Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G3 krach med Jaguar

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-01-10 10:59

Hej

Jag har just gått från 9.2 till 10.2.8 och har nu fått 4 krachar vid olika aktiviteter, allt blir bara svart på skärmen ingen varning eller något, omstart är enda som hjälper.

Har kollat i "DirectoryService.error.log" det sista som står vid varje krach är
"2004-01-10 10:48:06 CET - Can't unregister node ~BSD Configuration Files~Local since not registered"
Någon som vet vad det betyder eller som vet vad felet kan vara?

Jag får gå tillbaka till 9-an då Jaguar är för osäkert.
Tacksam för svar.

MWh

Bengt Randers

Du får gärna beskriva lite vad du har för maskin (minne, pci-kort, extrautrustning m.m.) och hur du gjorde installation av OS X, t.ex. ny disk, omformatering m.m., så kanske det går att resonera sig fram till orsak.

• Oregistrerad
  • 2004-01-10 12:16

Det är en G3 desktop, 300MHz, 384MB minne, en 80Gb HD i tre partitioner, den med Jaguar är på 7.66Gb, standard CD-rom, ingen ZIP längre, en extern SCSI La Cie CD brännare, ett PCI kort med två USB portar.
Allt har funkat felfritt under OS 8.6.
Det går inte längre att starta om från CD eller från gamla systemet, det går att starta i Clasic läge.
Instalationen är gjord från CD ver 10.2 med uppdateringar därefter på en nyformaterad partition där enbart System 9.2 låg.

Tacksam för hjälpen

Bengt

• Medlem
  • 2004-01-10 12:49

Det låter lite som något av dina tillbehör inte trivs ihop med OS X. Har du testat hur den fungerar utan extra PCI kort och utan externt anslutna tillbehör (förutom tangentbord och mus)? Har du OS 9.2 på samma partition som Jaguar så måste du välja 9:ans systemmapp som startskiva i Systeminställningar.

• Medlem
  • 2004-01-10 12:52

Annars ifall den ändå inte vill hitta OS 9 systemmappen när du startar om så kan du hålla nere "alt" vilket brukar göra att den startar i OS 9. (Jag antar att du menar de beiga G3:orna när du säger G3 desktop.)

• Oregistrerad
  • 2004-01-10 14:24

Jag har nu kopplat bort SCSI- CD-Rom, och då gick 9,an igång så fint, ska ta och prova igenom Jaguar igen utan CD-Rom och se om det går bättre då.
Jag får då kanske fundera på en ny Firewire till Kuben istället, eller stanna på 9.2.

Tack för hjälp.

Bengt

• Medlem
  • 2004-01-10 15:21

Det är som skrivits ovan nästan garanterat PCI-korten som strular. Jag hade samma problem med ett USB-kort (billigt PC-skräp från en datorstormarknad), och så snart jag tog bort det fungerade datorn felfritt igen.

Snålheten bedrar ibland visheten. Man får vad man betalar för. Det är bäst att köpa kvalitetsgrejor fån en auktoriserad Mac-handlare, exempelvis Macoteket, annars bäddar man för problem.

• Oregistrerad
  • 2004-01-10 15:59

PCI kortet är köpt på OWC tillsammans med deras USB mus.
Jag lutar fortfarande mot CD-brännaren på SCSI porten, men ska kolla vidare på det spåret.

Bengt

Citat:

Skrevs ursprungligen av benran:
Det är en G3 desktop, 300MHz, 384MB minne, en 80Gb HD i tre partitioner, den med Jaguar är på 7.66Gb, standard CD-rom, ingen ZIP längre, en extern SCSI La Cie CD brännare, ett PCI kort med två USB portar.
Allt har funkat felfritt under OS 8.6.
Det går inte längre att starta om från CD eller från gamla systemet, det går att starta i Clasic läge.
Instalationen är gjord från CD ver 10.2 med uppdateringar därefter på en nyformaterad partition där enbart System 9.2 låg. [...]

Har en precis likadan dator som du, men jag kan inte ens installera Jaguar utan jag kan enbart köra 10.1.2 som nyaste system...

Jag misstänker att din externa SCSI-brännare skapar problem då jag ofta läst om "externa" SCSI-brännarproblem med OS X överlag. Prova koppla bort den. Undrar också om inte minnena kan ge Jaguar (OS X) problem. Jag vet inte om det är extra känsligt med att minnena är av högre kvalitet för OS X eller om det duger lika bra som med OS 9. Vds heter dina minnen?

Vad beträffar ditt USB-kort, vad är det för typ? USB 1 eller 2? Jag har ett St Lab USB 2-kort från Clas Ohlsson som fungerar perfekt under OS X, men kraschar OS 9 i uppstarten. Nästan tvärtom mot din dator alltså (om det nu är USB-kortets fel, men det tror jag inte). Har nämligen tidigare haft ett USB 1-kort i en Power Mac 7600/G3 och OS Jaguar utan några som helst problem.

• Medlem
  • 2004-01-10 22:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av Alphonze
Har en precis likadan dator som du, men jag kan inte ens installera Jaguar utan jag kan enbart köra 10.1.2 som nyaste system...

Jag misstänker att din externa SCSI-brännare skapar problem då jag ofta läst om "externa" SCSI-brännarproblem med OS X överlag. Prova koppla bort den. Undrar också om inte minnena kan ge Jaguar (OS X) problem. Jag vet inte om det är extra känsligt med att minnena är av högre kvalitet för OS X eller om det duger lika bra som med OS 9. Vds heter dina minnen?

Vad beträffar ditt USB-kort, vad är det för typ? USB 1 eller 2? Jag har ett St Lab USB 2-kort från Clas Ohlsson som fungerar perfekt under OS X, men kraschar OS 9 i uppstarten. Nästan tvärtom mot din dator alltså (om det nu är USB-kortets fel, men det tror jag inte). Har nämligen tidigare haft ett USB 1-kort i en Power Mac 7600/G3 och OS Jaguar utan några som helst problem.

Jag har varit med om en beige G3 som "dog" under installationen av Jaguar. Lösningen vara att stoppa in disken i en nyare G4 och med hjälp av den installera 10.2. Sedan var det bara att stoppa tillbaka disken i G3:an och köra.

Xedoz, kanske det skulle funka, men det konstiga är ju att min G3:a kraschar i uppstarten av installations-CD:n, d.v.s. när den ska starta det system (10.2) som ligger på cd:n. Vad är egentligen skillnaden mot att systemet redan ligger installerat på hårddisken som du tipsar om?

• Medlem
  • 2004-01-11 12:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av Alphonze
Xedoz, kanske det skulle funka, men det konstiga är ju att min G3:a kraschar i uppstarten av installations-CD:n, d.v.s. när den ska starta det system (10.2) som ligger på cd:n. Vad är egentligen skillnaden mot att systemet redan ligger installerat på hårddisken som du tipsar om?

Ja det var ju lite annorlunda när den inte ens vill starta upp från installations CD:n. Men det kan ju vara värt ett försök att testa det jag beskrev. Vet inte om det kan vara några speciella filer som läses in när man startar från Installations skivan jämfört med från ett installerat system, som då får burken att strejka.

Hur långt kommer den i uppstarten innan den kraschar? Plockade du bort alla tillbehör som inte var standardutrustning? Du kan också prova med (om du inte har gjort det) att testa med andra minnen eftersom OS X kan vara kinkigare än OS 9 när det gäller minnen.

• Oregistrerad
  • 2004-01-11 12:48

Hej

Har nu kört Jaguar utan SCSI CD brännare, går bra so far, såg i en logg något om USB som inte trivdes. I systeminformationen finns USB PCI-kortet med med typ och data, skulle kunna vara en USB hub. I 9 står data om den men det finns inte med under X.
En annan fråga som kom upp.
Går det att clona Jaguar från tex en G4 kub och sedan sätta in HD'en i en G3 eller en TiBook, innan X var det rätt viktigt att Systemet var anpassat för just den typen av dator.

Bengt

1
Bevaka tråden