Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inga apple program vill starta?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-01-15 21:00

Jag kör 10.3.2 och plötsligt slutade nästan alla apple program att vilja starta. Har provat med prebind och repair permissons men inget verkar hjälpa.

Kan inte köra Disk utility, Safari, iCal, Installer osv...

Senast redigerat 2004-01-15 21:28

Applicationer? Du menar program?

• Oregistrerad
  • 2004-01-15 21:17

Det har du rätt i. Ifarten blev det också rebind istället för prebind.

Vad händer när du försöker starta någon program (hur långt kommer de sas...)?

Står det något intressant i crash-loggen?

Har du trixat något med teckensnitt, gjort förändringar i systemet eller använt något program som joxar med systemet?

Har du några tredjeparts-grejer som kan spöka till det?

• Oregistrerad
  • 2004-01-16 00:08

Programmen startar - de stuttsar till sedan ser det ut som om de kör som normalt men inget händer. Man kan se dem i "Force quit application" men de står faktiskt inte att de "Not responding".

Har svårt att tyda crash log. Du menar dem jag finner i ~Librery/Logs/CrashReporter

Tror felen uppstod när jag kört System Optimizer X 4.1

• Oregistrerad
  • 2004-01-16 10:39

Om jag kör Limewire så fungerar allt som normalt igen. ??? Om jag stänger för Limewire slutar apple programmen att fungera igen. (De vill inte starta)

Någon som har något tips?

• Oregistrerad
  • 2004-01-16 16:17

Får en massa file not found när jag försöker prebind update. Alla i /System/Librery/Private/Framework

• Medlem
  • 2004-01-16 16:52

Kanske inte vad du vill höra, men jag tror att du har fått ett diskfel, kanske där swap-filen ligger.

Starta från installations-CD:n och kör diskverktyget. Gör en säkerhetskopiering av dokument innan. Drive 10 kan vara bra att ha också.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-16 23:40

Har du provat att skapa en ny användare och se om problemet är kvar? Ingen lösning men kan ge lite tips om vad du ska göra efter det.

Eftersom du har fel i /System/ så kommer det nog inte att fungera men det är värt ett försök.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-18 17:27

Nå? Hur gick det? Skriv gärn atillbaka så tråden får ett avslut.

Fråga, förslag och lösning.

• Oregistrerad
  • 2004-01-19 10:06

Ledsen att mitt svar dröjde. Lät datorn sitta i snickareboden i helgen. Omedelbart verkar det som ditt knep med att skapa en ny användare löste problemet. Tusen tack för hjälpen!

1 Skapade ny användare "test"
2 Loggade in som test
3 Testade de olika apple apps. som inte fungerat - de fungerade
4 Loggade in som mig själv igen och nu kan jag köra allt som vanligt.

Kan du förklara varför detta hjälpte?

• Oregistrerad
  • 2004-01-19 13:28

Ropade hurra lite förhastat innan.

Det fungerar bara om jag först logggar in på mitt konto, sedan in på test kontot, sedan tillbaka till mitt - då fungerar det som vanligt.

Fungerar inte med att logga in som test och sedan som mig själv, Måste först logga in som mig själv, då fungerar det. ???

Är ca 2 minuter från att ominstallera hela ****en.

• Oregistrerad
  • 2004-01-19 16:28

Kan inte arbeta med detta problem mer... måste vidare i livet. Blir nog en helt ren installering av allt. Tråkigt att det slutar med detta - hade hoppats dessa senarier var historia. Irriterar mig till vansinne att jag inte kan klura ut vad det är som är fel.

Jag avslutar väl denna tråden med att rekommendera alla till att inte köra System Optimizer x 4.1.

• Medlem
  • 2004-01-19 17:00

Gör inte en ren installation utan att först reparera hårddisken. Jag tror med 80% säkerhet att du har fått något problem med filsystemet. Det behöver inte vara allvarligt, men det ger precis den här typen av problem. Om du inte formaterar i samband med ominstallationen, så kommer inte problemet att försvinna.

Drive 10 klarar av lite mer än Apples program, så det kan vara värt pengarna.

• Medlem
  • International user
  • 2004-01-19 17:11

Formatera, och skriv gärna nollor på disken. Kontrollera disken med Skivverktyg, Diskwarrior eller TechTool för att se om något är galet. Om du ej finner några problem, installera nytt fräscht system och håll tummarna.

• Oregistrerad
  • 2004-01-19 17:19

Det var också planen - sitter nu och kör backup på allt sedan blir det 000000000

• Oregistrerad
  • 2004-01-19 17:20

Har checked disken tusen ggr och den verkar vara ok.

• Medlem
  • 2004-01-19 18:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mattias Bodlund
Har checked disken tusen ggr och den verkar vara ok.

Skumt... Lycka till!

1
Bevaka tråden