Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

fildelning av extern hårddisk

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-01-25 12:07

En blåvit G3 med MacOs-X-panter. Har satt i ett USB2-kort som funkar tillsammans med en ny LaCie USB2 externa hårddisk.
Den dyker inte upp så att jag kan fildela den... Hur gör jag...
Håkan;)

• Medlem
  • 2004-01-25 17:43

Mer specifikt.

Den mountas i \Volumes\LACIE
och visas då på skrivbordet.
När vi försöker dela ut den så kan man endast dela ut mappar som är i den primära hårddisken. Att skapa aliases etc hjälper tyvärr inte. Hårddisken är i MSdos native formaterad för att man skall även komma åt hårddisken från pc och macs.

Jag skapade en mapp i Hårdisken kallad filserver. Sedan i terminalen så mountade jag hårddisken direkt in i mappen, samt ändrade i \etc\fstab så att det sker automatiskt vid uppstart. Då ser jag alla filerna och jag kan dela ut allt. MEN DEN MAPPEN VISAS INTE SOM UTDELNING när man försöker ansluta från de andra datorerna. Knepigt?

Kommandot för att mounta:
mount -t msdos /dev/disk1s1 /filserver
(fungerar)

Hur kan jag dela ut 120 gb LACIE hårddisken över nätverket.
Systemet är som sagt i ovan post.

Tacksam för snabbt svar eller idéer.

Mvh
Nicklas Forsberg
http://www.nalf.it

• Medlem
  • 2004-01-25 18:31

för att skapa en fildelning så krävs det att vissa attribut kan sättas på foldrar/filer, tveksamt om Apple supporterar att göra detta på msdos-formatterade diskar.

Måste väl vara enklare att formattera in HFS extended och skapa sharepoints för SMB och AFP direkt på disken... Eller...???

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-01-25 18:51

För att utveckla villes resonemang en aning;

Hårddisken ska formateras som HFS+ (Mac OS Extended) och ingenting annat.

För att dela ut disken över nätverket till en windowsklient använder man nätverksprotokollet SMB via tjänsten Samba i OSXServer. Det lokala filsystemet på disken har alltså inget alls att göra med nätverksåtkomsten av disken.

HFS+ krävs som filsystem för att operativet ska kunna lagra/läsa rättigheter och metadata för mappar och filer.

Du behöver heller inte greja med manuell montering av disken via fstab eller terminalen om den har HFS+filsystem, utan låt disken monteras av Automount (automatiskt) och dela ut den via Workgroup manager på normalt sätt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-25 19:07

Det fanns någon gång ett progg som gjorde att man kunde dela ut andra mappar än de på den lokala HDn.

Minns inte vad det hette, men jag tror att det är förenat med en hel del strun (terminal hackande) att dela ut en extern drive i OSX standard...

Vill du dela ut den via Samba eller Äpple fildelning?

Om det är samba så kan du, om du är modig, hacka samba.conf som ligger i /etc katalogen. Där ska du kunna speca volymer som ska delas ut...

Har inte kikat på hur afs är uppsatt i OSX

/Johan

Edit: stavfel

• Oregistrerad
  • 2004-01-25 20:14

Tack alla - skall prova imorgon...

1
Bevaka tråden