Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

moraliskt tveksamt, kanske...

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Önskas:
- Ett program för att rippa dvd-filmer och "krympa" dem så de får plats på en dvd-r.

- Ett program som - precis som iDVD - kodar filmer från min dv-kamera till "dvd-film"-formatet (mpeg2?)

Om nån kan/vill hjälpa mig med detta så är jag tacksam!

Jakob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-20 16:27

Hej, inte detta som Filarkivet används för. Här tipsar vi om bra program och nya versioner av dem.
Gå in på Versiontracker och sök på DVD så ska du se att du hittar mer än du har tid att prova.

Tillägg: Ser nu att det var två frågor. Det jag skrev är svar på den första frågan. Men du hittar säkert det andra du söker på samma ställe.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-20 16:29

Rippa med DVDBackup och krymp med DVD2OneX

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/18599&page=4

http://www.dvd2one.com

Bränn med toast

Klart!

Jättetack för hjälpen (trots att det inte var detta forumet var till för...)!
Nu ska jag prova

Jakob

räcker det inte med dvd2one?

Citat:

Skrevs ursprungligen av nukethenick
Rippa med DVDBackup och krymp med DVD2OneX

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/18599&page=4

http://www.dvd2one.com

Bränn med toast

Klart!

  • Oregistrerad
  • 2004-01-23 13:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av el gringo
räcker det inte med dvd2one?

Om det är en köpt film så är dom krypterade. DVD-Backup tar bort krypteringen och gör dom regionsfria.
DVD2one kan inte krympa krypterade filmer.

ok - förstår.

Vi har skaffat tre G-4 för musik och videoredigering. Vi är Mac-noviser och upplever en hel del frustration när vi inte kan använda oss av våra PC-"rutiner".
Min fråga gäller DVD-brännarna. De vill att man skall välja region. Men det vore dumt att låsa dem i region 2 eftersom vi ibland behöver använda CD eller CD-ROM från andra regioner. Vad göra?

För övrigt undrar jag om fler upplevt att Final Cut Express v. 1.0.1 renderar långsamt med 1,25 Mhz och 768 MB ram. Blir det skillnad om vi uppgraderar till v. 2.0?

Skulle också vilja ha tips om det finns någon litteratur typ "MAC for Dummies"

MVH

Anders Åsberg
Porthälla gymnasium
Partille

Dummie

välkomna

vad det gäller region - så vet jag inte - då jag inte har testat DVD2ONE. Men de flesta DVD-spelare är ju regionsfria...

Ang. FCE - uppgraderingskostnader är marginell (hundralappar?) - och FCE 2 måste vara rejält optimerad! Ni får säkert bättre prestanda om ni slänger in lite mer RAM - OSX älskar RAM. Helst om ni arbetar med stora projekt och samtidigt har andra program aktiva.

lycka till!

mac for dummies finns...sök på litteratur om OSX på bokus el. dylikt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pallanders
Vi har skaffat tre G-4 för musik och videoredigering. Vi är Mac-noviser och upplever en hel del frustration när vi inte kan använda oss av våra PC-"rutiner".
Min fråga gäller DVD-brännarna. De vill att man skall välja region. Men det vore dumt att låsa dem i region 2 eftersom vi ibland behöver använda CD eller CD-ROM från andra regioner. Vad göra?

För övrigt undrar jag om fler upplevt att Final Cut Express v. 1.0.1 renderar långsamt med 1,25 Mhz och 768 MB ram. Blir det skillnad om vi uppgraderar till v. 2.0?

Skulle också vilja ha tips om det finns någon litteratur typ "MAC for Dummies"

MVH

Anders Åsberg
Porthälla gymnasium
Partille

Dummie

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pallanders
Skulle också vilja ha tips om det finns någon litteratur typ "MAC for Dummies"

Den bästa boken att börja med är Mac OS X The missing manual av David Pogue.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2004-01-28 22:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jakob Sollerman
Önskas:

- Ett program som - precis som iDVD - kodar filmer från min dv-kamera till "dvd-film"-formatet (mpeg2?)

Toast 6.0.3 gör precis detta upptäckte jag alldeles nyss...
Starta Toast med DV-kameran inkopplad så går det att tanka in materialet direkt i programmet.

  • Medlem
  • 2004-01-28 23:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pallanders
Vi har skaffat tre G-4 för musik och videoredigering. Vi är Mac-noviser och upplever en hel del frustration när vi inte kan använda oss av våra PC-"rutiner".
Min fråga gäller DVD-brännarna. De vill att man skall välja region. Men det vore dumt att låsa dem i region 2 eftersom vi ibland behöver använda CD eller CD-ROM från andra regioner. Vad göra?

För övrigt undrar jag om fler upplevt att Final Cut Express v. 1.0.1 renderar långsamt med 1,25 Mhz och 768 MB ram. Blir det skillnad om vi uppgraderar till v. 2.0?

Skulle också vilja ha tips om det finns någon litteratur typ "MAC for Dummies"

MVH

Anders Åsberg
Porthälla gymnasium
Partille

Dummie

Här finns nya firmwares för att göra DVD-spelare/brännare regionsfria:
http://www.wormintheapple.gr/macdvd/download2.html

1
Bevaka tråden