Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! vad ä en mac?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2001-08-11 02:45

ok, en mac ä en dator, de vet jag... Jag funderar just på att skaffa en ny, såndär dator. Nu har jag en pc. Men av nån anledning får den mig alltid på dåligt humör. Så då kom jag o tänka på mac. Va inne på deras hemsida, å såg hur vackra dom var!

Men man köper inte datorer efter utseendet bara (inte jag iaf), så ja skulle vilja veta om en mac hänger sig lika ofta som en PC? hänger dom sig överhuvutaget?

Åsså en fråga till, går dom bra att uppdatera? typ köpa till mer ram o grafikkort osv. Tänkte mest på Ibook och Imac.

// KoTTeN

  • Oregistrerad
  • 2001-08-11 15:30

Alla datorer crashar nog då och då, min Powerbook crashar kanske en gång varannan dag, när jag kör Explorer, också ibland när jag kör Adobe Go-Live. Men om jag inte använder dessa två så crashar den aldrig. iMacen som min fru använt i ett år har aldrig crashat. Min G4 crashar nån gång ibland, men jag kör komplicerade ljudredigeringsprogram på den, och många på en gång.
Titta på en G4, dom är lite mer uppgraderingsbara än iMac och iBook.

  • Oregistrerad
  • 2001-08-11 19:05

Har ägt en PowerBook G4 i några veckor nu och har inte lyckats kracha den ännu i all fall. Kör ändå en hel del krävande program och spel på den. Photoshop, Dreamweaver, Unreal Tournament och Quake 3 är några av de program och spel jag använder mest. Har dock fått tvångsavsluta vissa program ett par gånger, men aldrig så att jag varit tvungen att starta om hela burken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-08-12 08:35

Har själv också väldigt väldigt lite krashar. Kankse låter konstigt men jag känner på mig sekunderna innan när jag ska få en krash. Låter skummt jag vet...
Iallafall, värt att tänka på , speciellt som att jag läser att du är webmaster är att MacOS X följer med när du köper en dator idag. MacOS X är baserat på UNIX och har Apache inbyggt. Om det är svårt att krasha OS9 så är det tamefan nästan omöjligt att krasha OSX.
Kolla in den här adressen :
MacOS X
MacOS X features

[ 12-08-2001: Meddelandet ändrat av: Acke ]

  • Oregistrerad
  • 2001-08-12 13:02

Mitt råd till dig KoTTeN är att se om det inte är någon som du känner som kör mac, besök denne och sätt dig vid dennes mac en stund och bilda dig en egen uppfattning om mac. Du kommer inte att bli missnöjd. Hittar du ingen vän med mac kliv in på en butik någon stans och knappa lite. Angående uppgraderingar så är det som de andra säger, varken iMac eller iBook går att uppgradera så bra, klart man kan sätta i mer RAM men iövrigt…

Lägger man till Big framför Mac så kraschar både kroppen och vågen.
För hälsans skull bör man hålla sig enbart Mac.

Igor Addams

  • Medlem
  • rörtången
  • 2001-08-17 23:41

en mac krachar inte så lännge man låter bli "virus från MS..."
jag jobbar med en gammal9500 på jobbet
den har aldrig lagt av utom men explorer
hemma har jag en 3400 som e frisk
men med expl...
så de bugg samlingarna från ms som e
orsaken till alt ont
ha det så bra

  • Medlem
  • 2001-08-19 11:39

KoTTen, hur det nu verkligen förfaller sig med krascher på en Mac så beror det som du ser mycket på vem man frågar.

Det beror alldeles på vad man gör. Jag jobbar med en PPC G4/350 på ett tryckeri och eftersom det är en väldig blandning av program och typsnitt och olika jobb ut och in hela tiden så kraschar den ganska ofta.

Hemma jobbar jag med en G3, grå desktop med ett Sonnet uppgraderingskort G4/400 och den kraschar inte särskilt ofta men den används enbart för Internet, Internet Explorer, Photoshop och Dreamweaver och några andra Macromediaprogram plus Office 2001.

Jag jobbar också med PC på jobbet och de kraschar inte mer än Macarna om man inte ger sig på tunga jobb och då menar jag bildfiler på 50-100 MB och filer från QuarkXPress, Indesign eller PageMaker med sidor på ca 100.

Har du en modern PC med tillräckligt RAM, helst 128 MB , så tycker jag inte det finns anledning att byta till Mac. Du har väl programvaror till PCn och blir i så fall tvungen att skaffa nya program till en Mac.

/ulf

Citat:

Skapades ursprungligen av: KoTTeN:
ok, en mac ä en dator, de vet jag... Jag funderar just på att skaffa en ny, såndär dator. Nu har jag en pc. Men av nån anledning får den mig alltid på dåligt humör. Så då kom jag o tänka på mac. Va inne på deras hemsida, å såg hur vackra dom var!

Men man köper inte datorer efter utseendet bara (inte jag iaf), så ja skulle vilja veta om en mac hänger sig lika ofta som en PC? hänger dom sig överhuvutaget?

Åsså en fråga till, går dom bra att uppdatera? typ köpa till mer ram o grafikkort osv. Tänkte mest på Ibook och Imac.

// KoTTeN

Om pecen får dig på dåligt humör tycker jag absolut att du skall byta! Om du har råd. Det är viktigt att man kan samarbeta och tycka om varandra!

Min iMac hängde sig i början när jag körd OS9 på den men inte nu när jag kör 9.1 Kör mest Dreamweaver, Fireworks och Photoshop på den.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2001-08-19 22:23

>>KoTTeN
Klart att du skall skaffa en Mac.
Som du också själv sett så är dom ju vackra. Vad du kanske inte vet är att dom också har en själ. Det är faktiskt sant. Jag har arbetat i skola med både mac och pc och har märkt en väldig skillnad. Barnen i skolan använder pc:n som en "apparat" där man spelar spel och eventuellt skriver något. Vill man "producera" något går man till maccen. Den är ingen apparat. Med maccen pratar man , man säger HEJ när man kommer och kanske klappar lite på "ryggen" .

Ja, skaffar du en Mac kommer du att märka skillnaden direkt, du kommer att få en kompis.

Liksom.

1
Bevaka tråden