Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Duger iBook G4 bra för videoproduktion?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-01-25 18:38

Hej,

En polare till mig vill ha en mac men vet inte vilken hon ska välja. Hon trodde att en bärbar kostar från 30 000 men efter att ha hört om iBook G4 undrar jag helt enkelt hur pass bra den funkar med videoproduktion? Hon har väl tänkt använda Final Cut. DVD-brännare kan hon köpa till.

Jag antar att Firewire 400 och 800 MHz G4 duger, men hur mycket minne rekommenderar ni? Och behövs en större särm med högre upplösning? Är 40 Gb i lägsta laget? Duger 60? Eller bör man satsa på en PB 15"?

Hon bör nog satsa på PB 15" pga den större skärmen och högre upplösning (=större arbetsyta), stöd för extern skärm samt stöd för mera minne. iBooken räcker kanske men det är ungefär det, framför allt kommer det inte vara särskilt kul att jobba på en så lite skärm. Ett plus till meb PB är att den har FW800 villket imte iBook har.

Jag skulle också rekomendera en extern FW HD, har för mig att 10min DV är ca 2,5GB. Om hon vill ha andra saker på den interna HD kan det bli lite trångt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-26 00:40

Det beror lite på vilken nivå hon ligger skulle jag säga...

En iBook G4 funkar bra för många, om man mest vill "leka lite på fritiden". Dock skulle jag klart rekommendera en PowerBook av 12 eller 15" modell om hon är lite mer seriöst insatt.

1. Hon får en snabbare dator
2. Hon får möjlighet att bygga in en större HD
3. SuperDrive inbyggt om hon vill
4. FW800 på 15"
5. Enormt mycket större möjligheter för externa skärmar (iBook är begränsad till 1024x768 externt!)

Det var vällen lite det...

HD storlek - så stor hon har råd med. En timme DV tar 13 GB, cirkus, eller 216MB/s. Räkna även med att man får en hel del renderingar/skit runt om. Som referens har jag här en kortfilm på c:a 5 miunuter jag gjorde. Den tog upp c:a 10 GB på datorn. Själv filmen är ju inte större än 1 GB, men det är sällan man få "perfekta" tagningar

Räkna med att om du har en 40 GB disk så försvinner ganska snabbt 5-10 GB på "annat" man han på datorn - system, program och överiga filer. Så kanske 30 GB finns tillgängligt till ren video, i bästa fall.

Sen vilken burk hon väljer beror lite på hur hon är som person. Reser hon mycket? Då kanske en fet intern HD och SuperDrive är att föredrag. Alternativ kan man ju skaffa en tjock FireWiredisk hemma på 120 GB eller mer för en mindre slant (under 2000 kr för 120-160 GB), samma sak gäller för SuperDrive, men det är inte alltid lönsamt. Beror lite på hur man använder datorn. Reser hon mycket kanske det är bättre med en PocketDrive på 80 GB som drar ström via FireWire.

PowerBook 15" är ju en bättre maskin än PowerBook 12" på alla sätt och vis bortsätt från storleken. Det är ju inte alla som vill ha en så pass stor dator. Jag kör dagligen med en 12":are och den funkar mycket bra. Dock skulle jag inte klara mig med den interna skärmen på heltid. Det går inte. För mig är därför en iBook G4 out of the question.

RAM-minne är också bra med så mycket man kan ha råd med. Final Cut Pro 4 tror jag rekommenderar 512MB RAM för RTExtreme, så det skulle jag säga är "minimum". Jag har 640MB RAM på PowerBooken och 1.25 GB RAM på staionära G4:an på jobbet. Det räcker i regel, men det händer att HD:n rasslar till när jag har många program öppna samtidigt och växlar febrilt.

Summering:
- Rekommenderar PB12" eller PB15" beroende på vad hon vill göra
- HD 60 GB eller större internt, mycket video-redigering: KÖP EXTERN FIREWIRE
- RAM: 512MB minimum

iBooken funkar om man inte är allt för seriös. Men så fort man kommer in på program av typen FCP så känns det seriöst i mina öron DVD Studio Pro är också ett program som gillar stora skärmar. Med en PB har du även möjlighet till DUBBLA skärmar (1 st extern + 1st intern).

Hoppas detta hjälpt.... :rolleyes:

• Oregistrerad
  • 2004-01-26 00:53

Hehe.. tack för det ingående inlägget

Pratade med henne idag. 28 000 inkl moms är tyvärr för dyrt. Hon jobbar inte med film på något sätt men är överhuvudtaget mycket intresserad av foto och film och har använt Final Cut i en kurs hon gått. Tråkigt att man inte kan köra högre än 1024x768 på en extern skärm. Det känns som att man inte får särskilt mycket extra genom att lägga ut ytterligare 6000 kr för en PB 12. Kanske borde man vänta ett litet litet tag och se om det kommer speedbumps och lite lägre priser på pb-linjen.

Hmm.. det tål att tänkas på det här. Får räkna lite på ibook + extra minne + större hd + dvd-brännare eller pb 12 + minne + större hd. En extra skärm kan hon nog vänta lite med. Samma sak med extra hd.

• Oregistrerad
  • 2004-01-26 01:26

visst kan hon jobba på en 14 tumms ibook t.ex? det går ju bra, men det går bättre med bättre och dyrare grejor förstås. kör på 14 tums ibooken föreslår jag.

Citat:

Skrevs ursprungligen av johan skaneby
visst kan hon jobba på en 14 tumms ibook t.ex? det går ju bra, men det går bättre med bättre och dyrare grejor förstås. kör på 14 tums ibooken föreslår jag.

Problemet är att även 14" har en upplösning på 1024 x 768, villket kan vara i minsta laget. Om det inte är absolut nödvändigt att den ska vara bärbar så kan man tänka sig en PM G4 el. en iMac (17" el. 20").

Det är klart att det går bättre och bättre att jobba ju starkare dator man köper. Men jag håller med Johan, tror helt klart att det funkar med Ibooken, dock inte lika bra som med powerbooken. Och som sagt se till att ha mycket ram:)

• Oregistrerad
  • 2004-01-26 13:16

Varför inte köpa en 14" iBook, extern DVD-R? En del har klagat på att det är svårt att ha extern bildskärm då upplösningen är begränsande. Då kanske ett sådant här, eller liknande kort passar? Iof så sägs det bara Powerbook och kräver CardBus slot, men det kanska fungerar på iBook ändå? Jag har en G3 PB (Pismo) och den stöds. Är det så att iBook saknar CardBus platsen? Annars kanske en begagnad Powerbook G4 15" kunde vara något?

Tech. specs. http://www.villagetronic.com/e_pr_vtbook_techspecs.html

• Medlem
  • 2004-01-26 13:23

For the love of jesus, det går att använda vilka upplösningar som helst med en iBook. Då detta har dragits i långbänk här på forumet fler än en gång så tänker jag inte ens berätta hur det går till, men just det är inget argument...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jörgen U
Varför inte köpa en 14" iBook, extern DVD-R? En del har klagat på att det är svårt att ha extern bildskärm då upplösningen är begränsande. Då kanske ett sådant här, eller liknande kort passar? Iof så sägs det bara Powerbook och kräver CardBus slot, men det kanska fungerar på iBook ändå? Jag har en G3 PB (Pismo) och den stöds. Är det så att iBook saknar CardBus platsen? Annars kanske en begagnad Powerbook G4 15" kunde vara något?

Tech. specs. http://www.villagetronic.com/e_pr_vtbook_techspecs.html

iBook har ingen CardBus men som stfm säger finns det ett hack till iBook son fixar dublering och högre upplösning, däremot bara VGA.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-26 20:08

iBook 12" är det klart bästa köpet som det låter vad gäller behov och prestanda vs pris. Man vinner inte mycket på 14" för de pengarna. Fast utan extern skärm blir det knepigt i längden förstås... Åtminstone 256MB extra RAM och 60 Gig, det kommer hon långt med som amatör.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-26 21:53

Absolut! En iBook G4 12" funkar bra! Har testat min polares sådanna och den känns inte mycket klenare än min generation 1 12" PowerBook/867 Mhz.

Om det är, som du säger, att hon har ett intresse för foto och film så kommer nog en iBook funka. iBook 14" ser jag personligen ingen större anledning att köpa. Den är mindre prisvärd i mina ögon än 12":arn.

iBook G4 12" är bland de prisvärdaste datorena Apple släppt på länge (G5:orna slår den kanske, men de har å andra sidan ett avsevärt mycket högre pris ).

Jag skulle säga:
- iBook G4 12"
- 60GB HD
- 640 MB RAM

Sen när behov kommer, köp extern DVD-brännare och hårddisk. Datorn är fin! Hon kommer garanterat bli nöjd! Blåtand kan vara ett tips att slänga in också från början då många tillbehör, "vardagliga" sådanna, börjar få det. Ex. skrivare, mobiler m.m. Väldigt praktiskt att kunna skicka saker till/från mobil/dator o vice versa.

Som sagt, det enda som är lite "minus" där är den mindre skärmen. I vissa fall är å andra sidan det att föredra.

En iBook 14" får du inte någre högre upplösning på mot 12". Det är det jag stör mig på på den "burken". Men visst, skärmen är större.

För övrigt så, ja, det finns hack för att få större extern bildyta på en iBook G4. Det går även att koppla iBook till TV om man vill med en adapter för 250 kr eller dyl så det är "fixat" också. Enda iBooken inte har är väl ljud in, om hon nu tänkt använda det. Finns dock billiga interface för det.

Här hon eller du student kan ni få väldigt bra rabbater på maskinen om den köps via AppleStore.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-26 22:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik.dv
...640 MB RAM

Det sitter 256MB i den (enl Applestore) så det blir 512 eller 768 att välja mellan. För "enklare" redigering och inte alltför stora projekt räcker det nog fint med 512.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-27 00:17

Sitter 2x128 i den varav den ena är fastlödd och bara en slot där du kan sätta i en kapsel. Datorn skeppas dock med den fylld vare sig man vill eller ej.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-27 00:28

Vilken skitlösning! Visste om att det var ett fastlött minne, men trodde förstås inte att det ena skulle bli obrukligt om man ville uppgradera. Ja då rekommenderar jag också 512MB extra...

• Oregistrerad
  • 2004-01-27 10:22

Om hon inte tvunget måste ha bärbart skulle jag rekomendera att hon köper en stationär G4 a. Passa på nu innan dom sissta modellerna försvinner ur lager.

/Erik

1
Bevaka tråden