Hej! Två problem:
Hade en polare på besök och vi skulle flytta filer mellan våra olika datorer. Jag en Tibook 550 (Mac OS 10.2.8), han en bärbar Dell (Win XP) i 36-tusenkronorsklassen. Båda datorerna har trådlösa nätverkskort med b-standard samt att jag har en Netgear basstation med G-standard (WGR614) och anslutning till Comhem med kabelmodem.
1. Nu undrar jag hur det kommer sig att han lyckades komma ut på Internet utan att logga in på mitt modem? Har jag glömt nån inställning någonstans? (Någon av mina grannar skulle ju kunna göra detsamma) Eller kom han ut via min dator? Det finns ju en inställning under Fildelning som kallas Internetdelning, men den har jag aldrig rört och den är Av.
2. Vi lyckades till slut hitta varandras datorer med fildelning över det trådlösa nätet, men det gick lite slött (11 Mbit) så vi kopplade in en 100 Mbit Ethernet-kabel direkt mellan burkarna. Nu undrar jag varför det inte fungerade. Vi provade all möjlig Fildelning och brandväggar avstängda samt att jag lyckades pinga hans dator, men jag kunde aldrig ansluta via Gå/Anslut till server... Ska han skapa nån speciell fildelningsmapp? När han försökte ansluta till mig så gick det inte heller, trots alla skydd avstängda.
Tacksam för svar eller lite tips om vad man kan göra mer.
mvh/A