Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMovieproblem

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-12-14 13:09

Lessen om det är blir långt och låter krångligt, men jag begriper inte...
Jag har flera minidv-band med imovieredigerade filmer. De spelas upp bra på två olika kameror.
När jag ska importera dessa till iMovie igen, för att nu göra dvd:er, spelas de fortfarande upp bra under importen, både i kamerorna och i datorn.
Dock: väl i iMovie är ljudet på delar av vissa av banden förvrängt (tänk Kalle Anka).
Det spelar alltså ingen roll vilken kamera eller spelare jag använder, det gäller inte alla band, det gäller inte hela band, allt ser och låter bra ut vid dels uppspelning på kamerorna, dels under själva importen. Men - i iMovie är det paj...
Några ideer?

Citat:

Skrevs ursprungligen av m.
Lessen om det är blir långt och låter krångligt, men jag begriper inte...
Jag har flera minidv-band med imovieredigerade filmer. De spelas upp bra på två olika kameror.
När jag ska importera dessa till iMovie igen, för att nu göra dvd:er, spelas de fortfarande upp bra under importen, både i kamerorna och i datorn.
Dock: väl i iMovie är ljudet på delar av vissa av banden förvrängt (tänk Kalle Anka).
Det spelar alltså ingen roll vilken kamera eller spelare jag använder, det gäller inte alla band, det gäller inte hela band, allt ser och låter bra ut vid dels uppspelning på kamerorna, dels under själva importen. Men - i iMovie är det paj...
Några ideer?

Gissar:
Övergångar?
Skitigt huvud i kameran?
Quicktimeproblem?
Kanske ledtrådar i alla fall...

Jag tror att det beror på att det är olika bitdjup i ljudet. De flesta DV-kameror har 2 lägen för ljudinspelning, 12 bitar eller 16 bitar. Antagligen har de olika klippen spelats in med olika bitdjups-inställningar. Därför hänger inte iMovie med.
Jag har själv upplevt exakt de problem du beskriver och det har varit pga olika bitdjup.
Jag gjorde då en fullösning och "tankade" över ljudet via en videobandspelare och en digital konverterare in i "Peak" och synkade sedan ihop ljudspåret i iMovie med filmen. Ingen snygg lösning, men vad gör man inte när man är desperat?

Grundregeln är att alltid ha kamerorna inställda på 16-bitars ljud när man spelar in.

  • Medlem
  • 2003-12-14 17:00

Nja, klippen jag pratar om är egentligen delar av samma film.
Alltså: jag har tidigare klippt ihop hela filmer i iMovie - utan problem - och exporterat dessa som en helhet till dv-kameran.
Alla banden funkar utmärkt i kameran och i den separata mini-dv-spelare jag använder.
När jag nu i veckan har tankat in band för band (ett band = ett iMovieprojekt) uppträder problemet, till synes slumpmässigt, på vissa av banden, på vissa delar av dem.
Har provat med att tanka in både från kameran och från bandspelaren.

"Kalle Anka"-effekten är kännetecknet för problemet med olika bitdjup. Och jag vet att det där kan uppträda till synes ologiskt, men jag är nästan säker på att grundproblemet är därifrån.

Jag glömde nämna att det även brukar finnas två inställningar i kameror för antal Khz. (44.1 eller 48 Khz) Man ska ställa in kamerorna på 44.1 Khz och 16 Bitar enligt min mening. (Inget som löser det här problemet du just nu.....men ändå)

  • Medlem
  • 2003-12-14 17:24

Mmm.... fast nu har jag kollat noggrannare och allt är filmat i 12 bit, redigerat i iMovie, och sedan exporterat till en mini-dv-bandspelare med ljudinställningen på 12 bit den med.

Har däremot gjort en annan upptäckt: i iMovie 2.01 på en annan gammal dator fungerar det smärtfritt. Dock - när jag importerar det digitala materialet till den nya versionen (3.03) - ja, då är felet där igen.

Senast redigerat 2003-12-14 17:50
  • Medlem
  • 2004-01-08 22:52

Alltså: Bitdjup står för dynamiken...dvs, hur högt det låter...
medan Hz:en står för upplösningen...det enda som kan ge kalle anka-röst är
Hz:en. Testa att spela in ett ljud i 44.1Khz...ändra sedan attributen (dvs resampla inte!) till 48Khz.... det som händer är att du får en kalle anka röst.

Nått annat som kan hända är att kameran och iMovie kör med olika FRAMES.
Det kan uppstå när iMovie är inställt på NTSC medan kameran på PAL...

NTSC har 30 frames....PAL har 25...så om 30 frames ska passera genom 25
så måste ljudet lite då och då gå fortare för att passa med tidskoden.
Lycka till

1
Bevaka tråden