Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snabbaste mediaspelaren

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jag sitter på en gammal Pismo Powerbook och försöker använda den för att spela upp film. 400 MHz och G3 processor (384 Mb Ram) är i minsta laget för detta, men det verkar vara stor skillnad på de olika mediauppspelarna. De tre som jag har testat är VLC, MPlayer och Quicktime player med codecsar som DivX5.1 och 3xvi. Materialet jag testat är olika kodningar, men med en majoritet är kodat med på divx tror jag (avi-filer). Har inte gjort kvantifierbara mätvärden, utan det är mest intrycken..

VLC är ju trevligt, för den klarar många format rakt av, men tyvärr har jag inte lyckats konfigurera det för att få upp hastigheten. Slå av all postprocessing, men det tror jag är av by default.

MPlayer verkar också bra, men har fått intrycket att det är den absolut mest krävande av alla spelare. Verkar klara mycket format. Rycker grymt mycket på det mesta.

Quicktime verkar (konstigt nog) vara den snabbaste, framförallt med 3xvi dekodern. Med denna kan man nästan få acceptabel fart med Pismo'n. DivX kodec verkar slöare, även om man annonserat stora optimeringar i nya 5.1 versionen. Skumt.

Jag är dock inte nöjd, skulle gärna vilja få upp hastigheten lite mer. Någon som vet någon annan spelare som man skall prova, codecsar, eller tweakningar för att få upp dekodningshastigheten på äldre burkar?

Well, det finns typ inga andra spelare. Det du kan göra är att avsluta findern och alla övriga program. Det kan du vinna lite hastighet på.
Sen kan du använda dig av kommandot "renice" (finns säket GUI program för det. Sök på Versiontracker) som gör att du kan öka och minska CPU tid till specifika program.

Jag har testat att öka prioriteten (till -15 eller -10) och det ger lite extra skjuts. Däremot har jag inte lyckats avsluta findern, den startar bara om om man försöker killa den, någon som vet om det finns nåt trix för att inte den skall gå igång igen?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Petrus
Jag har testat att öka prioriteten (till -15 eller -10) och det ger lite extra skjuts. Däremot har jag inte lyckats avsluta findern, den startar bara om om man försöker killa den, någon som vet om det finns nåt trix för att inte den skall gå igång igen?

Ladda ner TinkerTool (sök på Versiontracker) och lägg till "Quit in Finder Menu"...

1
Bevaka tråden