Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skräpfiltret borta efter Panther!!?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-11-15 12:48

Skräpfiltret i Mail har ju varit guld under Jaguar, men efter övergången till Panther förbättrades själva funktionen, men mina inlärningar är borttappade - och jag förmår inte lära Mail-skrället hur han ska tolka mailen heller!!

Nån prefs-fil som ska plockas från Jagga-prefsen?

• Medlem
  • Haparanda
  • 2003-11-15 19:41

Har du kollat inställningarna i mejl. Man måste aktivera skräp-mejlfunktionen efter uppgraderingen.

• Oregistrerad
  • 2003-11-16 01:41

Ja, det har jag gjort.
Jag har också testat att gå in i det som förr kallades inlärningsläge och kört där några dagar och manuellt lärt upp programmet vad som är skräp.
När jag sen byter till skarpt läge igen klassas inga mail överhuvudtaget som skräp!
Och jag lovar att jag under inlärningen markerat mängder av mail som skräpklassade.

Efter att ha lärt in Mail under Jaguar, agerade filtret utkastare hela dagarna på ett lysande sätt. Kanske 1 mail i månaden blev felsorterat.

Nånstans finns en fil som måste bytas eller rensas...?!

• Oregistrerad
  • 2003-11-22 02:21

Ingen som känner till detta problem - eller har fått det själv...??

• Medlem
  • International user
  • 2003-11-22 02:24

Tyvärr. Jag lärde upp min mail.app vad som var skräp under Jaguar. Men i samband med Panther uppgradering böt jag till BBB från Telia och därmed försvann all skräppost.

• Oregistrerad
  • 2003-11-22 02:27

Det var ju en bra och enkel lösning iofs, men det borde vara rätt simpelt att fixa med nån av inställningsfilerna.

Men vilken??

• Medlem
  • International user
  • 2003-11-22 02:59

/users/<dittnamn>/library/preferences/com.apple.mail.plist

Borde vara den men jag är ej 100%. Gör en backup på den, ta därefter bort filen och testkör mail.app.

EDIT: Nej, där lagras alla mails inställningar, inklusive konton, brevlådor osv.

Hur ser det ut under "Inställningar: Skräppost: Avancerat" för din del då Pelle? Har du justerat någonting där?

Om du får mycket skräppost av en viss kategori så kan du ju göra några enkla inställningar där själv till att börja med. Tex. filändelser, ord som mailen innehåller, adresserat till, osv osv.

Jag tycker dock att det är mycket märkligt att det ej går att lära upp mail.app igen. Skall klura lite över det där tills imorgon. Sovdags nu (0410).

Senast redigerat 2003-11-22 04:09
  • Oregistrerad
  • 2003-11-25 02:37

Ja, jag har testat att låta filtret börja om med ny chans till inlärning, men den fattar plötsligt inget.

Mest förvånad är jag nog över att ingen verkar ha drabbats av samma problem?!!

Kanske är det så att man inte har lösningen eller orkar ge sig in i det hela, men det brukar ju finnas folk här som kan sånt här - och gillar att slänga ur sig lösningar eller åtminstone förslag.

Jag löser ju detta på annat sätt om jag vill. Det är bara att dra igång Mail från scratch, men jag vägrar tro att ingen på 99mac har kunnande nog att räkna ut var felet ligger.
Än mindre att ingen annan har fått samma problem.

• Oregistrerad
  • 2003-11-25 13:27

Skräpfiltret och dess inställningar verkar ha varit det största problemet med kraschande Mail.app i 10.3. Slänger man filerna ~/Bibliotek/Mail/LSMMap och LSMMap2 blir Mail.app helt plötsligt stabilt igen. Ett antal kunder har blivit avhjälpta på detta sätt.

• Oregistrerad
  • 2003-11-25 14:12

Tack Schuckert, jag ska genast testa!
Jag antar att jag får köra inlärning ett tag igen och se om mail kan komma ihåg det sen.

• Oregistrerad
  • 2003-11-27 19:09

Härligt, Schuckert!

Det ser lysande ut hittills. Den rensar så det skvätter nu igen. Något för mycket åker i korgen nu, men det är lugnt.
Jag får lära upp skrället så det blir rätt.

Det är ordning på torpet igen i alla fall.

Samma problem här. Jag som hyllade Mail så det stod härliga till. Återgår nog till Entourage.

• Oregistrerad
  • 2004-01-20 00:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Olsson
Samma problem här. Jag som hyllade Mail så det stod härliga till. Återgår nog till Entourage.

Gör inte det Jonas.
Testa ovanstående lösning och släng de där filerna så fattar Mail allt igen!
Det är fortfarande kanon - även om jag också gav upp för några dagar...

• Oregistrerad
  • 2004-01-20 01:00

Hej,

Ni som verkar ha koll, jag har till fasa märkt att Mail tappar många av min amail som är över en månad gammal. jag har 2 pop och 1 .mac konto.
går jag till baka så upphör mina mail från och med början på december. det har diskuterats på apple forum tidigare, men jag kunde inte riktigt klara ut om svaren gällde mitt specifika fall. känner någon igen detta?

Palle,

jag följde ditt råd och allt funkar bra igen... men hur länge?

Mitt junkfilter la av också.
Jag ändrade inställningarna så att junket skulle gå till inboxen ett tag.
Sedan markerade jag allt junk som kommit markerat som junk till inboxen och ändrade tebax inställningen igen - sen funkade det som vanligt igen.

Citat:

Palle,

jag följde ditt råd och allt funkar bra igen... men hur länge?

Det höll i fyra dygn. Nu har jag samma problem igen. Ajöss Mail!

• Oregistrerad
  • 2004-01-24 16:06
Citat:

Det höll i fyra dygn. Nu har jag samma problem igen. Ajöss Mail!

Ok, jag förstår dig.
Det är frustrerande när det inte funkar som det ska.

En fråga bara:
Vad tänker du använda istället - som funkar bättre?
Och som du kan känna dig mer total-nöjd med?

Kan vara bra att veta när mitt Mail sviker igen...

Entourage är helt OK. Inte lika snyggt och enkelt som Mail, men funkar bra. (Använder det nu i väntan på en stabil version av Mail.)

• Oregistrerad
  • 2004-01-26 10:55

Jag har råkat ut för samma problem. Helt plötsligt slutade skräpfiltret att fungera under Panther. Följde ett råd och slängde bort LSMMap och LSMMap2-filerna. Körde inlärning igen i drygt 1 vecka och då markerades all skräppost på rätt sätt (något enstaka slank igenom).
När jag igår ändrade inställningen från inlärning till att flytta all skräppost till mappen "Skräp" så markerades inget i In-mappen som skräp längre...
Tillbaka till ruta 1 = inlärning igen
Någon som har en teori eller lösning på problemet?
/Micke

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-26 11:05

Mitt skräpfilter fungerar såtillvida att det markerar skräpmail korrekt, men vissa av skräpbreven lämnas ändå kvar skräpflaggade i inkorgen istället för att flyttas till skärpkorgen.

Dessutom är det något annat som är skumt med mitt Mail. Ofta ser jag att Mail hämtar ett gäng brev som av subjectraden att döma (den fladdrar ju förbi i statusraden när Mail hämtar hem breven) är skräpmail, men när hämtningen är klar finns inte mailen att finna någonstans utan är spårlöst försvunna.

I systemloggen finns sedan länge massor av felmeddelanden från Mail (se nedan), kan de ha något med problemet att göra?

2004-01-26 11:00:47.769 Mail[9403] rejected messages (rule Skräp), count 1
2004-01-26 11:00:47.774 Mail[9403] failed to append message <POPMessage: 0x4aaf140> (_rangeOfBytes: Out of bounds)
2004-01-26 11:00:47.828 Mail[9403] failed to append message <POPMessage: 0x475f3f0> (_rangeOfBytes: Out of bounds)
2004-01-26 11:00:47.929 Mail[9403] failed to append message <POPMessage: 0x4ab7230> (_rangeOfBytes: Out of bounds)

1
Bevaka tråden