Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ändra short-name i OSX 10.3 Client

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-15 11:48

En kille på kontoret fick sin iBook reparerad och "resnad" av ett serviceställe. Nu heter användaren "admin" som shortname och han vill ändra det. Hur gör man?

Har för mig att sådant inte går... :rolleyes:

Det finns kanske lite olika sätt men i Applications:Utility:Netinfo Manager kan man fixa det mesta! Även saker som inte ska ändras......:eek:

Jag var lite lat då jag fick min iBook och skabade bare en ny Admin konto och sedan raderade jag den gamla (den från butiken)!

Ursäkta mit dåliga svenska:rolleyes:

Inte att rekommendera!
Skapa istället en ny användare med admin rättigheter och ta bort användaren admin om han inte vill ha den kvar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-15 22:31

Jodu, grejen är den att vi var inne i netinfo o rota på hans använadre. Det var inge bra

Får göra en räddningsaktion senare imorgon tror jag.

• Medlem
  • 2004-01-15 22:36

Hur skapar man en ny användare och tar bort en gammal?

Jag försökte ändra min användares namn. Efter att ha gjort det så kan jag inte ändra tillbaks. Dessutom rök min nycklring all värdens kos och det går inte att göra en ny:(

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-15 22:41

Jag försökte ändra min användares namn. Efter att ha gjort det så kan jag inte ändra tillbaks. Dessutom rök min nycklring all värdens kos och det går inte att göra en ny

Samma sak råkade vi ut för idag!

Nyckelrings placering

Citat:

Skrevs ursprungligen av MP
Hur skapar man en ny användare och tar bort en gammal?

Jag försökte ändra min användares namn. Efter att ha gjort det så kan jag inte ändra tillbaks. Dessutom rök min nycklring all värdens kos och det går inte att göra en ny:(

1) System Preferences:Accounts

sedan markere man konton man vill ha bort og använder "-" knappen längst ner (gissa hur man skaper en ny användare...)

2) Jag varnade faktisk angående Netinfo Manager men nycklringen är inte borta men finns förmodligen under den gamla användaren!

Home:Library:KeyChains

Kom dock ihåg att Home då är gamla användaren!

Hur man gör enligt Apple eller enligt Mac OS X Power Tools.

1
Bevaka tråden