Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Quark - Vad säger man?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har precis läst MacWorld nr 1 2003 och sitter fortfarande och småler åt intervjun som börjar på sid 26 med Kvarks svenska kontakt Marie Von (fån) Segerbaden.
Jag vet inte om det bara är jag, men jag tycker inte att hon får en enda vettig sak sagd. Inget klarspråk för fem öre utan bara en massa:
- I Kvark 6 kommer vi med en massa funktioner som våra användare aldrig vågat drömma om bla bla bla...

Inte ett ljud om när programmet en väntas släppas för allmänhetens ögon. Inte ett ljud om vad dom nya fräcka funktionerna består av. Bara Kvarks gamla tugg...

Priset då? Givetvis kommer man inte sänka detta utan snarare baka in lite olika serviceavtal på olika sätt för att "motivera det höga priset"...

Nåja, jag tackar högre makter för att jag har valt InDesign. Kvark har mycket att bevisa innan jag överväger att gå tillbaka till den mörka sidan.

Tänk på att intervjun inte är ny, MacWorld har en pressläggning på flera veckor.
Det finns egentligen ingen anledning att läsa tryckta nyheter om Macen nuförtiden.
Men i MW finns ju annat också, en del hyfsade tester...

Oj, jag visste inte att man bara fick ta upp "nya" nyheter här...

Nä, men då vet du det nu.

Jag råkade tipsa om en grej som var två dagar gammal en gång, då blev jag genast nedsablad för att jag kom med skåpmat. :rolleyes:

• Medlem
  • 2003-02-03 22:59

jag gillar gamla nyheter, trots (eller kanske eftersom) jag är journalist. Ös på, så får vi skitläppar på landet ta del av det som ni superuppdaterade redan akstat i papperskorgen!

Kung Royne regerar
Nollberga är kungariket
Elof Öhman styr mediaflödet

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Baron:
jag gillar gamla nyheter, trots (eller kanske eftersom) jag är journalist. Ös på, så får vi skitläppar på landet ta del av det som ni superuppdaterade redan akstat i papperskorgen!

Kung Royne regerar
Nollberga är kungariket
Elof Öhman styr mediaflödet

Det låter som ett önsketänkande, även i mina öron.

• Medlem
  • 2003-02-04 10:45

Vad är det som låter ssom önsketänkande?

B

Att Elof Öhman styrde mediaflödet.

• Medlem
  • 2003-02-04 11:42

Ah. Man jag kom på att han fakstikt är på finna-sig-själv-hajk i skogen för tillfället.

B

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Nurell:
Tänk på att intervjun inte är ny, MacWorld har en pressläggning på flera veckor.
Det finns egentligen ingen anledning att läsa tryckta nyheter om Macen nuförtiden.
Men i MW finns ju annat också, en del hyfsade tester...

Den intervju vi gjorde med Quark har några veckor på nacken nu, men å andra sidan har du antagligen inte läst en intervju med Quarks svenska representant tidigare nån annanstans. Det du läser på webben är även det "gammalt", du vet inte när de intervjuerna/testerna gjordes, precis som tv-nyheterna är "gamla" när de sänds.

En nyhet blir inte en nyhet förrän den publiceras/sänds. Innan dess är det bara ett möte mellan en journalist och en människa. När dokumentären som Erik Fichtelius gör med Göran Persson sänds kommer det också att bli nyheter, alldeles oavsett att intervjuerna då är flera år gamla. Kolla intresset kring åsiktsregistreringen av vänsteraktivister som i vissa fall är årtionden gammalt.

Tidpunkten för en händelse är ointressant, det är vad den får för konsekvenser när den blir offentlig som är avgörande för nyhetsvärdet. Om det visade sig att Apple hade en fullt fungerande version av Mac OS för intelplattformen som Steve Jobs dödade när han tillträdde 97, är det något du skulle vilja att vi skrev om, eller tycker du att vi ska strunta i det med hänvisning till att det är "gammalt"?

Däremot kan värdet av de nyheter vi publicerar i tidningen alltid diskuteras. Mycket av det är redan känt sen länge för de som dammsuger webben hela dagarna, men eftersom stora delar av Macanvändarna i Sverige inte gör det anser vi ändå att nyhetsblocket i tidningen är motiverat. Dessutom kan man i en tidning sätta saker i sitt sammanhang på ett helt annat sätt än man kan på webben, vilket också är en fördel.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld och macworld.se

Jag håller i sak med dig, jag kommer själv ursprungligen från tidningsbranschen.

Men när det gäller Quark XPress för Mac OS X är en flera veckor gammal intervju inga nyheter precis. Intressant vore att veta hur det ser ut NU.
Att Quark sölar med den nya versionen ställer ju bara till en massa elände för folk och det är nog inte bara jag som går och väntar på den.
För jag har inte kunnat förlika mig med InDesign.

Därför vore det intressant med riktigt färska nyheter om Quark - om det finns några.

1
Bevaka tråden