Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DV-utrustning - krav?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-01-11 12:20

En kamrat ska bli bli dvtv-kille. De ska göra och sälja dokumentärer etc som ska sändas på tv. Dvs. inget dvd och annat komprimerat jox utan broadcastkvalla. Vad behöver han för datorgrejer?

Saker som inte är mitt bord:

* En dv-kamera.
* En monitor. Av någon anledning är det inte samma sak som "en liten tv".

Saker som är mitt bord:

* En dator. Givetvis har han inga pengar efter att ha köpt en lyxig dv-kamera, så det handlar alltså om minimikrav, som gärna kan byggas ut.
Räcker det med FireWire för att få in joxet från kameran, eller måste man ha något glassigt videokort för att kunna arbeta med video också? Hur mkt dator handlar det om? G3?G4? Någon sorts standardkrav (alla plattformar?) var visst 600mhz, 256ram och 2 hårddiskar. Och hur umgås man med monitorn? Vad kostar alltihop?

* Programvara. Är det FCP/express som gäller? Vad annars?

Ja, det var mycket på en gång det där. Jag är ingen expert på broadcast men eftersom ingen kommenterat gör jag så gott jag kan.

Till att börja med är det skillnad på DV och DV, på kameror och kameror osv. De flesta konsumentkameror använder miniDV-band med en CCD som tar in alla färger. Prosumernivå har samma band men en CCD för varje färg s.k. 3CDD-kameror. Nästa nivå innebär att man väljer professionella kameror och då finns det t.ex. Sonys DVCAM-format och Panasonic DVCPro25 och 50. Codecar för detta finns med i FCP4.

I princip alla lösningar idag är komprimerade någonstans bortsett möjligen från DigiBeta med komprimeringsfaktor 1:2 men då är det ju rätt dyrt också. Många väljer dock att redigera okomprimerad i SD i sin dator men kräver något extrakort eller låda för att klara detta MEN har du en dual-G5 så tror jag att du klarar upp till 7 strömmar okomprimerad SD på en sådan burk på ren mjukvara. Firewire borde räcka för att koppla ihop med datorn om man inte behöver SDI-ingångar.

När det gäller dator till videoredigering finns det egentligen ingen övre gräns eftersom allt mindre än det bästa innebär att man får antingen offra tid eller kreativa möjligheter. För många räcker det dock med ca 1GHz G4 för att klara sig. Mycket RAM och STORA hårddiskar krävs dock. Ska man sikta på broadcastkvalitet så är nog det enda alternativet en riktig monitor från SONY eller motsv och de kostar väl från 6000 kronor och uppåt.

Har man Mac är FinalCutPro det bästa valet tror jag eftersom det är förhållandevis lätt att lära sig och skalar hela vägen upp till film. Är man redan "inkörd" på AVID så är det värt att titta på nu när hela produktserien finns till Mac. De prislapparna är dock högre.

• Medlem
  • 2004-01-12 10:28

> Ja, det var mycket på en gång det där. Jag är ingen expert på
> broadcast men eftersom ingen kommenterat gör jag så gott jag
> kan.

Bra!

> Firewire borde räcka för att koppla ihop med datorn om man
> inte behöver SDI-ingångar.

Okej. Åsså ett vanligt video-ut till monitorn, eller?

> För många räcker det dock med ca 1GHz G4 för att klara sig.
> Mycket RAM och STORA hårddiskar krävs dock.

Så egentligen skulle man kunna klara sig med en 1GHz iMac, fast den kanske behöver extern disk isåfall?

> en riktig monitor från SONY eller motsv och de kostar väl från
> 6000 kronor och uppåt.

Just.

> Har man Mac är FinalCutPro det bästa valet

Okej. Tack för svaren.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Enar
> Ja, det var mycket på en gång det där. Jag är ingen expert på
> broadcast men eftersom ingen kommenterat gör jag så gott jag
> kan.

Bra!

> Firewire borde räcka för att koppla ihop med datorn om man
> inte behöver SDI-ingångar.

Okej. Åsså ett vanligt video-ut till monitorn, eller?

> För många räcker det dock med ca 1GHz G4 för att klara sig.
> Mycket RAM och STORA hårddiskar krävs dock.

Så egentligen skulle man kunna klara sig med en 1GHz iMac, fast den kanske behöver extern disk isåfall?

> en riktig monitor från SONY eller motsv och de kostar väl från
> 6000 kronor och uppåt.

Just.

> Har man Mac är FinalCutPro det bästa valet

Okej. Tack för svaren.

Det där med video ut är lite lurigt. Ett vanligt sätt är att ta ut bilden som Y/C (kallas ofta S-video) och ljud från kameran/bandaren som är kopplad via FW till datorn. Har för mig att det finns något kort som fungerar med OS X som faktiskt har Y/C på själva kortet också.

• Medlem
  • 2004-01-14 09:00

Ursäkta en fullständigt oinsatt fråga; men vad ska man med videokortet till? För att orka bearbeta filmen? Jag trodde det funkade så att man arbetade med en liten liten modell av filmen och sedan renderade allt när man var nöjd? Eller är videokortet till för att göra renderingen snabbare? Eller är det för att umgås med videokameran och/eller monitorn? Eller?

Klarar man sig med en gammal (well...) 800 mhz G4 utan speciella kort eller en globimac?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Enar

En 1GHz iMac ska nog klara arbetsbördan om han inte ska ha hur många effekter som helst. Däremot är det lite lite arbetsyta på en iMac (rek. 2 st. 19"> CTR-skärmar) plus att hankan få problem med video ut eftersom den speglar hela skärmen. Ett sätt att få video ut är att använda en Formac Studio DV (finns på Macoteket. Jag föreslår att du talar med Macotekets videoexpert (har glömt namnet).

• Medlem
  • 2004-01-19 10:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Bergvall
Jag föreslår att du talar med Macotekets videoexpert (har glömt namnet).

Han har visst inte haft tid att svara än... nåja, så man ska inte nöja sig med en "gammal" 800mhz G4 då? Mer plats för diskar och sånt, tänkte jag. Fast man kanske vill ha disken extern för att flytta datat - hur funkar förresten det då, att ha en dv-redigerar-disk för både mac & pc? Hur ska den vara formaterad isf?

Det här är egentligen inte mitt bord, men om de ska redigera mycket dokumentärer, ska de inte skaffa en DV-bandare också (som har stöd både för mini-DV, DV och DV-cam). På så sätt löser de problemet med hur de ska koppla in referensmonitorn också.

Anledningen har jag hört är att kameror inte är gjorda för det slitet som det innebär att spola band fram och tillbaka (något man ofta gör när man gör exempelvis Batch Capture i FCP). Någon annan får korrigera mig eller fylla i, men jag har fått för mig att detta är en viktig del i Video produktionsstudion!

Jag vet ingenting om rekommenderade modeller, men det borde ju inte vara så svårt att hitta!?

/Jont Olof

• Oregistrerad
  • 2004-01-20 12:45

Videokort behövs inte om man inte måste ta in analoga signaler.

Det enklaste man kan gör är att köra ut videon genom firewire till videokamerans DV-in, och använda kamerans s-video eller annan videoutsignal till en vanlig TV.

I FCP ställer man in det >View>External Video>All Frames
Har man långsam dator kan man behöva ställa Canvas till 50% eller mindre.

Nackdelen är att en vanlig TV är dåligt kalibrerad men om man försöker ställa in bra efter testbilden bör det bli hyggligt om man har en bra TV. Läge att prova och försöka jämföra med en monitor.

Att köra ut videon i monitor eller TV behövs för bl.a färgkorrigering, kontroll av Ljus och kontrast etc,

Gamma och "färgupplösning" är helt olika mellan bildskärm och TV.

Skall materialet användas i annat media som överföring till film eller digital film behöver man en annan färgkorrigering än för video men det finns det kanske någon annan här som kan ge tips om hur man gör.

1
Bevaka tråden