Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Seg server

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-15 09:19

Hej,

Vi kör OS X Server 10.2.8 och har under den senaste veckan tyckt att det känns oerhört segt. Det verkar endast gå segt att skriva filer till servern. Att kopiera filer från servern är inga problem.

Vad kan ha hänt? Tips? Vi har inte installerat någon nytt på sista tiden.

/Peter

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2004-01-15 13:25

Jösse namn. Precis vad jag också upplever. Vi är tio pers som jobbar mot en Xserve med 10.2.8. Att spara en enkel Quark-fil kan ta ett par minuter.

Jag har misstänkt att jag har en dålig kabel mellan switchen eftersom jag bytt lite grejer i serverrummet nyligen. Men den misstanken är kanske ogrundad...

Hur fulla diskar?

Vad har du för Switch?
Om du har auto negotiation på på switchen, slå av det och ställ in farten till 100 Mbit/s (eller 1000 Mbit/s om du har ).
Det kan hända att din server förhandlar med switchen om farten och segar ner sig. Detta är inte ovanligt.

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2004-01-15 14:30

Thorman: Det är gott om plats. 80 gig ledigt.

Micke W: Det är en 3Com 3824 10/100/1000-switch där jag kör blandat 100 och 1000-anslutningar.

Har inte grepp på hur jag ställer om auto negotiation, men om jag ställer om till 100 eller 1000 så tappar jag antingen fart på 1000-maskinerna eller kan inte använda 100-maskinerna. (Rätt, eller?)

Edit: Tog bort fråga om SFP-portarna kräver speciella nätverkskort etc, vilket de gör. Bröt mot mina vanor och läste i bruxen.

Senast redigerat 2004-01-15 15:27
  • Medlem
  • 2004-01-15 14:30

Hade samma problem som löstes genom att starta upp från en cd och reparera disken. ( Allt fungerade förutom att prestandan var dålig) Reparationen byggde om delar av "filstrukturerna" (minns ej riktigt vad det hette..) Efter detta hade jag dubbel prestanda upplevde jag det som. Kräver väl dock att man kan ta ner servern en stund om detta är något man vill prova. fsk löste inte problemet initialt.
/L

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2004-01-15 15:08

Ok, ska pröva att reparera disken. Måste dock göra det senare i kväll då servern kan tas ned.

Finns det någon åtgärd som man kan köra regelbundet för att slippa boota via cd och reparera?

Du bör kunna ställa in varje port för sig...

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2004-01-16 12:33

Jahapp. Så kanske det var ett helt annat fel än det jag misstänkte. I morse när jag kom in så hade en av switcharna, en 3Com 10/100 lagt av. Har nu bytt ut den till en äldre jag hade stående samt flyttat över alla jag kunnat till 10/100/1000-switchen.

Det KAN alltså i mitt fall ha varit frågan om att 10/100-switchen signalerade att "snart dör jag" och att det drog ned hela nätverkets hastighet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-16 13:27

Hehe, samma problem som jag har, trots att jag fick en varning från apple.
Det är en bugg som uppkommer när man installerar Security Update 12-19-03 på Mac OS X Server 10.2.8.
Några som fått detta problem (enligt apple) har löst det genom att installera om 10.2.8 uppdateringen. (installera INTE säkerhetsuppdateringen igen)
Jag funderar på att gå igenom uppdateringarna efter 10.2.8 och se vilka som påverkar AFP Servern för att sedan försöka plocka ut den från 10.2.8 paketet och lägga in.
Återkommer om det lyckas!

/glemme

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-16 16:13

Och efter mycket om och men så har jag nu lyckats byta AFP Server från version 434.19 till 434.17. Buggen som introducerades i .19 versionen med att det går slött att kopiera till servern är helt borta.
Jag har en AppleFileServer.zip för dom som vill vara lata och inte vill plocka ut den ur paketet själv. Den är det sedan bara att kopiera in i /System/Library/CoreServices/ och starta filservern igen så funkar det.
Tänk på att stänga ner AFP Servern först.
Tänk också på att ändra rättigheten på AppleFileServer.app
Tänk också på att det kan vara bra att göra backup på AFP Servern innan ni byter ut den.
Har ni några frågor så hojta till.
Vill ni veta vilken filserver ni kör så skriver ni i terminalen:
AppleFileServer -v
säger den då 434.19 så har ni troligtvis en konstig filserver.
Zipen med AFP ligger på http://glemme.com/giveaway/AppleFileServer.zip

/glemme

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2004-01-19 15:00

Guldmedalj till Glemme. Servern rullar som ett skott igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-19 15:12

Jag tänkte testa i kväll. Är det lätt att något går snett mån tro? Är det läge att backa upp volymerna?

/Peter

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-19 15:49

Inget kan gå snett om du gör som jag skrev..
Dokumentationen kommer halft från apple (dom gav mig idén och jag plottade ner den här)

/glemme

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-20 08:51

Vilken AppleFileServer.app ska jag ersätta den gamla med egentligen? När filen AppleFileServer.zip packats upp ser jag två stycken. En i roten och en i mappen _MACOSX...

Jag har testat med båda men när jag startar afp-serven igen så står den bara och försöker dra igång men vägrar starta...

/Peter

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-20 09:33

Det löste sig Glemme.

Tusen tack! Vi bugar och bockar å det grövsta...

/Peter

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-20 16:45

okej, blev lite orolig där. Glad att det funkar för så många.

/glemme

Har Apple rättat till detta i sin uppdatering, kan man lungt köra securityupdaten utan en seg server som följd?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-01 03:44
Ursprungligen av Johan S:

Har Apple rättat till detta i sin uppdatering, kan man lungt köra securityupdaten utan en seg server som följd?

I min 10.2.8-server som jag kör hemma, hade jag detta problem tidigare, max 1 Mbyte/s på 100 MBit/s-nät. Jag hade inte tid att ta itu med detta och undersöka vad det berodde på. Nu fick jag i vilket fall svaret. Jag har även konstaterat att servern rullar på bra igen efter de senaste uppdateringarna (från och med AppleFileServer version 434.20, som levererades med Security update 2004-01-26). Inga förändningar i detta med Security update 2004-02-23.

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2004-02-29 20:38

Jag har uppdaterat till 10.3-server och det verkar åtminstone inte vara några problem med den. De tidigare problemen rörde ju 10.2.8 så...

1
Bevaka tråden