Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DVD region 1 & 2

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Behöver veta om en DVD region 2 kan ses av dom i USA som väl har region 1 - tänkte köpa "Hundra svenska år" som SVT producerade inför millenieskiftet. Tror att den kan vara en lämplig gåva till släkten i Minneapolis nu under semesterbesöket hos dom. Den finns som 4 stycken 120 minuters VHS men troligen inte i NTSC.

- Olle

[ 27 Juni 2002, 23:16: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

  • Oregistrerad
  • 2002-06-27 23:20

Nej, det kan de inte göra om de inte avkodar sin DVD-spelare vilket de förmodligen inte har eftersom de inte direkt har behov av att göra det.

//Patrick

OK - trist, men om man konverterar PAL (VHS) till NTSC då - blir resultatet helkass då, har en "världsvideo" på jobbet som ska klara att konvertera... jag har konverterat från NTSC över till PAL och det såg för djävla dåligt ut.

- Olle

[ 27 Juni 2002, 23:26: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

  • Oregistrerad
  • 2002-06-28 09:17

Har du kollat att filmerna verkligen är region 2 och inte regionfria?

Nej men jag har fått svaret att dom inte finns som region 1 men jag kanske skulle prata med dom igen... kan ju ha turen att dom är helt regionfria... tänkte inte på denna möjlighet

Olle

  • Oregistrerad
  • 2002-06-28 23:36
Citat:

quote:Nej men jag har fått svaret att dom inte finns som region 1 men jag kanske skulle prata med dom igen... kan ju ha turen att dom är helt regionfria... tänkte inte på denna möjlighet
Olle

Det kan du se direkt på förpackningen. På regionsfria står det 0 eller något i den lilla jordgloben som brukar finnas längst ner på baksidan av filmförpackningen.

//Patrick

Fånigt om de skulle regionskoda en "Hundra svenska år" DVD. Vad skulle deras anledning till det i så fall vara? Inte vilja att den ses utanför Europa, eller importeras av DVD-säljare i länder utanför europa??

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Petter Mårtensson:
Fånigt om de skulle regionskoda en "Hundra svenska år" DVD. Vad skulle deras anledning till det i så fall vara?

Ska självfallet kolla om den är 0-region, men med tanke på att dersa nuvarande websatsning ser ut som skit och att det troligen är samma folk inblandade i deras dvd så kan dom mycket väl klantat till det ytterligare en gång.

Pinsamt värre - den finns bara som region 2 - tyvärr blev jag inte förvånad då jag besökte Åhlens. Hur kan Sveriges största mediaföretag överhuvudtaget enbart släppa denna som region 2... kan det vara för att diverse filmsekvenser har någon sorts royaly som blir för dyrt ?

  • Oregistrerad
  • 2002-06-29 18:28
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Olle Jonsson:
Pinsamt värre - den finns bara som region 2 - tyvärr blev jag inte förvånad då jag besökte Åhlens.

Är skivan Singellayer eller duallayer?

Är det singel så krävs en mac med superdrive och toast. Spara den som Toast image och sen bränna den regionfri. Har fått göra det på en skiva som bråkade. Funkade kanon.

Vet ej mer än att paktet består av 2 skivor och totalt 8 timmar video. Dessvärre så kommer inte min nya mac föränns i oktober, dvs. ingen DVD-RW brännare innan dess och då har jag redan återvänt från släktbesöket i USA. Får hitta på en annan present...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-06-29 19:11

Är det fler än jag som hatar sådana idiotiska påhitt som regioner på DVD

Om jag fick tag på den klibbhjärna som kommit på den lösningen skulle han få veta att han levde....

Jag tycker Volvo skulle tillverka bilar som bara går på soppa som kostar 15 kr/lit i USA... det hade vart nåt.

Det hela är parodiskt, alla leverantörer av DVD-spelare lämnar tydliga instruktioner om hur man får DVD-spelaren att vara regionsfri....

Inför istället en dansbandsregion som innebär att all sådan musik spelas baklänges.....

TA BORT REGIONER PÅ DVD!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • Medlem
  • 2002-07-01 15:49

Även om regionerna skulle tas bort kvarstår ett litet problem nämligen NTSC vs PAL!

Att få tag på en DVD spelare eller en VHS som spelar PAL i USA finns inte. 99% av befolkning vet inte om att att det finns andra TV-system i världen.

Men när det kommer till datorer som uppspelning av DVD så är regioner ett mycket litet problem.

Finns ju hur många tusen miljarders sätt att tabort/nollställa regioner på.

Så jag förstår inte riktigt problemet?

Tror knappast SVT skulle lägga ner pengar på en NTSC utgåva.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-01 15:54
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: daw:
Även om regionerna skulle tas bort kvarstår ett litet problem nämligen NTSC vs PAL!

Att få tag på en DVD spelare eller en VHS som spelar PAL i USA finns inte.

Hmmm....

Skumt. Sist jag kollade på specarna på DVD spelare i USA så fanns både NTSC och PAL med!

  • Medlem
  • 2002-07-01 16:24

Hmmm, självklart så finns det NTSC/PAL - spelare i USA men det tillhör det ovanliga.

Hänvisar till dvddemystified
"NTSC discs (with Dolby Digital audio) play on over 95% of DVD installations worldwide. PAL discs play on very few players outside of PAL countries."

Att få amerikaner att se.... nja, nej, jag orkar inte skriva mer. men ni fattar vad jag menar

  • Oregistrerad
  • 2002-07-01 22:30

Några saker att göra....

1. Rippa godbitarna och spara som quicktime som dom kan spela upp i datorn.

2. Om dom har PC "over there" kan man ju titta på datorn istället.
Lite trist dock om många ska se, men koppla video out till tv´n då!

3. Alla nya tv-apparater (nästan) har möjlighet till PAL 90 visning vilket medger uppspelning på NTSC.
Vi kan använda det i Sverige för att se på NTSC filmer så omvänt bör vara möjligt.

1
Bevaka tråden