- Gäst
- Oregistrerad ●
Jag råkade ladda ner och packa upp ett .rar arkiv direkt på skrivbordet, det visade sig att arkivet innhöll ett tusental JPEG bilder, men jag lyckades inte avbryta upppackningen i tid.
Nu sitter jag med ett helt oanvändbart system, trots 1 GIG i ram klarar inte burken -pga av alla bilderna på skrivbordet - att köra igång finder utan den fastnar i en evig badbolls loop.
Återstår endast att boota från systemskiva och formatera disken (och förlora en månads arbete), eller finns det något jag kan göra??
Ibland suger det verkligen att vara mac ägare :(((
Kan du inte starta datorn från ett annat system och helt enkelt radera alla oönskade filer? Enklast är nog, om det är möjligt, att starta från en OS 9-skiva och gå in i din OS X-desktop-mapp och göra det du ska...
Så enkelt det kan vara att vara mac-ägare ibland...;)
Skrevs ursprungligen av Jonny Larsen
nja, om man kopplar en firewirekabel mellan två macar, startar båda och trycker in "t" på den ena så startar "t"-burken som en extern hd...
Går det även med två stationära? Jag har bara gjort det med en bärbar och en stationär.
Lyckades boota i single user (tack för tipset), det går utmärkt att navigera fram till till Desktop mappen och lista filerna. Dessvärre går de inte att radera. när jag skriver 'rm filnamn.jpg' får jag endast 'no such file or directory' =(
Skrevs ursprungligen av Dei
Går det även med två stationära? Jag har bara gjort det med en bärbar och en stationär.
Det går alldeles utmärkt även mellan två stationära. Det har jag gjort och det funkar utmärkt.
Skulle nog rekommendera att han provar det innan han formaterar och förlorar all data.
hmm?
kolla om dom finns där med "ls *.jpg" (eller *.jpeg), sen tar du bort dom med (som nån annan sa) "rm fil.jpeg" eller "rm *.jp*" om du är säker på du inte har några bilder på desktoppen som du inte vill slippa av med
Skrevs ursprungligen av dot
Jag råkade ladda ner och packa upp ett .rar arkiv direkt på skrivbordet, det visade sig att arkivet innhöll ett tusental JPEG bilder, men jag lyckades inte avbryta upppackningen i tid.
Nu sitter jag med ett helt oanvändbart system, trots 1 GIG i ram klarar inte burken -pga av alla bilderna på skrivbordet - att köra igång finder utan den fastnar i en evig badbolls loop.
Återstår endast att boota från systemskiva och formatera disken (och förlora en månads arbete), eller finns det något jag kan göra??
Ibland suger det verkligen att vara mac ägare :(((
Det är väl bara att starta om och vänta ? Eller tvångsavsluta ? Svårare ska det ju inte vara.
Att badbollen snurrar betyder ju bara att datorn jobbar och antagligen packar upp och skyfflar filer för högvarv.
kan man inte bara döpa om desktop-mappen till ngt annat och starta om burken? Gå in via single-user, döpa om och starta om... finder borde skapa en ny mapp som heter desktop som i sin tur är helt tom. Eller drömmer jag konstiga drömmar?
Skrevs ursprungligen av Desolator
Svar Ja.
Fast ungefär samma sak skulle hända och hände en kompis han skulle installera ett nytt USB tillbehör på en PC som då la upp ungefär 1500 ikoner på skrivbordet , tog ett tag för honom att få kontroll över sin dator igen.
Finns shareware program till Macen som gör att man kan stänga av och kontrollera alla processer väldigt smidigt , men det kräver att man vet vad man håller på med.
Skrevs ursprungligen av dot
Lyckades boota i single user (tack för tipset), det går utmärkt att navigera fram till till Desktop mappen och lista filerna. Dessvärre går de inte att radera. när jag skriver 'rm filnamn.jpg' får jag endast 'no such file or directory' =(
För att få skrivrättighet på disken när man bootar i single user mode måste du först köra följande kommando:
/sbin/mount -wu /
Sedan:
cd /Users/dinAnvandare/Desktop
Sist:
rm *.jpg
Lycka till!
Problemet löst!
Bootade i singleuser, skrev sedan följande:
/sbin/mount -wu /
cd users/dot/desktop
rm -r *.jpg
omstart, klart!
Tack ska ni allihop, detta forum är guld!
Skrevs ursprungligen av Force9
För att få skrivrättighet på disken när man bootar i single user mode måste du först köra följande kommando:
/sbin/mount -wu /
Helt riktigt, det stod ju klart och tydligt mitt framför ögonen på mig.
tack, tack, tack
Skrevs ursprungligen av Force9
ah! missade att den var skrivskyddad när man startade i single-user mode, som tur är det inte ofta man behöver göra det så tänkte faktiskt inte på det. Tack för påminnelsen!