Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Obalans på ljud i Panther

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har på senare tid fått obalans i ljudet på mina SoundSticks. Det smålustiga är att den vänstra funkar rätt, medan den högra har fått en fast ljudnivå. Det är okej om man kör på en "ljudprick" (de som dyker upp när man höjer och sänker från tangentbordet), men höjer man ljudet två prickar eller mer så hänger volymen inte med.

Normalt så kan man ställa balans i Systeminställningar under Ljud, men det verkar som min Panther har fått minnesförlust. Se bifogad bild.

Problemet har uppstått en gång tidigare och då såg inställningarna precis likadant ut som på bilden. Plötsligt en dag så fanns det balansinställningar igen! Woohoo! Ställde den i mitten och allt fungerade bra igen... Tills nu... obalanserat ljud igen utan möjlighet till att ställa om.

Är det någon som råkat ut för liknande problem?

Datorn är en en G5:a (2x2) med Panther 10.3.2, fullt uppdaterad.

Missade bilden...

Har även en bild från en jobbdator där denna inställning finns... En G4:a med Jaguar. Det är väl ändå såhär det ska se ut?

Jaha, nu funkar den igen... till nästa gång det händer. Verkar ju mer eller mindre slumpmässigt när det funkar och inte funkar. Är lite smått fundersam om det bara är jag som har detta problem

Fick detta oxå efter uppdatering 10.3.2. men löste det i Ljud/Midi inställningar i Programmappen. Den hade ställts till en kanal istället för två på Soundsticks.

Prövade nu att gå in och ställa om till en ljudkanal, och det var precis så som SoundSticksen lät innan. Hade nog aldrig tänkt på att testa detta om du inte skrivit inlägget. Tack!

skulle man kunna få en bild insatt på hur det ska se ut i ljud/midi inställningarna?

Under popupmenyn "Egenskaper för:" så väljer du "SoundSticks".

I nedre högre delen ställer du in "2knl 16-bitar" (eller "2knl 24-bitar" om du så önskar). Fältet "dB" ska ha samma värden på kanal 1 och 2 för att ge en jämn ljudnivå.

1
Bevaka tråden