det är normalt en förhandlingsfråga. Är kunden beredd att betala mer än för en lokal resurs ? Kanske det är så att de vill ha dig till varje pris, då kan du ju smaska på med vad som helst.
Om du tar ordentligt betalt för jobbet så kan det kännas lite fjuttigt att ta upp sådana här saker med kunden, men om du andra sidan ligger lågt i pris så måste du ju se till att ha täckning för dina extra kostnader.
Själv brukar jag erbjuda ett pris inklusive allt, så slipper man tjafs med kvitton och diskussioner om vad flygbiljetter borde kosta etc.
Boende: Kolla hur kunden brukar göra med gäster, de kanske har något bra arrangemang. Vandrarhem brukar vara bäst om man ändå bara skajobba hela tiden
Mat är ruggigt dyrt i Norge, nu har i och för sig NOK rasat ordentligt sista dagarna.
Resor: Lätt att glömma att det faktiskt inte är så långt till Oslo, men dyrt att flyga om man inte är ute i god tid, då är det riktigt billigt.
Oavsett hur du gör så se till att ha det i avtal innan du börjar jobba.
Lycka till.