Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

X11

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har precis instalerat X11 samt "OpenOffice.org1.0.1" men skulle gärna prova flera applikationer som tål att köra via X11 men vet inte var dom finns eller vad som kan vara kul - några säkra tips ???

Olle

Jag har inte testat, men Gimp ska vara ett bra bildmanipuleringsprogram som körs i X11.

Har du fått Open office stabilt? När jag testade senast krachade det och X11 hela tiden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-10 23:04

Titta här.

ett bra projekt som anvander sig av debian gnu/linux packeteringssystem ar FINK (http://fink.sourceforge.net/) som har i stort sett allt du kan tankas vilja ha. annars ar
www.freshmeat.org ett tips for unix-applikationer.
det masta som funkar pa *BSD och andra unixkloner
ex. linux funkar under os X med ingen eller liten modifikation till kallkoden.

apples X11 implementaion ar foresten usel da den ej ens stodjer fullskarmsmode, nagot som ar mer eller mindre nodvandigt om man vill ansluta till
storskaliga unixsystem.
Det gar dock rykten om att features for detta skall laggas till sa den som vantar pa natt gott, annars finns ju alltid snapshots av Xfree86 projektet uppslangt aven pa xdarwin´s hemsida.

Openoffice ar foretfarande sett som instabilt av sina utvecklare pa Darwin/PPC (dvs aven osx med X11) Framst pa grund av att man just nu har storst fokus pa en cocoa alt. carbon implementering av programmet, detta innebar att bugfixen pa X11-versionen gar lite segt...

/ J

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jimmy Thorsell:
apples X11 implementaion ar foresten usel da den ej ens stodjer fullskarmsmode, nagot som ar mer eller mindre nodvandigt om man vill ansluta till
storskaliga unixsystem.

Kan man inte använda lite fusk och starta en "Xnest :1 &" då? Om jag vill starta en hel miljö; gnome-session eller så funkar det bra.

Sorry - tar tillbaka allt. Förra betan av X11 funkade det med... Denna verkar faktiskt usel.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: FredrikHolmqvist:
Sorry - tar tillbaka allt. Förra betan av X11 funkade det med... Denna verkar faktiskt usel.

Håller med - nu har jag fått gröna fönster och 3 olika sorts terminalfönster som bara är störande

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: [email protected]:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: FredrikHolmqvist:
Sorry - tar tillbaka allt. Förra betan av X11 funkade det med... Denna verkar faktiskt usel.

Håller med - nu har jag fått gröna fönster och 3 olika sorts terminalfönster som bara är störande

Nya versionen av X11 har en konstig startfil av någon anledning. Editera /etc/x11/xinit/xinitrc och ta bort twm längst ner i filen och annat som du inte vill starta. Skriv istället dit quartz-wm så får du Apple´s egen aquafierade fönsterhanterare.

Ciryon

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jimmy Thorsell:
apples X11 implementaion ar foresten usel da den ej ens stodjer fullskarmsmode

Jodå, det går. Apple använder samma XFree86 som XonX.

Ciryon

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ciryon:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: [email protected]:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: FredrikHolmqvist:
Sorry - tar tillbaka allt. Förra betan av X11 funkade det med... Denna verkar faktiskt usel.

Håller med - nu har jag fått gröna fönster och 3 olika sorts terminalfönster som bara är störande

Nya versionen av X11 har en konstig startfil av någon anledning. Editera /etc/x11/xinit/xinitrc och ta bort twm längst ner i filen och annat som du inte vill starta. Skriv istället dit quartz-wm så får du Apple´s egen aquafierade fönsterhanterare.

Ciryon

detta galler dock om ni automatiskt vill ha quartz-wm aven for alla nya anvandare pa maskinen, den oskrivna (och skrivna) regeln annars inom unixmiljoer ar att redigera motsvarande fil i hemkatalogen, vilket innebar

/Users/dittnamn/.xinitrc

dar en schyst kombo av kommandon kan vara

exec xterm &
exec xterm &
exec quartz-wm

Btw att kora x nested drar dubbelt sa mycket minne eftersom den nestade servern behover en aktiv "normal" xserver som kors.

visst det gar att kora fullscreen fran singleuser-konsollen men jag vill kunna vaxla mellan X och X11 pa ett enkelt satt, exempelvis med mina F-tangenter, jag vill aven kunna starta en ny textkonsoll i os-x, nagot som iof gar, men det gar inte bra eller enkelt utan att rota runt i systemfilerna...

1
Bevaka tråden