Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! Coolpix, DiMAGE eller ngt annat?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Svårt att välja vilken kamera som man vill ha. Jag tror att jag slutligt väljer mellan nedanstående två modeller, men det kan naturligtvis ändra sig igen om någon ger mig goda skäl för varför jag borde ändra mig.

De faktorer som jag lagt särskild vikt vid är i första hand ett snabbt avtryck och ett behändigt enkelt-att-ta-med-format. Jag hatar när man tar bilden bara för att märka att kameran tar en helt annan bild 1 sekund senare och vill ha en smidig kamera som inte är för bulkig.

Jag har sämre koll på brusnivå, lins- och CCD-kvalité, ljuskänslighet och andra faktorer som påverkar bildkvalitet och jag vore därför tacksam för era synpunkter om sådana också väldigt viktiga faktorer. Känner ni sedan till test på dessa och kameror i samma klass så tackar man extra.

MVH

macswede

Nikon Coolpix 3700
http://www.dpreview.com/news/0310/03102801nikoncp3700.asp

Minolta DiMAGE G400 http://www.dpreview.com/news/0310/03101401minoltadimageg400.asp

• Oregistrerad
  • 2003-12-03 12:48

I en annan tråd så funderade vi på denna:
http://www.dpreview.com/reviews/specs/Casio/casio_qvr40.asp

Rekommenderar en Canon Digital Ixus 400.

Senast redigerat 2003-12-03 23:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kumimoji
Åter igen: rekommenderar en Canon Digital Ixus 400...

Jag var och kände på en igår och jag gillade iofs stil och feeling, MEN den hade det segaste avtrycket jag någonsin upplevt. Det kändes som om det tog minst en sekund från det att jag tog bilden tills det att kameran tog bilden. Dåligt! Annars är jag en gamal Canonälskare med flera av deras systemkameror bakom mig (fn EOS 5).

Vill inte framstå som kaxig, men det vore skönt med lite motverade svar i fråga om de variabler som faktiskt är relevanta vid kameraval och inte bara ett allmänt tyckande.

• Oregistrerad
  • 2004-01-02 00:30

Har själv inköpt en Nikon Coolpix 4300 som julklapp till mig själv. Hade först tänkt att köpa en 3700, men valde 4300:an. Det finns ju en hel del inställningar på kameran som man kan laborera med. Är inte lika slank som 3700:an i formatet, men den är mindre än vad man tror. Köpte även ett 128 mb flash minne. Kostnad ca 5000 kr.

Video sekvensen har jag testat på nyårsfyrverkeri, samt inomhus på mitt jobb. Är väldigt nöjd med resultatet trots att den bara kan spela in 15 bilder/s (utan ljud) i max 30 s.

Men det är ju inte för video delen man köpte kameran... Det som är lite svårare med bilder, det är när man tar kort på objekt som är i rörelse (sport). Såg att 3700 hade ett sådant "motiv" läge. Vet dock inte hur det fungerar... Närbilder blir väldigt bra på min kamera. Kommer givetvis att laborera mera.

Skickar med en bild med fyra olika tagningar (collage):
1. Parkerad bil (normal)
2. Marshall (utomhus, närbild)
3. Ost (inomhus, närbild)
4. handboll (på 20m avstånd utan zoom) belysningen är en svår grej...
Man kan alltid justera en del i photoshop i fall man önskar!

Hoppas att bilden ej är för stor (89 kb)

Jag är nöjd med kameran så här långt, men att rekommendera till någon annan är alltid svårt. Är verkligen en nybörjare när det gäller kameror...

• Medlem
  • Lund
  • 2004-01-03 11:49

När det gäller att läsa om digitala kameror är dpreview.com att rekommendera.
Phil Askey jämför kamerornas samtliga viktiga parametrar , brusnivå, färgfel, objektivfel, minneshantering, bufferttid, starttid,batteritid, ergonomi.mm .
Under åren har Canon, Nikon , Minolta,Olympus gjort bra och likvärdiga kameror. Gå till en fotohandlare, testa ut den kamera som du tycker känns bäst.

Ursprungligen av miri:

När det gäller att läsa om digitala kameror är dpreview.com att rekommendera.
Phil Askey jämför kamerornas samtliga viktiga parametrar , brusnivå, färgfel, objektivfel, minneshantering, bufferttid, starttid,batteritid, ergonomi.mm .
Under åren har Canon, Nikon , Minolta,Olympus gjort bra och likvärdiga kameror. Gå till en fotohandlare, testa ut den kamera som du tycker känns bäst.

Måste säga emot. Jo, jag tycker också om dpreview, men just snabbhet värderas inte där. Det är en bisak för Askey, och det var väl en huvudfråga?

Enda stället jag hittat som tar allvarligt på snabbhet är Imaging Resource. De mäter shutter lag, fokuseringstid med mera. Snabbtittar och förhandsex mäter de inte på, men kolla till exempel deras test av Sony 828.

Själv är jag på jakt efter en liten och snabb kamera som komplement till min aningen klumpiga och långsamma Olympus 750. (Den är bra på mycket annat, men inte just på fickformat och snabbhet.) Casios QV-R40 samt efterföljarna R41 och R51 verkar intressanta, liksom Minolta G400. (Tyvärr, ingen av dem är testade på Imaging Resource.) Vet ni några andra som är riktigt snabba? Ni som pratar om Nikon och Ixus, rekommenderar ni dem på snabbhet eller bara på allmän gullighet? Det finns bra kameror, men bra på vad? En av mina favoriter, A80, är inte ett dugg snabbare än min 750, absolut fel val här.

Kan meddela att för mig blev det en minolta DiMage g 400 och så ca 500 bilder senare är jag väldigt väldigt nöjd. Jag är också glad att jag köpte ett hyggligt stort minneskort, 256:a, eftersom man tenderar knäppa väsentligt fler bilder med en dv-kamera än med en vanlig. En gång i tiden lärde jag mig på ngn fotokurs dels, att man skall ta mycket fler bilder än man tror sig behöva, men dels också att man skall tänka igenom varje bild mycket mer än man tror. Hittills känns det som att jag hörsammat det första rådet, men det andra har plötsligt kommit lite i bakgrunden. Det kanske blir enklare när den första nyhetens behag har lagt sig.

Må väl!

• Medlem
  • 2004-02-07 09:37

Har en Kodak DX6490 som e helt underbar. Kan maila bilder om nån vill ha!

1
Bevaka tråden