Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kolla e-post automatiskt via modem

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-02 23:07

På Classic-tiden kunde Eudora koppla upp och ner automatiskt för att kolla e-post typ en gång i timmen fast man satt på modemuppkoppling. Kan man fixa så att mail.app och osx 10.3.2 gör detsamma dvs auto kopplar upp, kollar e-post och sedan kopplar ned? Hur?

Tror inte det. Men Eudora för OSX kan säkert det.

• Medlem
  • 2004-01-02 23:22

entourage kan.

• Medlem
  • International user
  • 2004-01-02 23:39

Har du provat att ställa in så att modemet kopplar upp automatiskt vid behov? Jag har tyvärr inget modem, men den inställningen måste ju finnas även i OSX.

Sedan väljer du "Hämta ny e-post: Varje timme" i Mail.app inställningar under "Allmänt".

Sedan bör du även kunna ställa in så att modemet kopplar ned efter någon minuts inaktivitet. Så avbryts kopplar modemet ned när mailen kollats.

Annars är det nog enklast att ordna detta med ett AppleScript. Borde vara riktigt busenkelt. Någon med modem kanske kan knåpa ihop ett som funkar?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-02 23:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Har du provat att ställa in så att modemet kopplar upp automatiskt vid behov? Jag har tyvärr inget modem, men den inställningen måste ju finnas även i OSX.

Sedan väljer du "Hämta ny e-post: Varje timme" i Mail.app inställningar under "Allmänt".

Yess, har provat ställa in modemet på auto uppkoppling men mail.app "hinner före" dvs mail.app börjar arbeta offline innan modemet hunnit koppla upp sig...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-03 00:10

Ett litet applescript borde kunna hjälpa dig här.. Kolla upp det..

/glemme

• Medlem
  • International user
  • 2004-01-03 01:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av Milo
Yess, har provat ställa in modemet på auto uppkoppling men mail.app "hinner före" dvs mail.app börjar arbeta offline innan modemet hunnit koppla upp sig...

Jaha. Vad uselt.
Ett AppleScript är enkelt att skriva, däremot är jag osäker på hur man får det att köras en gång i timmen. Men det finns det säkert någon annan här på forumet som vet?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-03 11:50

Testa QuicKeys (sök på versiontracker.com). Med det programmet kan men enkelt skapa makron. Där skulle man kunna skapa något sånthär:

Action: Check mail, Trigger: Time: 12.00
1. Connect to internet
2. Whait 30 secounds
3. Open application: Mail.app
4. Press keykombination: cmd-shift-N
5. Whait 5 minuites
6. Disconnect internet connection
7. Close application Mail.app

• Medlem
  • International user
  • 2004-01-03 12:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Jaha. Vad uselt.
Ett AppleScript är enkelt att skriva, däremot är jag osäker på hur man får det att köras en gång i timmen. Men det finns det säkert någon annan här på forumet som vet?

on idle
	-- Gör saker här
	return 3600
end idle
1
Bevaka tråden