Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Databas?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2002-07-03 07:26

Hej alla 99mac:are!

Hur vet man vilken databas man skall använda? Vi använder M$ Access på jobbet, och det fungerar bra för tillfället. Kruxet är att vi bara använder M$ på jobbet. Själv så vill jag använda MOSX. Så programmet får gärna finnas till både Mac och Win.
Vad är det för fördelar med Access jämfört med FileMaker Pro? Och vice versa. Finns det ngr andra alternativ?

När skall man gå över till en kraftigare databas? Och vad skall man välja då? SQL?

  • Medlem
  • 2002-07-03 08:01

Beror helt på vad du ska göra FileMaker Pro och (My)SQL är helt olika djur. Beskriv lite kort vad du ska ha databasen till så ska jag försöka mig på ett vettigt svar.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-03 09:15

En bra produkt är 4D.
4D finns för MacOS X och Classic samt för Windows av olika modeller, även XP. Mycket bra stöd för att köra flera plattformar samtidigt.

Kolla mer på 4D sweden

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2002-07-03 12:17

Hej Lukas och Carma och alla andra!

Kort beskrivning. För närvarande så har vi en databas byggd på Access som håller reda på våra Serviceobjekt och lite tidredovisning. I den databasen så blir det ca <200 poster varje år. Varje år så byts databasen mot en ny tom så att allt börjar om och backas upp. Och det fungerar den bra till tycker jag.
Men jag skulle vilja bygga en helt ny databas där alla produkterna får varsin post med underliggande poster för varje gång produkten kommer in på service eller liknande. Så vi pratar nu om ett par tusen poster med ngr under poster. Och jag hade inte tänkt att man skulle börja om på nytt för varje år som går, utan att databasen bara skulle växa och bli mer komplett.

Har inte ngr behov av att den skall kunna klara av många klienter, då bara en eller ett par klienter kommer att vara uppkopplad samtidigt.

Hoppas att det är en bra beskrivning över vad jag vill ha av databasen.

[ 03 Juli 2002, 12:17: Meddelandet ändrat av: Groaghach ]

Det finns program för att importera Access databaser rätt in i MySQL.
Access är egentligen bara vanliga textfiler.

Rent generallt är det mer jobb i början när du ska fixa till MySQL databasen men det får du igen på hastighet och skalbarhet. Plus att det är en svensk databas.

Men det finns inga direkta klienter till MySQL utan de får du bygga själv. Det finns ett gäng färdig gjorda men de passar kanske inte för dig.

Ska du bygga det helt själv så kanske FM funkar. Jag har aldrig arbetat med FM på allvar så jag kan inte säga så mycket om den.

MySQL har jag några års erfarenhet av däremot.

[ 03 Juli 2002, 13:52: Meddelandet ändrat av: Mattias Hedman ]

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2002-07-03 14:20

Efter som att den gamla Accessdatabasen inte är uppbyggd på samma sätt som jag vill, så behöver jag inte importera ngn data. Enda anledningen till att jag funderar på Access är att vi redan har licenser till det och att vi har en kille här på jobbet som kan lite Access.
Men för min del så spelar det ingen direkt roll vilket program det är förutom att jag vill kunna utveckla databasen på en Mac och sedan köra det på en PC.
MySQL, fungerar det på både MOSX och Win2k?

Hur stora databaser klarar FileMaker Pro av? Visst fungerar FileMaker Pro på både MOSX, Win2k och Palm?

Många frågor nu.

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2002-07-03 14:39

Är MySQL en variant av SQL, eller? Eller är det två olika program?

  • Oregistrerad
  • 2002-07-03 15:06
Citat:

quote: Hur stora databaser klarar FileMaker Pro av?

Jag har varit med och byggt en FileMakerdatabas som innehöll uppåt 1 miljon poster senast jag pratade med dom...
Så den mängd data du pratar om bör inte vara något problem utan passa FileMaker som "hand i handsken".
Dock tycker jag att du bör ta en titt på 4D i alla fall

Citat:

quote: Visst fungerar FileMaker Pro på både MOSX, Win2k och Palm?

Ja!

Tänk på att Access inte finns på Mac, varken i Classic eller X.

Filemaker är ett bra och mycket enkelanvänt program. Vad du egentligen pratar om är ett enkelt register med produkter och ett annat register med serviceuppgifter. Har jag förstått rätt?
Om detta är fallet så använder du en relation mellan de två registren, inte "underposter". Du plockar all produktinformation från det ena registret (automatiskt) till det andra registret.
Filemaker är mycket skalbart och bl.a. ett av Sveriges större finansbolag har all sin ekonomistyrning på Filemaker.
Filemaker är nog lättare att komma igång med än 4D. Filemaker finns för Mac OS 9, Mac OS X, Palm och Windows.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-03 15:55
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Groaghach:
Är MySQL en variant av SQL, eller? Eller är det två olika program?

SQL (Structured Query Language) är ett språk för att kommunicera med databaser, och utvecklades om jag inte minns fel av IBM på 70-talet.

MySQL är en databashanterare, till vilken man kan kommunicera med SQL. Man kan även i nya versionen av FileMaker, prata med FileMaker via SQL, enligt deras specifikation.

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2002-07-04 07:12

Med andra ord så skulle FileMaker Pro eller Access räcka för mina behov. Och eventuellt också 4D. Då är frågan vilket av programmen skall man använda. Att Access inte finns till Mac eller Palm vet jag redan, och 4D inte till Palm. Men vilket av dessa programmen är det bästa databasprogrammet?

  • Medlem
  • 2002-07-04 07:38

Jag skulle i din situation förmodligen köra FileMaker, enkelt att få en hygglig nivå i FileMaker-projekt plus att du bygger "klient-interfacet" själv. 4D är synnerligen kompetent men ganska tungrott i synnerhet initialt, steep learningcurve som det heter.

Som notis funkar FileMaker mot SQL alldeles utmärkt men implementation känns oklar. Sitter själv och funderar på hur jag ska få över hela vårt tidrapp, fakturering, crm etc etc system i en mer strukturerade FileMaker lösning än idag. Vi har 20000 poster hostade på en skräpig 6230 så det är en rätt geggig historia

FileMaker är enkelt att komma igång med, relativt kraftfullt och en rätt macig produkt. Däremot är det ett större steg att göra komplicerade lösningar i FM (dels pga begränsningar dels pga att den branta delen på inlärningskurvan kommer långt senare eftersom FM är så användarvänligt.)

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2002-07-04 08:09

Vilken/vilka versioner av FileMaker skall man använda?
Som det är nu så har vi en server där vi har Access, sedan så är vi upp till 5 personer som använder databasen. Min tanke är att vi kanske blir upp till 10 personer.
Vilken version skall jag ha när jag bygger databasen, administrerar databasen, på servern och hos klienterna? Räcker det med att ha FileMaker Pro överallt?

  • Oregistrerad
  • 2002-07-04 08:52

Tankar:

Varje 4D/FileMaker-klient kostar pengar.
För att slippa lite klientkostnader kan du kanske köra delar av systemet med webklienter. Detta kan du göra i både 4D och FileMaker. Det finns då en uppsjö av olika varianter att lösa det på i båda databaserna. Lasso, ITK, CGI, 4D-Web, FileMaker-webdelning osv. Vissa kostar per klient och andra har en engångskostnad.

Om du väljer FileMaker tycker jag att du definitivt ska ha en FileMaker Server, det underlättar enormt både när varje klient kopplar upp sig och när du ska ta backup. Dessutom blir det ju lite snabbare.

4D kanske har en lite brantare inlärningskurva... Dock kan man tanka ner en demo av 4D (liksom FileMaker) från hemsidan och prova själv. Poletten trillar ner olika snabbt för olika personer

När det växer...
Så fort du får mer än ett par tabeller i databasen kommer du vara tacksam att du valde 4D. (FileMaker-systemet med ca miljonen poster i en tabell hade ca 20-25 andra tabeller som man också jobbade med, fy f-n för att göra scripten. )
I 4D skriver du i ett Pascal/C liknande språk, du kan använda arrayer, pekare och massa annat som du kan i vanliga programspråk, mums!

Oj, jag kom på en till lösning, WebObjects borde väl kunna gå att använda också, dock har jag inte jag jobbat med det. Dock använder du ju en SQL-baserad databas i botten (jag tror det funkar med t.ex. MySQL). Han nog en ännu brantare inlärningskurva än 4D.

[ 04 Juli 2002, 08:54: Meddelandet ändrat av: carma ]

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2002-07-04 10:10

Så ifall man kör hela databasen i FileMaker och sedan använder tex Lasso. Då får man alltså alla tabellerna via ett snyggt WEB-gränssnitt?

  • Oregistrerad
  • 2002-07-04 16:07
Citat:

quote: Så ifall man kör hela databasen i FileMaker och sedan använder tex Lasso. Då får man alltså alla tabellerna via ett snyggt WEB-gränssnitt?

Ja, men det är upp till dig om det blir snyggt.

Det blir inga kostnader för klienter på varje maskin och inget att springa runt och installera, utan det är bara att köra. Stor fördel!

Att tänka på kan vara att prestanda och arbetsgång hos en webklient inte är samma som en "native" FileMakerklient. Men det är det gamla vanliga problemet med tunna ws. feta klienter.

Jag tror att du kan göra en väl fungerande lösning med FileMaker rent eller tilsammans med t.ex. Lasso.

Citat:

quote:
Så ifall man kör hela databasen i FileMaker och sedan använder tex Lasso. Då får man alltså alla tabellerna via ett snyggt WEB-gränssnitt?

Ganska hardcore att rekommendera Lasso tycker jag. Lösningen vi pratar om verkar relativt enkel och en vettigt byggd FileMaker-lösning är ju enkel att publicera på webben med FileMakers inbyggda WebCompanion. Den bör inte underskattas! Dessutom blir det biligare och ett led mindre att felsöka i när något ballar ur.

För övrigt röstar jag bort alla förslag ovan utom FileMaker, ett oslagbart utvecklingsvertyg!

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2002-07-05 07:56

Summa sumarum så är det detta som nu rekomenderar: en vanlig FileMaker Pro 5.5 som använder sig av WebCompanion. Och klienterna använder sig av sin vanliga Web-läsare för att komma åt databasen.
Stämmer detta eller har jag missuppfattat allt?

  • Oregistrerad
  • 2002-07-05 12:58

En vanlig FileMaker Pro 5.5 webbdelad med WebCompanion har begränsning på
10 IP-adresser under en 12h period. Och om man använder andra verktyg som tex Lasso säger licensreglerna ändå att man måste ha FileMaker Pro 5.5 Unlimited som precis som namnet anger inte har någon begränsning.

Webblösning eller ej beror på vilken funktionalitet användarna ska ha. För vissa användare kanske det räcker med webbläsaren, för andra kanske det skulle fungera mycket smidigare med en FileMaker-klient (för tex fakturautskrifter, etiketter, statistikrapporter, bättre funktionalitet, mm.)

Väljer man en webblösning skulle jag ändå rekommendera FileMaker Server 5.5 tillsammans med FileMaker Pro 5.5 eller FileMaker Pro 5.5 Unlimited (beroende på behov kontra begränsningen ovan). En snålvariant är en vanlig webbdelad FileMaker Pro 5.5 men då är det lite knöligare med backup och liknande. Personligen skulle jag använda Lasso istället för enbart WebCompanion och CDML.

Väljer man en vanlig FileMaker-lösning bör man använda en FileMaker Server 5.5 + det antal klienter med FileMaker Pro 5.5 som behövs. (Går även att använda en vanlig klient som server för upp till 10 användare men det är inget som rekommenderas). Denna lösning tror jag är mest kostnadseffektiv i det långa loppet. Tror att ni snabbt och enkelt skulle skapa massa nya databaser för olika behov.

Självklart kan man kombinera vanliga FileMaker-användare med en webblösning internt och kanske ett extranet mot kunderna.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-05 14:36
Citat:

quote: För övrigt röstar jag bort alla förslag ovan utom FileMaker, ett oslagbart utvecklingsvertyg!

Nåja, ill nill... (jag såg smilien)
Oslagbart för enklare system, JA! definitivt, men bygga större system, nja, det gör man bara om man inte vet bättre
Tyvärr så blir ofta små system större än vad man tänkt sig och då blir det svårt att underhålla en FileMakerlösning.

Farorna är:
- Man måste ofta utveckla direkt i driftsmiljön!
- Scripten blir bängliga!
- Relationerna mellan tabellerna blir slöa om man beräknar i dom.
- Enkla saker kan kräva hiskeliga workarounds i FileMaker. Man tror inte det är sant ibland...

Viktigase fördelen är:
- Lättaste databashanteraren att komma igång med än ALLT annat på marknaden.

Jag tror FileMaker passar för systemet du har beskrivit Groaghach.

ill nill: TESTA 4D!

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2002-07-06 22:13

Så nu när det är bestämt vilket program jag skall använda så har jag två nya problem.
1, hur skall jag lyckas övertala företaget att köpa in det nya programmet, samt få företaget att inse fördelarna med FileMaker. Så vad är det för fördelar med FileMaker jämfört med Access.
2, Har skall jag lättast komma igång med FileMaker. Lära mig alla trick till att få min databas att fungera. Görna ifall det finns ngt på svenska. Skulle vilja veta var det finns gratis kurser/utbildningar/lektyr, och även vilka kurser som finns i Stockholms trackten.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-08 10:08
Citat:

quote: Så vad är det för fördelar med FileMaker jämfört med Access.

Det finns till Mac och Windows.
Lättare att komma igång med.

Citat:

quote:
2, Har skall jag lättast komma igång med FileMaker. Lära mig alla trick till att få min databas att fungera. Görna ifall det finns ngt på svenska. Skulle vilja veta var det finns gratis kurser/utbildningar/lektyr, och även vilka kurser som finns i Stockholms trackten.

Tanka ner demo/testversioner från nätet och börja. Du kommer antagligen få ihop något fungerande ganska snabbt och då får du argument för punkt 1.

Än en gång måste jag slå ett slag för databasen MySQL.
Den är gratis, fungerar på flera plattformar än de flesta önskar sig.

Den är snabb, säker och hur skalbar som helst.
Inga som helst problem med miljontals rader i den.
Alltid lika snabb.

Problemet är väl utvecklandet. Dels måste du kunna SQL för att kunna jobba mot den, sedan också något annat språk för publicera sakerna på en webbsida. t.ex. PHP.

När du kan allt detta så sitter du verkligen med trumf i handen. En extrem kraftfull utvecklingsmiljö.

Detta förutsätter att du kör Mac OS X.

1
Bevaka tråden