Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låsa upp låsta filer med "batchprogram"

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2001-08-16 07:45

En PC-fråga. När man kopierar över filer från en CD till en PC blir alla filer "skrivskyddade". Jag har för mig att jag sett ett program som fixar detta utan att man behöver låsa upp varje fil för sig.
Någon PC-guru här på 99Mac???? /ulf

Du behöver inget speciellt program för att göra detta.

Markera alla filer (ctrl + a) och högerklicka på en fil och välj "egenskaper". Nu klickar du ur rutan "skrivskydd" och voila! alla filer upplåsta.

Detta är faktiskt en funktion jag saknar i Mac OS, att kunna låsa upp många filer från en och samma info-ruta. Vet iofs inte hur det funkar i OS X.

Citat:

Skapades ursprungligen av: kaspar:
Detta är faktiskt en funktion jag saknar i Mac OS, att kunna låsa upp många filer från en och samma info-ruta.

Jag håller med om att det borde vara inbyggt.

Själv gör jag ofta omfattande manipulationer av filer (flera tusen filer åt gången), och använder då FileBuddys funktion att skapa droplets. En sådan manipulation är att låsa/låsa upp filer.

(Speciellt användbart är detta när man skall ändra på många ställen på en webbplats. Då hämtar jag webbplatsen [låsta DW-filer] och gör dessa till upplåsta BBEdit-filer. Sedan är det bara att köra grep-tricks [inkluderande AppleScript] på filerna. En annan droplet ändrar tillbaka igen.)

//Mikael

• Medlem
  • 2001-08-16 11:50

Ja, så enkelt var det. Man blir litet låst i tänkesättet när man mest jobbar med Mac.

Tack för svar!

/ulf

1
Bevaka tråden