I iMac/233 vet jag inte, men i min iMac/350 (slot) sitter det en 7GB HD som efter vad jag har hört från flera håll är 4200rpm. Vet inte om det går att få verifierat på något sätt. Det är en Quantum Fireball lct15, men specarna på Maxtors hemsida på dem är inte helt tydliga (det finns t.ex. ingen 7 utan bara 7.5, och det står bara <7200rpm).
Det känns lite som rysk roulette med sin dator. Jag resonerar som så att jag troligen inte har så mycket nytta av de extra varven och att jag kommer bli nöjd med den förbättring som blir. Det är främst för att få mer plats och för att minska ljudet (min nuvarande låter värre och värre, så hur länge den håller vet jag inte heller)
Den Barracuda som du nämner låter mycket intressant. Var 40GB det största som fanns i den serien eller är det bara det som finns kvar. Var har du sett den?
Tyvärr saknar ju den tidigaste modellen av slot-iMac FW så jag får vackert klara mig utan det tills vidare. Kanske blir en till iBooken någon gång senare, men det känns inte lika kul när den inte funkar till båda datorerna.