Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hemmappen kan inte hittas

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett problem, jag har precis satt upp en ny OSX server och skall koppla 6 iMacar till den via net info. Användarna är skapade och det fungerar bra att logga in på datorn med användar namn och lösen som är skapade på OS X servern. Men sedan får man ett felmeddelande som säger...

"Hemmappen för användaren "info1" kan inte hittas på vanliga stället. Hemmappen eller mappen "Users" kan ha blivigt flyttad eller borttagen. Om mappen ligger på nätverket kanske servern är otillgänglig just nu. Kontakta systemadministratören om problemet kvarstår."

Vad kan detta bero på. Jag tycks ha försökt med det mesta...

Jag antar att du kollat i infon för varje användare så att sökvägen till hemkatalogen är rätt.

Det var det första jag kom att tänka på...

Eftersom jag en gång flyttade hemkatalogerna till en anna disk och så glömde jag detta och blev lite förbryllad första gången då inga hemkataloger hittades...

[ 19 April 2002, 14:36: Meddelandet ändrat av: Mattias Hedman ]

Jorå, sökvägarna är rätt och rättigheterna att läsa / skriva verkar helt ok.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: nicke30:
rättigheterna att läsa / skriva verkar helt ok.

Verkar? Ta och kolla det...

Vad för exakt felmeddelande får du?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: nicke30:

"Hemmappen för användaren "info1" kan inte hittas på vanliga stället. Hemmappen eller mappen "Users" kan ha blivigt flyttad eller borttagen. Om mappen ligger på nätverket kanske servern är otillgänglig just nu. Kontakta systemadministratören om problemet kvarstår."

Jag skrev felmeddelandet ordagrant i mitt första inlägg...

[ 20 April 2002, 15:28: Meddelandet ändrat av: nicke30 ]

Så nu var problemet löst.
Servern hade inte namnet riktigt rätt i DNS:en så NetInfo letade efter en server som inte fanns i vårt nät.

Bytte sökväg för hemkatalogen i NetInfo så gick det vägen.
Bara att ändra namnet i DNS:en till det riktiga så skall det fungera med alla användare...

  • Medlem
  • 2004-01-07 14:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av nicke30
Så nu var problemet löst.
Servern hade inte namnet riktigt rätt i DNS:en så NetInfo letade efter en server som inte fanns i vårt nät.

Bytte sökväg för hemkatalogen i NetInfo så gick det vägen.
Bara att ändra namnet i DNS:en till det riktiga så skall det fungera med alla användare...

Jag har råkat ut för precis samma problem som dig nicke30 men i mitt fall var det inte så lätt att lösa. Tydligen gjorde jag en riktig blunder när jag installerad PureFTPd och skrev in mitt administratörsanvändarnamn även som användare i PureFTPd.

Det skrev tydligen över uppgifterna för administratörsanvändaren för nu kan jag inte logga in med mitt vanliga användarnamn och lösenord utan får precis samma felmeddelande som du citerade.

I mitt fall lyckas jag dock inte ändra sökvägen i Netinfohanteraren för där accepteras inte mitt lösenord trots att jag bara har ett lösenord till min maskin.

Försöker jag logga in med Terminalen så får jag det här meddelandet:

No home directory /dev/null !
login: /etc/pure-ftpd: Permission denied

Det är ju helt klart att det var installationen av PureFTPd som skrev över användaruppgifter och i Netinfohanteraren ser jag att administratören nu ligger på /dev/null men när jag inte kommer in och kan ändra så känns det väldigt kört just nu.

Jag har kört "Reparera skivbehörigheter" men det behövs mer sofistikerade lösningar.

Inte verkar det heller gå att installera om hela systemet så jag sitter så att säga riktigt i rävsaxen.

Någon som har tips på ett botemedel att ta till?

  • Medlem
  • 2004-01-07 18:49

Det fixade sig till slut - installerade gamla hårddisken och läste av uppgifterna i Netinfohanteraren - skrev in dem på nya hårddisken så även vanliga dödliga kan tydligen fixa sådant här - med litet tur kanske.

1
Bevaka tråden