Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fildelning OSX emellan och med Win2k

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-12 12:43

Hej !

Får inte till fildelningen. Varken mellan två OSX datorer eller med en Windows 2000. Eftersom det är hemma delar jag gärna ut hela hårddiskenheterna och behöver inte sätta upp specifika besökskonton.

Men skall jag ställa in de olika datorerna?

Tacksam för hjälp!

Mvh Olof

Första frågan är nog, hur är ditt nät uppbyggt ?
Det är ganska enkelt att få fildelningen att fungera så länge de ligger på samma subnät, t.ex 192.168.1.100 på macen och 192.168.1.101 på pc´n
Sedan kan du i Finder välja network/nätverk så ska du kunna få syn på de delade katalogerna, annars kan du klicka på skrivbordet och sedan i menyraden där du har en list som heter "GO" i den väljer du connect to server och skriver där in ip´n till datorn du vill komma åt, i detta fall 192.168.1.101

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-12 15:06

Kör twistad ethernet kabel mellan datorerna. Gällande IPnummer så används bredband där IP tilldelas dynamiskt, när kabelmodemet är i. Men jag skulle kunna ha två location uppsättningar och sätta ett fejkat IPnummer på Macen.

Skall Win2000 maskinen sedan hitta Macen?
Hur kan man göra åt andra hållet? Dela i Windows så Macen kommer åt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-12 19:56

Tack för tipsen om guider. Men jag får det inte att fungera.

* Har konfigurerat med varsitt IP-nummer på Mac och Win2k maskin.
* Har valt att dra igång fildelning och windows fildelning på Macen.
* Har valt att dela ut My Documents från Win2k maskin.

* Win2k kan pinga mac.
* Mac kan inte pinga Win2k
* Lyckas inte montera drive i någon riktning. Får ett fel, -39 tror jag, när jag skriver smb://ip_nummer

Fler tips mottages gärna!!

Mvh Olof

  • Medlem
  • 2004-01-15 09:42
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-17 11:51

Kanske har detta inte med saken att göra, men häromdagen upptackte jag att om en WinXP-burk har Norton Internet Security installerat så måste man avaktivera Personlig brandvägg, annars funkar varken fil- eller skrivardelning med XP-burken som klient.

När det är gjort så funkar fil- och skrivardelning från Panther suvve!

Kanske kan någon med mer kunskap tala om vilka portar som måste vara öppna i brandväggen för att detta ska funka.

Bäst är givetvis att ha brandvägg i en router ut mot Internet.

SMB använder port 139 och det säkert det du kör mellan burkarna. Jämför med Panthers brandvägg i Inställningar så ser du vilka portar olika saker går genom.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-19 10:15

Säkert något med brandväggen. Tack! Hur kan man i Panther se vilka portar som är öppna och stängda? Hur öppnar man manuellt en port? (förrutom de 10 som man kan öppna i Systeminställningar / Fildelning ).

Man kan lägga till hur måga portar (eller serier) som helst genom att klicka på knappen "Ny" i Inställningarna för Brandvägg. De förvalda ligger där, men du kan lägga dit egna själv också.

Jag tror att alla öppna portar visas där, men är inte säker. Annars kan man kolla det med en port scan på sig själv. I Program->Verktyg->Nätverksverktyg->Port Scan och sedan skriva in sitt eget IP-nummer och trycka Avsök portar. Man får vänta ett tag, men när den är klar har den hittat allt som din maskin svarar på. (Inte exakt samma sak, men nära nog)

1
Bevaka tråden