Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på DV-kamera till filmdigitalisering?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

Skulle behöva tips på en kamera som fixar att filma av 8mm,16mm film etc på ett tillfredsställande sätt. O sen ta in de i maccen för redigering.

Någon som har några erfarenheter?

Har kikat lite på Canon MV 600i, skulle den fixa ovanstående tro, eller saknas nån viktig funktion?

Hej

Jag har provat att filma av 8mm film med en canon 600i och det blir väl hyfsat. Tar man och stänger av autofocus och bildstabilisering så blir det ganska bra. Jag filmade av det på ganska nära avstånd så att bilden är ca. A4 och ställde videokamran så nära projektorn som möjlig. Man kan använda ett något matt A4 som duk istället för en riktig duk för när man filmar så nära så verkar man få med reflexer från duken.

//joakim

Har du kanske nån liten provsnutt nånstans som ja skulle få kolla på?

Skulle vara guld värt!

Hej

inte just nu men kanske efter helgen...ska se vad tiden räcker till

//joakim

• Oregistrerad
  • 2004-01-16 12:11

Tror du kan få en del tips från följande tråd? http://99mac.se/forum/showthread.php?s=&threadid=35258

Ja, jag har följt den tråden med intresse och där finns mycke bra info.

Det enda jag saknar är väl egentligen om min tilltänkta kamera (600i) kommer räcka kvalitetsmässigt, eller om man måste gå upp i prisklass.

Hej

Tyvärr så gick remen av till projektorn så jag kunde inte filma av något, allt som jag har gjort tidigare har jag lämnat tillbaka till vänner och bekanta. Jag har en suddig .vob fil men den är på 400 mb och jag försökte att plocka ut en sekvens ur den men jag lyckades inte. Så om du kan vänta så kanske jag kan lyckas med det eller hitta en ny rem till projektorn.

//joakim

Okej.. Kanske inte är så viktigt, men är du helt nöjd med kvaliten, eller finns de skäl att kanske köra på en dyrare kamera? Är mest de jag undrar över...

Helt nöjd är jag inte, om det beror på någon inställning jag inte gjort eller om det är en begränsning i kameran vet jag inte. Jag har inte hittat något mera att ställa in och skulle jag kunna byta upp mig lite så skulle jag göra det. Har själv tittat lite på en Sony trv 33, varför vet jag inte men det är bara en känsla...

1
Bevaka tråden