- Gäst
- Oregistrerad ●
Någon som har tips på typsnitt för matematiska och statistika tecken? Jag har bara systemets, samt de typsnitt man kan installera via Word X, och de räcker inte särskilt långt.
Eventuellt har jag ett gäng gamla PS-typsnitt på en CD från typ, OS 7.5 tiden, kan man använda sådana under OS X, eller vad krävs?
Jag vet inte riktigt vad du vill göra. Men det finns gott om program som är ämnade för att göra snygga matematiska formler. Skall du publicera en formel eller är det för någon form av skolarbete? Själv använder jag "LaTeX Equation Editor" för att göra snygga formler.
Ofta är det ju inte bara själva tecknen som är ett problem utan symbolplacering osv. som ställer till det varvid det blir betydligt bättre med ett fristående program som exporterar ekvationen i vettigt format och valfri storlek.
Beskriv gärna vad du vill göra så kan du få fler tips.
Att installera Latex equation editor är ju en bra lösning om man behöver snygg matte, men knappast lätt eller snabb, då man måste intstallera teTeX också.
Om du vill kolla vad du har för möjligheter just nu, använd den inbyggda teckenpaletten. För att aktivera den gå till Systeminställningar -> internationellt -> indatameny och klicka i Teckenpalett i listan. Nu kan du ta upp teckenpaletten med menyn med den svenska flaggan (brevid klocka m.m. i menyraden).
Med teckenpaletten kan man se alla de tecken som kan skrivas och vilka typsnitt du har som innehåller tecknen.
Mitt preliminära test ser ut som om det räcker ganska långt, jag hittar både enkel- dubbel- och trippelintegraltecken i mina inbyggda typsnitt.
Det finns ett ba tips på www.macosxhints.com om hur man kan direkt skapa en liten PDF med enbart den ekvation man vill ha genom LaTex. Latex är busenkelt att installera så det skulle jag definitivt föreslå. Snyggare än så kan du inte få dina ekvationer.
Jag har inte provat själv så mycket, men det finns ju en EquationEditor i MS Office. Starta Word och välj Infoga -> Objekt så kan du välja Microsoft Equation.
Jag har inte provat själv så mycket, men det finns ju en EquationEditor i MS Office. Starta Word och välj Infoga -> Objekt så kan du välja Microsoft Equation.
Gammal tråd I know
Men finns det verkligen från början?? Det gör det inte här..hmm.
Skrevs ursprungligen av cal
Men det finns gott om program som är ämnade för att göra snygga matematiska formler. Skall du publicera en formel eller är det för någon form av skolarbete? Själv använder jag "LaTeX Equation Editor" för att göra snygga formler.
Ofta är det ju inte bara själva tecknen som är ett problem utan symbolplacering osv. som ställer till det varvid det blir betydligt bättre med ett fristående program som exporterar ekvationen i vettigt format och valfri storlek.
Beskriv gärna vad du vill göra så kan du få fler tips.
Jo, jag är intresserad av både tecken, vilka inte alls räcker till ens det mest rudimentära om man bara har system-, plus typsnitt från Office, samt att få till publiceringsbara formler, även om denna sistnämnda funktion i dagsläget är underordnad själva behovet av tecknen. Jag har redan, som någon föreslog aktiverat teckenpaletten, men i den kan jag inte ens hitta ett så vanligt tecken som det för medelvärde.
Jag har även kollat in equation editorn i Office, men det är lika ont om användbara tecken där. Jag har funderat på Equation editorns fullstora broder, MathType, på vilken den är baserad, men jag vet inte om det följer med fler tecken där än till Equation editorn i Office.
Du nämner att det finns gott om fristående program för att göra formler, kan du ange några, jag har när jag sökt inte tyckt att jag hittat så värst många fler än MathType.
Jag ser att du använder "LaTeX Equation Editor". Det låter för mig som om det är ett terminalprogram, och jag vet inte om jag är behjälpt av det i dagsläget. Det vill säga, jag vet inte om jag har tid att lära mig använda terminalen, för jag misstänker att det är en viss inlärningströskel, och tid, är vad jag har minst tillgång på för närvarande. Och även om jag laddar ner och installerar "LaTeX Equation Editor", skulle det ge mig fler tecken än de jag har idag, följer det med tecken till den?
Jag har även en equation editor i ett av mina statistikprogram, JMP, men det är också beroende av installerade typsnitt. Jag är dock ägare till en Bitstream CD med typsnitt, PS Type I, så om någon vet några typsnitt som innehåller relevanta tecken så kan jag kolla av CDn om jag redan har typsnittet.
Fick jag med allt?
Vika texken behöver du? Kan det räcka att få dem som EPSer eller måste det vara som typsnitt? Jag använder Latex mycket så jag skulle kunna ordna en PDF som innehåller de tecken du behöver. Dessa kan du sedan extrahera i Illustrator.
Vill du skriva formler på Macen så är det Latex som gäller. På PC finns det ett tilläggsprogram till office som är många gånger bättre än Equation editor men det kostar en slant.
Skrevs ursprungligen av tompab
Vika texken behöver du? Kan det räcka att få dem som EPSer eller måste det vara som typsnitt? Jag använder Latex mycket så jag skulle kunna ordna en PDF som innehåller de tecken du behöver. Dessa kan du sedan extrahera i Illustrator.
Vill du skriva formler på Macen så är det Latex som gäller. På PC finns det ett tilläggsprogram till office som är många gånger bättre än Equation editor men det kostar en slant.
Jag vill nog ha möjlighet att själv skriva formler på min Mac, men tack så hemskt mkt för erbjudandet. Jag har varit och letat runt efter LaTex men jag och ftp-servrar är inte bästa polare. Jag fattade inte ett dugg vilka saker jag skulle ladda ner då fil namnen på dessa servrar inte för mig är särskilt intuitiva. Jag förstod så mkt som att man behöver minst både Tex och LaTex men inte tyckte jag mig se något av dessa att ladda ner.
Skrevs ursprungligen av Jörgen U
Jag vill nog ha möjlighet att själv skriva formler på min Mac, men tack så hemskt mkt för erbjudandet. Jag har varit och letat runt efter LaTex men jag och ftp-servrar är inte bästa polare. Jag fattade inte ett dugg vilka saker jag skulle ladda ner då fil namnen på dessa servrar inte för mig är särskilt intuitiva. Jag förstod så mkt som att man behöver minst både Tex och LaTex men inte tyckte jag mig se något av dessa att ladda ner.
TeX/LaTeX är nästan lättast att installera via Fink. Har för mig att paketet "tetex" innehåller allt du behöver.
Skrevs ursprungligen av Samuel K
TeX/LaTeX är nästan lättast att installera via Fink. Har för mig att paketet "tetex" innehåller allt du behöver.
Tack för tipset. Har ju redan Fink installerat men hade inte en tanke på att ens titta där. Jag är inte ens van att tänka i de banorna. Skall genast kolla upp det hela.
Det finns ett ännu enklate sätt att installera Latex.
Använd iTexMac
http://itexmac.sourceforge.net/
programmet är en mycket smidig Latex Editor med enkla kortkommandon för matematiska symboler.
Latex och Ghostscript installerar du grafiskt med i-installer från
http://www.rna.nl/tex.html
Dessa fungerar smärtfritt tillsammans.
Jag förstår inte riktigt vilka matematiska tecken du är ute efter. Den senaste versionen av MS Equation Editor har ju en hel del tecken och en hel del möjligheter till positionsjusteringar.
LaTeX equation editor är väldigt simpel. Den är inte terminalbaserad utan ett fristående program som man öppnar. Enda nackdelen är väl att den bygger på LaTeX kod, men det finns gott om PDF:er som beskriver kommandona för olika matematiska uttryck och symboler. Koden skriver man i ett textfält och när man är färdig trycker man på en knapp och får ekvationen visad ovanför. Storleken går att justera och man kan exportera som PDF och andra format.
Som jag förstår tycks du främst vara ute efter speciella matematiska tecken? Inte möjlighet att skriva avancerade formler på ett snyggt sätt?
Skriv gärna exakt vilka tecken du letar efter. Saknar du tecken ur det grekiska alfabetet?
Tack för all input gott folk. Jag har kommit till insikt om att jag inte är lagd för att intuitivt behärska unix. Jag har försökt installera både från i-install och Fink till ingen nytta. Bara fyllt hårddisken i onödan. Jag kan inte ens hitta det jag installerat. Pga tidsbrist får jag hoppas att jag kan klara mig utan LaTex ett tag till, tills jag har tid att sätta mig in i hur det fungerar och har tid att läsa hur man instalerar etc. Jag har ialla fall sparat alla länkar ni har bidragit med, så jag har någonstans att börja när det blir dags.
Skrevs ursprungligen av cal
Jag förstår inte riktigt vilka matematiska tecken du är ute efter. Den senaste versionen av MS Equation Editor har ju en hel del tecken och en hel del möjligheter till positionsjusteringar.
Som jag förstår tycks du främst vara ute efter speciella matematiska tecken? Inte möjlighet att skriva avancerade formler på ett snyggt sätt?
Skriv gärna exakt vilka tecken du letar efter. Saknar du tecken ur det grekiska alfabetet?
Det är väl i princip både att kunna infoga speciella tecken, samt att ha möjlighet att skriva mer eller mindre avancerade formler som jag vill kunna göra.
Exakt vilka tecken det är jag vill ha varierar, men just det tecken som fick mig att tröttna på det jag har, och starta denna tråd är det triviala (trodde jag) tecknet för medelvärde som jag behövde för en tabell. Kanske jag har det utan att veta. Jag har dock gått igenom så gott som hela teckenpaletten och MS Office equation editor utan att hitta det. Jag vet att det vid andra tillfällen varit andra tecken jag önskat jag hade.
Grekiska tecken tror jag dock aldrig att jag saknat, mera då åt symbolhållet.
Skrevs ursprungligen av Merovech
Har du provat att använda Unicode Hex Input? Du väljer det som tangentbordslayout och slår in unicoden för det tecken du vill lägga in samtidigt som du håller ned alternativtangenten.
Du kan se vilka symboler som finns hos unicode.org.
Jag tror mig ha hittat de tecken jag behöver för att kunna skapa mig ett "x-bar" i unicode, men nu är problemet, hur får jag till en Unicode Hex Input tangentbordslayout? I hjälpfunktionen stod det något om att kopiera layout till tangentbordslayoutmappen i Biblioteksmappen, men jag hittar ingen fil att kopiera dit, den mappen var för övrigt tom, var är då min nuvarande layout? Är det bara att välja ett språk som är angivet som unicode i Internationellt > indata? Jag försökte med Grekiska i indatan, men då hittar jag inte grekiska bland språken, så jag är väl ute och cyklar igen.
Det var en mkt intressant länkt du bifogat till Unicode.org. Bara jag får ordning på layouten hoppas jag kunna få till en massa tecken jag idag saknar.
Systeminställningar -> Internationellt -> Indatameny.
Leta reda på raden där det står "Unicode Hex Input" och kryssa för i kryssrutan.
(Kryssa i Visa Indatamenyn i menyraden, om den inte är ikryssad.)
Nu ligger den som ett val under flaggan i menyraden och när du vill lägga in en unicode-symbol så väljer du "Unicode Hex Input" från menyraden (eller använder kortkommando som jag inte minns just nu) och slår in koden samtidigt som du håller in alternativtangenten och då infogas symbolen du vill ha.
(Du kan bara välja Unicode Hex Input när du kan skriva något, exempelvis om du surfar så måste du stå i en formulärsruta eller i adressraden.)
Skrevs ursprungligen av Merovech
Leta reda på raden där det står "Unicode Hex Input" och kryssa för i kryssrutan.
(Kryssa i Visa Indatamenyn i menyraden, om den inte är ikryssad.)
Nu ligger den som ett val under flaggan i menyraden och när du vill lägga in en unicode-symbol så väljer du "Unicode Hex Input" från menyraden (eller använder kortkommando som jag inte minns just nu) och slår in koden samtidigt som du håller in alternativtangenten och då infogas symbolen du vill ha.
(Du kan bara välja Unicode Hex Input när du kan skriva något, exempelvis om du surfar så måste du stå i en formulärsruta eller i adressraden.)
Nu är jag nästan där, men något stämmer fortfarande inte. Nu har jag "Unicode Hex input" synlig i menyraden, men de är "gråad", dvs, jag kan inte välja den.
Rättelse: Nu kan jag välja, inte för att jag vet hur det gick till. NU skall det testas. Tack så mkt alla för er hjälp.