Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför kopplar datorn upp sig automatiskt vid uppstart?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjenare,

Har en Pismo med MacOS 9.1 och Airport installerat. Varje gång jag startar datorn kopplar den upp sig via Airport till internet. Har inte sett det på någon annan dator fast jag har inte Airport på någon annan dator heller.

Någon som känner igen problemet och vet vad det är?

Har kollat igenom tilläggen och inställningarna lite snabbt men inte hittat något som kanske skulle kunna vara orsak till uppkopplandet. Ska kolla mer senare men det vore skönt om någon bara kunde säga det är tillägg X version 1.2.3 Kan tänka mig att det är något sådant...

Kolla att du inte har tidssynkronisering på.
Datum och tid...

Har samma "fel" på min iBook, du får stänga av Airport, alternativt gå in i TCP/IP och ställa om konfigurationen till PPP

kolla mappen servar i systemmappen - töm den på innehåll iafll det finns nått - allt som ligger där försöker datorn anluta mot när en startar findern.

/johanw

Kolla även Software update...så den inte är inställd att automatiskt uppdatera vid uppstart, eller på en specifik tidpunkt som är olämplig.

Kör du program från MS office de har tyvärr en tendens att själv vilja gå ut på nätet. :eek:

Jag fick det problemet du nämner om att iBooken kopplar upp sej till Internet vid start. Jag fann felet hos min maskin! (G4)
Jag hade inte stängt av programlänkning i Fildelning.
När jag stängt av där så var allt frid o fröjd igen.
Blir lätt så när man kör filer kors och tvärs mellan iBook och G4:an.
Det gäller att stänga av allt man inte för tillfället använder, som Airport (och sen kolla att TCP/IP ställt sej i rätt läge igen)
Sen upptäckte jag att det skapas alias av andra datorers hårddiskar i mappen Servrar inuti Systemmappen.
Det gjorde att min iBook fick en väldigt väldigt trög uppstart när den letade efter dessa hårddiskar. (Vår vän Cyberpet tipsade mej om detta)
Det finns en lösning på att så inte sker efter en fildelning!!
Vill nån veta?

1
Bevaka tråden