Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

8.6 till OS X?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Dags för mig att samla stilpoäng hos svärfar med hjälp av 99mac

Han har:

PowerPC G3 300 MHz
iBook (dasslocket) med gamla 8.6

Jag skulle vilja släpa honom fram till OS X. Går det att göra en
uppdatering direkt till OS X? Och i så fall: går det utan att köra över vad som finns i burken?

Har han alla program han använder till X, är han medveten om att med den datorn så kommer det bli 3-4ggr långsammare än hans nuvarande 8.6

Förstår din tanke men det var knappast svar på frågan eller? Programmen har vi, ska han peta in mer minne också - går det?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-28 21:07

När du installerar OS X kan du välja att ha kvar det gamla systemet som ett Classicsystem (bäst för att kunna gå tillbaka vid behov när man "går över" för första gången...). Allt som finns på HDn finns kvar vid en sån installation...

Systemet kräver 3Gig och klarar sig nätt och jämt på 128MB RAM, men min rekommendation är minst 256.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Earth
När du installerar OS X kan du välja att ha kvar det gamla systemet som ett Classicsystem (bäst för att kunna gå tillbaka vid behov när man "går över" för första gången...). Allt som finns på HDn finns kvar vid en sån installation...

Tack för vägledande svar. Menar du att även om det är 8.6 innan installation, så köps det som Classicsystem i detta fall?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-28 21:30

Oj, nej det har du kanske rätt i... OS X kräver nog 9.2.2 för att köra det som Classic. Han får starta om i 8.6 när han behöver då...

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-12-28 22:16

Däremot borde man enkelt kunna uppdatera 8.6 till 9.2 och sedan installera OS X...

• Medlem
  • 2003-12-28 22:16

Dasslock rev. A maxar minnet med 96 MB så den går inte att starta i OSX tror jag.

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-12-28 22:27

Säker?
Upp till 320 MB (Apples specar) säger MacTracker.

• Medlem
  • 2003-12-28 22:36

hmm... var har jag fått det ifrån?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
hmm... var har jag fått det ifrån?

Bra fråga. För kollar man här:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=43094

så ser man att 320 mb är max.

Så här säger Apple om att uppgradera:

http://www.apple.com/macosx/upgrade/questions/howto.html

Du kan säkert smälla på det ovanpå 8.6 utan problem men du kommer inte kunna använda Classic.

• Medlem
  • Munkedal
  • 2003-12-30 20:55

Kollade själv för ett tag sedan när jag tänkte uppgradera mammas iBook 300MHz till OS X men om jag förstått rätt på Apples sidor http://www.apple.com/macosx/upgrade/requirements.html och http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=88039-S så är det tyvärr först i och med SE modellen (366 MHz) som det går att uppgradera till OS X

Mac OS 8.6 kan inte användas som "classic" i OS X. För det krävs Mac OS 9.2.2

Däremot så går det alldeles utmärkt att installera OS X "ovanpå" 8.6.
Det går även att i efterhand välja att boota om datorn i 8.6 efter att OS X är installerat.

Max RAM i en ibook 266/300 Mhz är som någon nämnde 320 Mb och jag har lyckats installera OS X på den andra generationens ibook (den mörkblåa). Hurvida den tidigare generationens ibook (ljusblåa samt orangea) varianten tar emot OS X vet jag inte.

Det man måste tänka på när det gäller sådana här gamla modeller är att ha firmwaren uppdaterad till senaste innan man försöker sig på med OS X.

(Kom på att det finns en grå och grön version av Ibook också, vilka generationer tillhör dem?!?)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Pettersson:
Mac OS 8.6 kan inte användas som "classic" i OS X. För det krävs Mac OS 9.2.2 [...]

9.1 fungerar också. Hur det är med 9.0.x vet jag inte.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Marco
Kollade själv för ett tag sedan när jag tänkte uppgradera mammas iBook 300MHz till OS X men om jag förstått rätt på Apples sidor http://www.apple.com/macosx/upgrade/requirements.html och http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=88039-S så är det tyvärr först i och med SE modellen (366 MHz) som det går att uppgradera till OS X

Då har du fel fel fel. Kolla min länk:

Där står:
Mac OS Supported:
9
8.6
X

• Medlem
  • Munkedal
  • 2003-12-30 23:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
Då har du fel fel fel. Kolla min länk:

Där står:
Mac OS Supported:
9
8.6
X

:eek: Det är väl ändå Apple som har fel i någon av länkarna då det att det ska vara en SE modell i min första länk och att 300 MHz IBook inte är en SE modell i den andra och att OS X fungerar på 300MHz iBook i din länk.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Marco
:eek: Det är väl ändå Apple som har fel i någon av länkarna då det att det ska vara en SE modell i min första länk och att 300 MHz IBook inte är en SE modell i den andra och att OS X fungerar på 300MHz iBook i din länk.

Nejdå. Apple har rätt hela tiden. Det står iBook, SE, inte iBook SE. Dvs de menar iBook och iBook SE. Dess modeller såldes under en viss tid samtidigt.

• Medlem
  • Munkedal
  • 2003-12-31 00:38
Citat:

Nejdå. Apple har rätt hela tiden. Det står iBook, SE, inte iBook SE. Dvs de menar iBook och iBook SE. Dess modeller såldes under en viss tid samtidigt.

Okej då Apple har alltid rätt och jag läste fel.

• Medlem
  • Gällivare
  • 2003-12-31 13:37

OSX, fungerar finfint på dasslock(OK, det är ingen raket men vad ska man vänta sig). Kör själv 10.2 på min Blueberry 300MHz, som huvudsaklig arbetsdator faktiskt!

Se till att du har nog mycket minne, iBook 300 har 32Mb eller 64mb inbyggt och har sedan en ledig minnesplats. Sätt in en 256Mb så du får minst 288Mb RAM, se också till att det blir rätt minnestyp. Blir det fel minne så fungerar iBooken men den blir instabil utan bara h-e.

Sedan behöver också OSX bra med skivutrymme, bara systemet tar 3Gb. iBook 300 har 3,2 eller 6,4Gb orginal, har du lilla 3,2 an så är det läge att uppgradera med ny hårddisk. Nya hårddiskar är tokbilliga idag, dom är dessutom betydlig tystare än orginaldisken, men att byta kräver lite fibblande...

En liten notis i detta ämnet. Den modell av iBook som denna tråd handlar om är med i en Class Action Settlement i USA (vart annars) gällande just prestandan i Mac OS X på denna och en del andra datorer.

Citat:

....claim that hardware graphics acceleration and DVD playback on certain Apple computer models ("Covered Products") did not perform in Mac OS X as Apple Computer, Inc. ("Apple") had purportedly represented.

http://appleosx.rosenthalco.com/notice.html

Längre ner på sidan finns samtliga modeller som är berörda. Detta gäller såklart bara i USA. Dessutom får man inte så mycket om man är "drabbad", tror det rör sig om 25$ samt kostnaden för OS X. Nån som orkar kan ju läsa mer noga.

Inget nytt detta men jag tyckte det var lite kul och passande till denna tråd.

• Medlem
  • Gällivare
  • 2004-01-04 14:27
Citat:

En liten notis i detta ämnet. Den modell av iBook som denna tråd handlar om är med i en Class Action Settlement i USA (vart annars) gällande just prestandan i Mac OS X på denna och en del andra datorer.

[<snip>

Skitsnack. Väldigt felvisande och vilseledande notis i såfall!

Stämningen gällde mångt och mycket avsaknade av drivrutiner för grafikkorten i äldre Macar, dvs att det inte fanns fullt stöd för OS X. Apple backade senare och tog fram drivrutiner för grafiken i bland annat första iBook.

Så vad gäller iBook har inte den där stämningen någon relevans! (Och OSX rullar på hyfsat på iBook numera...)

Citat:

Skrevs ursprungligen av iBjorn
Skitsnack. Väldigt felvisande och vilseledande notis i såfall!

Stämningen gällde mångt och mycket avsaknade av drivrutiner för grafikkorten i äldre Macar, dvs att det inte fanns fullt stöd för OS X. Apple backade senare och tog fram drivrutiner för grafiken i bland annat första iBook.

Så vad gäller iBook har inte den där stämningen någon relevans! (Och OSX rullar på hyfsat på iBook numera...)

Var det jag skrev skitsnack eller var det stämningen?

Den finns fortfarande kvar på apple.com i a f.

• Medlem
  • Gällivare
  • 2004-01-04 15:44
Citat:

Var det jag skrev skitsnack eller var det stämningen?

Den finns fortfarande kvar på apple.com i a f.

Både och! Du säger att Apple har blivit stämda för att OS X har dåliga prestanda på tidiga iBook, det är skitsnack. Stämningen, som är gammal, handlar om att det inte fanns visst hårdvarustöd i OS X10.0 (det kom i 10.1.4). Jag tror inte killen som startade tråden tänker lägga in 10.0 på datorn(eller för den delen installera 10.1, och vägra installera 10.1.4 uppdateringen med stödet för grafikkortet).

Sedan har Apple tagit det som goodwill är en annan sak, och sagt att: OK, är ni missnöjda med OSX så lämna tillbaka OSX och få pengarna tillbaka, eller ta en 25 dollars kupong värdekupong för köp över 99 dollar.

Citat:

Skrevs ursprungligen av iBjorn
Både och! Du säger att Apple har blivit stämda för att OS X har dåliga prestanda på tidiga iBook, det är skitsnack. Stämningen, som är gammal, handlar om att det inte fanns visst hårdvarustöd i OS X10.0 (det kom i 10.1.4). Jag tror inte killen som startade tråden tänker lägga in 10.0 på datorn(eller för den delen installera 10.1, och vägra installera 10.1.4 uppdateringen med stödet för grafikkortet).

Sedan har Apple tagit det som goodwill är en annan sak, och sagt att: OK, är ni missnöjda med OSX så lämna tillbaka OSX och få pengarna tillbaka, eller ta en 25 dollars kupong värdekupong för köp över 99 dollar.

Värst vilken besserwisser du var då. Jag gjorde bara mitt inlägg för jag tyckte det var ett lustigt sammansträffande då prestandan i Mac OS X på en iBook 300 diskuterades i denna tråd och tydligen fanns det såna som tyckte den var så dålig att de tagit Apple till domstol om det. Det fanns ingen som helst baktanke med det. Jag tror han som startade tråden inte tog mitt inlägg som nåt annat än den lilla notis det var. Det lär inte ha påverkat honom på nåt sätt.

Om vi sen ska var noggranna angående ditt påstående att det bara är för användare av Mac OS X 10.0. Så här står det:

Citat:

ALL END USER PERSONS OR ENTITIES WITHIN THE UNITED STATES WHO BOTH (1) OWN OR OWNED CERTAIN APPLE G3 COMPUTER MODELS SOLD BETWEEN NOVEMBER 1997 AND SEPTEMBER 2000 ("COVERED PRODUCTS") AND (2) ALSO PURCHASED ANY VERSION OF MAC OS X FOR A COVERED PRODUCT ON OR BEFORE MAY 15, 2003:

Det betyder ju att även de som köpt Mac OS X 10.1 eller 10.2 ingår i detta. Om det sen ändå finns hårdvarustöd i dessa versioner är ju rätt ointressant sett till uppgörelsen.

Sen för ordningens skull kan man ju nämna att uppgörelsen inte är klar än så hur det hela slutar är okänt. Och helt ärligt så bryr jag mig inte heller.

Tack för alla glada tillrop Ska man hellre peta in Jaguaren över 8.6:an - är det OK?

Eller ska man råda svärfar att köpa en begagnad men nyare bärbar istället för dasslocket?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kenneth Pilo
Tack för alla glada tillrop Ska man hellre peta in Jaguaren över 8.6:an - är det OK?

Eller ska man råda svärfar att köpa en begagnad men nyare bärbar istället för dasslocket?

Peta du in Panther eller Jaguar över 8.6, det går prima. Du kommer dock inte kunna använda Classic i Mac OS X men kommer kunna boota upp i 8.6 när det behövs.

En bättre begagnad är nog inte fel men det går ju med OS X på ett dasslock. Dock kommer det inte upplevas alltför snärtigt. Maximalt med minne är att rekommendera. 10.2 på en iMac 233mhz med 192mb ram var inte alltför kul men det gick.

1
Bevaka tråden