Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

installera utan cd

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-07-02 16:48

en liten fråga:
Jag har en intern hårddisk, som ska bytas ut.
På hårddisken har jag en del program som jag inte kan hitta mina installations-skivor till (två-tre flyttar och en massa utspridda lådor hos föräldrar och vänner).
Går det att flytta över programmen till en extern disk och sedan lägga in dem på den nya?
Om det går, vad ska man ta med mer - inställningar och tillägg etc.

Snälla hjälp, det kan spara timmar av rotande...

• Oregistrerad
  • 2002-07-02 19:28

någon??

Hej

Detta kanske inte är bästa lösningen men den bör fungera;
Starta från cd skivan ( håll ner c-tangenten under uppstarten)
Dublicera hela systemappen och döp om den till nått annat.
Starta upp från vanliga systemmappen.
Kopiera över den omdöpta systemmappen och alla de program som du vill ha med till den externa hd.

Installera den nya hd med samma operativsystem som du hade innan, kopiera tillbaks den omdöpta systemmappen och programmen.

starta om från cd igen, släng den nya systemmappen i papperskorgen, döp om den gamla till vanliga namnet, och lyft in den på hd.

Starta om datan

Nu bör det fungera, du har du också kvar alla intenetinställningar, mail adressböcker osv. bra att ha kvar, bara att surfa vidare

Fröjdan

• Oregistrerad
  • 2002-07-03 09:28

Man får alltså upp en firewire-disk om man startar från cd?

• Oregistrerad
  • 2002-07-03 10:12

OK
jag kör 9.
hur startar man från firewire-disk?

Ursäkta alla mina trista nybörjarfrågor, men ni är ju så snälla och tålmodiga, alla här.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-07-03 15:22
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: jamerson:
OK
jag kör 9.
hur startar man från firewire-disk?

Ursäkta alla mina trista nybörjarfrågor, men ni är ju så snälla och tålmodiga, alla här.

Håll alt-tangenten nedtryckt när du startar datorn. Då får du upp alla diskar som du kan starta ifrån. Bara att välja firewiredisken och köra!

1
Bevaka tråden