Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia Bredband 8000 och OS X

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-01-13 23:06

Beställde Telia Bredband 8000 för ett tag sen.

Har fått hem alla papper och sånt, men inget modem än. Märkte att det inte finns några konfigurationsuppgifter för OS X i de små häftena man får (vilket jag för övrigt tycker är lite dåligt).

Är iofs relativt säker på att jag kan lista ut hur jag ska göra för att få det hela att funka när jag väl får modemet. Men jag tänkte vara lite smart och höra här redan nu om det är någon/några andra som har denna tjänst?
Var det några problem med konfigurationen? Något man ska tänka på, tips osv...?

Tack.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-13 23:12

Om den här teliatjänsten fungerar som deras övriga adsl-tjänster behöver du inte göra mer än att koppla in datorn samt ange 10.0.0.6 som startsida i din webbläsare (eller använda dig av MacICX).

...detta förutsatt att du inte ändrat i nätverksinställningarna (tex ställt in fast ip etc).

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-01-13 23:12

Om det funkar på samma sätt som Telias vanliga ADSL så är det bara att ställa in att man ska få IP via DHCP, surfa in på login1.telia.com och fylla i användarnamn och lösenord och surfa hejvillt sen.

Edit: tei var visst före.

Jag har Telia 512kbit och det ska vara samma som 8000 tror jag. Det behövs knappt några instruktioner. Det enda du behöver veta är DNS, domän och om du ska ha DCHP tror jag.
DNS är 10.0.0.1 och 10.0.0.2 och domän TELIA.COM. DHCP ja.
Tror det är allt. Tar det från minnet nu.
Manualen på 512 till PC är 10 sidor med konfiguration medans manualen till Mac var en halv sida. Jag är inte förvånad.
Du loggar in på 10.0.0.6 eller login1.telia.com. Om de nu har samma på 8000 som på 512...

Lycka till!

  • Oregistrerad
  • 2004-01-13 23:17

Grymt, tack för era snabba svar!
Ser fram emot att pensionera modemet!

  • Medlem
  • Piteå
  • 2004-01-14 00:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jocke Anka
Jag har Telia 512kbit och det ska vara samma som 8000 tror jag. Det behövs knappt några instruktioner. Det enda du behöver veta är DNS, domän och om du ska ha DCHP tror jag.
DNS är 10.0.0.1 och 10.0.0.2 och domän TELIA.COM. DHCP ja.
Tror det är allt. Tar det från minnet nu.
Manualen på 512 till PC är 10 sidor med konfiguration medans manualen till Mac var en halv sida. Jag är inte förvånad.
Du loggar in på 10.0.0.6 eller login1.telia.com. Om de nu har samma på 8000 som på 512...

Lycka till!

För telias 512k behöver du inte ens domän eller dns, bara ställa in den på dhcp räcker gott och väl

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-14 02:29

Jag har det, och det är precis som tei och nillon säger; bara att plugga in och köra med inloggningssidan. Nu har jag gått över till att använda MacICX för att slippa logga in manuellt varje gång. Smidigt värre...

1
Bevaka tråden