Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Teve och Icebook

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ÄNTLIGEN fått min Ibook (den vita sköna med titaninlägg). Har även en smaskig DVD-spelare. Nu till frågan - hur får jag upp bild från Ibooken på en teve? Behöver jag särskilda kablar, kort, program?

Mikael

• Medlem
  • 2001-07-31 12:33

ja deberor på men vanligast är

köp en adapter med lång DIN (heter något annat)

samma typ av kabel som sitter i vissa DV kameror

och sedan om det behövs en scart adapter

Citat:

Skapades ursprungligen av: love:
ja deberor på men vanligast är

köp en adapter med lång DIN (heter något annat)

samma typ av kabel som sitter i vissa DV kameror

och sedan om det behövs en scart adapter

Ok. Jag antar att jag behöver en adapter för att konvertera signalerna från FireWire-utgången till vanlig A/V-video? Vad kostar en sådan och var får jag tag på en? Jag kollade lite på nätet och de gick på USD 429 och uppåt. Verkar vara lite mer än jag behöver. Jag vill bara se DVD-filmer. Jag skall kolla om det går att dra det hela genom videokameran, men det är en nödlösning. Jag vill ju ha en portabel DVD-spelare .-)

Mikael

Gör det inte svårare än vad det är!
Kabeln finns hos Apple och är den samma som följde med de äldre iBookarna.
Du skall inte använda Firewire för detta ändamål.
Du har ett uttag på din dator som är märkt
AV Connector, det är detta uttag du skall använda.
Här är numret: Apple AV-kabel M8434G/A

Du hittar den på Apple Store, Tillbehör, Bärbart.
195.-
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/934/wo/pM64e168YAFdbylmC8/5.3.0.3.30.1.9.4.13.0

Citat:

Skapades ursprungligen av: Micke W:
Gör det inte svårare än vad det är!
Kabeln finns hos Apple och är den samma som följde med de äldre iBookarna.
Du skall inte använda Firewire för detta ändamål.
Du har ett uttag på din dator som är märkt
AV Connector, det är detta uttag du skall använda.
Här är numret: Apple AV-kabel M8434G/A

Du hittar den på Apple Store, Tillbehör, Bärbart.
195.-
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/934/wo/pM64e168 YAFdbylmC8/5.3.0.3.30.1.9.4.13.0

Japp, upptäckte det som tur var efter ett telefonsamtal till en god vän. Farligt med Internet .-)

Du har säkert många goda vänner här...
:rolleyes: :eek:

• Medlem
  • 2001-08-01 08:27

kabeln jag snackar om är samma som apple har men finns att köpa hos vanliga radio handrare och kostar typ hälften av vad apple tar

samma kabel som man använder för att köra video ut från vissa DV kameror

Alltså jag har ingen iBook själv men det är väl en vanlig kompositvideoutgång på den? Som nämns ovan är det bara att gå till ONOFF, Siba, Expert eller tom. Obs eller B&W för att köpa en sådan. Problemet kan vara din TV, vissa äldre tv-apparater har ingen komposit-in. I dessa fall kan man använda en komposit till scart adapter som också går att köpa på ovan nämnda ställen (dock inte Obs/B&W).

Glöm inte ljudet bara, man vill ju inte direkt se på DVD på en >28" TV och höra ljudet från sin iBook

Det finns kablar med komposit+mintele till Scart. Då behöver man väl inga adaptrar och liknande.

Men behövs det verkligen inte en speciell Apple AV-kabel?
Den verkar ta både audio- och videosignalen i samma port

[ 01 2001: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

Citat:

Skapades ursprungligen av: Petter Mårtensson:
Det finns kablar med komposit+mintele till Scart. Då behöver man väl inga adaptrar och liknande.

Men behövs det verkligen inte en speciell Apple AV-kabel?
Den verkar ta både audio- och videosignalen i samma port

[ 01 2001: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

Jag köpte en kompositkabel igår och kan meddela att det inte fungerar. Problemet är precis det du säger. Jag har inte hittat någon ritning över hur porten ser ut och hur den skickar signalen så jag tror jag resignerar nu och beställer en originalkabel.

Mikael

Vad dumt! Jag kan förstå att de spar utrymme men ostandardiserade portar är bland det värsta som finns. Jag trodde verkligen de lyckats och skapat en hörlursutgång och kompositvideoport i ett. Jobbigt värre.

• Medlem
  • 2001-08-02 13:19

detta är exrta rörigt men en sladden som apple säljer är ingen apple only grej
utan nogågot som sony starade med i sina dv kameror

Jag köpte en kompositkabel igår och kan meddela att det inte fungerar. Problemet är precis det du säger. Jag har inte hittat någon ritning över hur porten ser ut och hur den skickar signalen så jag tror jag resignerar nu och beställer en originalkabel.

Ja, det är nog bäst att beställa en AV-kabel från Apple. Sedan kan du komplettera med Scart-adapter, om du nu behöver Scart.
Och sparade du kvittot på kompositkabeln så får du väl pengarna tillbaka i alla fall

[ 02 2001: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

Citat:

Skapades ursprungligen av: Petter Mårtensson:

Ja, det är nog bäst att beställa en AV-kabel från Apple. Sedan kan du komplettera med Scart-adapter, om du nu behöver Scart.
Och sparade du kvittot på kompositkabeln så får du väl pengarna tillbaka i alla fall

[ 02 2001: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

Pengarna tillbaka av OnOff? I would not think so. Jag kan använda kabeln till andra saker, så det är lugnt i vilket fall som helst. Nåväl - undrar om Apple blir förvånade när de får min beställning nu .-)

M

1
Bevaka tråden