräddarsydda Distiller-inställningar.

Och det är ju inte fel att göra en schysst pdf från Word om man vill skicka ut nåt . Tex begriper jag inte hur jag ska påverka en inbäddad bilds upplösning om jag gör pdfen med Preview (Quartz Förhandsvisning). Den verkar låst på 72 dpi, men jag vill ha 150. Hur gör jag? Och färghanteringen? HUR?

Jag tror också vi behöver Distiller i OSX.

Är det verkligen ingen som har en aning om vad planerna är?

[ 29 Maj 2002, 10:35: Meddelandet ändrat av: thomas ]

Att skapa .pdf filer direkt i OS´et eller från ID 2 funkar ganska bra, men det är ju inte alls som i Destillern.

Jag kör destillern i Classic för att få ner storleken så mycket som möjligt och samtidigt få bra kvalitet. Det kan man glömma om man kör via Preview eller direkt från ID 2.

Så tills det kommer en X-Destiller så måste nog Classic få stå och tuffa på.

- Slice -

1
Bevaka tråden