- Gäst
- Oregistrerad ●
Skrevs ursprungligen av Nicklas Högås
Men allvarligt talat, skulle du låta bli att köpa den vanliga iPoden bara för att mini finns nu?
Njetski polka. Men jag är en ganska begränsad del av målgruppen. Jag sitter på internet och slänger käft på ett forum. Jag har jämförelsevismässigt rena raketforskarkollen på tech specs och pros vs. cons.
Joe Sixpack däremot kommer valsa in i butiken och haspla ur sig "Ungen sa han ville ha en sån däringa iPod eller vad dom heter." och sen bli konfys när hökarn visar upp två olika modeller. Inte bra.
Och tro mig, sånt händer. Nintendos bärbara spelmaskin är ett bra exempel. Jag stod i kö bakom ett par som skulle köpa julklapp till sonen inne på tradition. Dom fick hiskeliga problem med vad det var snorvalpen hade i sin lilla kola-kladdiga ficka egentligen. Game Boy, Game Boy Color, eller Game Boy Advance? Hur fan var det där nu? Visst, troligtvis stolpade dom väl hemmåt och redde ut frågetecknen och kom tillbaks nästa dag. Men kanske valde de en annan butik, eller köpte ett par skridskor istället. Vem vet?
Skrevs ursprungligen av Adrian B
Om du kunde känna sådär för den ursprungliga iPoden på 5 GB, varför kan du inte känna så för en modell som har 4 GB och är precis lika lätt att använda, precis lika enkel att navigera, precis lika smart integrerad med iTunes, precis samma uppsättning anslutningar, precis samma exklusiva känsla - men med fördelen att den är mindre och lättare?
Jag har aldrig sagt att det är en dålig maskin. Tror jag. Och om jag sa det så var jag full när jag skrev det. I did not have sexual relations with that woman!
Däremot tror jag på fullaste allvar att den skadar iPod-varumärket. Det tror jag mest för att jag har en bild av iPod som jag tycker clashar iPod mini. Subjektivt? Japp. Objektivt? Kanske, men det skulle jag nog vilja höra från en riktig marknadsanalytiker innan jag tar det för gospel, so to speak.
När första generationens ipod dök upp var 5 gig rätt mycket, generation 3 har 15 gig som lägst. Så vad jag kände för femgiggaren då, är väl ungefär vad jag känner för femtongiggaren nu. Eller nåt ditåt.
Skrevs ursprungligen av mgns
Först säger du att det är samma målgrupp. Sen är det inte samma målgrupp iallafall... Hur ska du ha det?
Jo, men man kan ju segmentera i undernivåer in absurdum. Ett segment är väl 29-åriga rödhåriga biträdande åklagare som äger en iMac, har 250 USD på lönekontot och gillar grönt. Vi kan väl nöja oss med att gissa att Apples typiske iPod-konsument är en yngre amerikan i övre medelklass.
Om det är samma målgrupp, varför lägga ner miljoner på att ta fram en ny produkt istället för att lägga samma miljoner på att öka försäljningen av en redan existerande produktlinje? En lite aggresivare kampanj, två för priset av 1å1halv och så vidare? Eller plöja ner pengarna i nästa generations iPod, försöka sänka vikt och dimensioner samtidigt som man ökar på batteritiden och lagringskapaciteten samt kör vidare på samma starka designkoncept. Då riskerar Apple inte att förvirra kunderna med Ipod mini hit och Ipod mini dit.
Om det inte är samma målgrupp, varför tar man risken att förlora potentiella köpare genom att döpa den till något som låter så snarlikt en redan existerande produkt att man lätt kan förväxla dem? Särskilt när den redan existerande produkten har så väldefinierade selling points.
Men om det är möjligt att tillfredsställa olika smakriktningar och behov, varför inte göra det istället för att försöka erbjuda en one-size-fits-all-produkt? Hur menar du att de skulle förlora potentiella köpare genom diversifiering, om de har en bredare produktportfölj ringar de ju in fler potentiella kunder? Om kunden blir förvirrad av att det finns en vanlig och en mini, hur fixade han/hon att välja lagringskapacitet för standard-iPod?
mgns:
Om du anser att det finns för många varianter idag är det ingenting mot hur det såg ut hos Apple under guldåren när de hade sjukligt många datormodeller att välj på.
Sedan la de om sin strategi och satser numera på ett Pro sortiment och ett sortiment för konsumentled. Att påstå att två olika iPod modeller skulle röra till det för kunderna är bara nonsens. Det rör sig ju bara om två modeller egentligen, om man bortser från diskstorlekarna för standard iPod vilket än oerhört bra variation då produkten ser likadan ut men prestandan och prislappen skiljer. Enkelt för svensson att välja den som passar plånboken bäst med andra ord. iPod Mini sticker ut så pass att den utgör ett utmärkt komplement till standard iPod.
Skrevs ursprungligen av mgns
Däremot tror jag på fullaste allvar att den skadar iPod-varumärket. Det tror jag mest för att jag har en bild av iPod som jag tycker clashar iPod mini. Subjektivt? Japp. Objektivt? Kanske, men det skulle jag nog vilja höra från en riktig marknadsanalytiker innan jag tar det för gospel, so to speak.
Menar du att du tycker att det känns mindre coolt att äga en iPod sedan de släppte minin? Jag hade hållit med dig om de släppt nån rackig plastig sak för 600 bagis, men jag tycker att minin känns som en naturlig förlängning av modellprogrammet.
Skrevs ursprungligen av mgns
Däremot tror jag på fullaste allvar att den skadar iPod-varumärket.
Well, vi kommer nog inte längre än såhär, jag har verkligen motsatt åsikt i frågan. Hade iPod mini varit en plastig sak för 50 dollar och med 256 MB, då hade jag köpt det, men inte nu.
Men jag tycker inte du riktigt du sätter fingret på *vad* det är som är sämre med iPod mini. Bara att den finns alls, att det är 4 GB eller är det färgerna? Eller nåt helt annat?
Så vitt jag vet så har det inte skadat Sony som varumärke att de har haft en enorm variation på sina bärbara musikspelare och dessutom alltid har haft mycket enkla modeller i sortimentet. Hur mycket har det funnits att välja på med namnet Walkman vid ett och samma tillfälle? Den specialiseringen och anpassningen för olika behov och plånböcker har nog snarast stärkt varumärket.
Jag kan på sätt och vis tycka att budgetmodeller sänker ett varumärkes status och image. Men nu är det ju knappast frågan om någon budgetmodell.
Sony sålde säkerligen betydligt fler enheter med ett bredar modellprogram. Däremot stärktes kanske inte varumärket för den skull?
Jaja, börjar bli lite uttjatat detta.
Skrevs ursprungligen av Adrian B
Men jag tycker inte du riktigt du sätter fingret på *vad* det är som är sämre med iPod mini. Bara att den finns alls, att det är 4 GB eller är det färgerna? Eller nåt helt annat?
Snälla nån, jag har aldrig sagt att den är sämre. Jag menar bara att den är såpass annorlunda att det är ett mindre lyckat drag att kalla den för iPod.
Skrevs ursprungligen av henrrrik
Men om det är möjligt att tillfredsställa olika smakriktningar och behov, varför inte göra det istället för att försöka erbjuda en one-size-fits-all-produkt? Hur menar du att de skulle förlora potentiella köpare genom diversifiering, om de har en bredare produktportfölj ringar de ju in fler potentiella kunder? Om kunden blir förvirrad av att det finns en vanlig och en mini, hur fixade han/hon att välja lagringskapacitet för standard-iPod?
Apple har alltid varit one-size-fits-all, i den bemärkelsen att de brukar lyckas med att göra saker som kunderna glatt anpassar sig till. Om detta enbart är på grund av enastående designbeslut kan man väl diskutera. För mig har iallafall Apple alltid framstått som en smula kompromisslösa. Gillar du inte vad vi har att erbjuda så kan du ringa Dell, du var nog ändå inte Mac-material. Och det är i princip inget fel i det, Apple har med den strategin lyckats bygga ett av världens starkaste varumärken.
Den här urspårningen började när jag påpekade att jag trodde att Apple stjäl kunder av sig själva snarare än från andra företag, vilket borde vara ekonomiskt sundare. Men visst, jag är ingen expert, och kan mycket väl ha fel. Det reder sig nog.
Skrevs ursprungligen av Nicklas Högås
Så vitt jag vet så har det inte skadat Sony som varumärke att de har haft en enorm variation på sina bärbara musikspelare och dessutom alltid har haft mycket enkla modeller i sortimentet. Hur mycket har det funnits att välja på med namnet Walkman vid ett och samma tillfälle? Den specialiseringen och anpassningen för olika behov och plånböcker har nog snarast stärkt varumärket.
Men vilka var skillnaderna mellan modellerna, och var skillnaderna små nog att inte kräva ett annat varumärke?
En bättre jämförelse kan nog göras med bilmarknaden. Toyota gör bruksbilar, men deras exklusivare maskiner kallar de för Lexus, om jag inte minns helt fel. Vad Apple har gjort är att de har lanserat en bil under Lexus-labeln, trots att det uppenbarligen inte är en Lexus. Man kan bara tanka i tio liter bensin åt gången, och den är tvåsitsig. Det är fortfarande en bra bil, men helt plötsligt måste varumärket Lexus inte bara vara synonymt med fläskiga glidarbilar, utan även Lexus mini. Kanske skulle dom ha kallat den för Toyota istället, eller övervägt ett helt nytt varumärke?
Men men, jag håller med cal. Nu får det vara nog.
In a Newsweek article published today, Apple CEO Steve Jobs suggests that "one of the biggest customers for the iPod mini is going to be current owners buying a second iPod. They're going to have both -- when I go on a trip I take my whole library with my iPod and when I go to the gym I take the mini."
det går ju emot det han sa under keynote'n...minin var ju "targeted" mot de där andra 30% :rolleyes:
Skrevs ursprungligen av Christian Åhs
In a Newsweek article published today, Apple CEO Steve Jobs suggests that "one of the biggest customers for the iPod mini is going to be current owners buying a second iPod. They're going to have both -- when I go on a trip I take my whole library with my iPod and when I go to the gym I take the mini."
Skrevs ursprungligen av mgns
Och tro mig, sånt händer. Nintendos bärbara spelmaskin är ett bra exempel. Jag stod i kö bakom ett par som skulle köpa julklapp till sonen inne på tradition. Dom fick hiskeliga problem med vad det var snorvalpen hade i sin lilla kola-kladdiga ficka egentligen. Game Boy, Game Boy Color, eller Game Boy Advance? Hur fan var det där nu? Visst, troligtvis stolpade dom väl hemmåt och redde ut frågetecknen och kom tillbaks nästa dag. Men kanske valde de en annan butik, eller köpte ett par skridskor istället. Vem vet?
Bra analys, men jag tror slutsatsen inte gäller i det här fallet Vad Apple har gjort, (som jag uppskattar mycket och som gör att jag tänker köpa en iPod mini innan sommaren) är att de har gjort den lilla bara kvantitativt mindre än den stora. Den har
• Mindre format
• Mindre lagringsutrymme
• Lägre pris
men
• Samma batterikapacitet (?)
• Alla funktioner som "storasyster" har
Som konsument är det alltså bara en sak att hålla reda på: lagringsutrymmet. Det gör beslutet mycket enklare än tex. Gameboy eller en Windows-PC. Det största beslutet blir vilken färg (och form) du vill ha.
Tror ni inte att den sänks till ca 200USD innan den kommer till Sverige i april?
Inte en chans, om du frågar mig. 250 dollar kommer inte att hindra iPod mini från att sälja riktigt bra, antagligen i sådana mängder att den blir svår att få tag i från början. Det är helt enkelt rätt pris, oavsett vad vissa tycker. En prissäkning lär nog inte komma förrän modellen uppgraderas (jag menar inte att jag tror priset kommer att sjunka då, men *om* det sjunker så tror jag det är först då).
Tror inte heller på en sänkning av priset inför lanseringen i Europa. Europa är ju knappast en mer priskänslig marknad än USA. Nej jag tror dom skummar marknaden här också med ett högre pris för att sedan sänka när produktionen ökat så att produktionkonstnaderna kan sänkas och man blir sugen på ett större segment utav marknaden. Skulle jag få gissa så håller det här priset i sig fram till Augusti när det är skolstart i USA. En prissänkning och möjligtvis en uppgradering av iPod-linjen innan dess tror jag är svårt att motivera för Apple. I augusti har dom skummat marknaden i 6 månader med sin mini och kan ta sats och sälja in sig hos alla tonåringar som behöver alla nya prylar inför sitt studentliv.
Fick höra en intressant siffra ikväll:
Backlog för iPodMini i Silverfärg i Storbritannien: 180.000st (!)
(backlog = antalet beställda men ännu ej levererade)