Det beror lite på vilken nivå hon ligger skulle jag säga...
En iBook G4 funkar bra för många, om man mest vill "leka lite på fritiden". Dock skulle jag klart rekommendera en PowerBook av 12 eller 15" modell om hon är lite mer seriöst insatt.
1. Hon får en snabbare dator
2. Hon får möjlighet att bygga in en större HD
3. SuperDrive inbyggt om hon vill
4. FW800 på 15"
5. Enormt mycket större möjligheter för externa skärmar (iBook är begränsad till 1024x768 externt!)
Det var vällen lite det...
HD storlek - så stor hon har råd med. En timme DV tar 13 GB, cirkus, eller 216MB/s. Räkna även med att man får en hel del renderingar/skit runt om. Som referens har jag här en kortfilm på c:a 5 miunuter jag gjorde. Den tog upp c:a 10 GB på datorn. Själv filmen är ju inte större än 1 GB, men det är sällan man få "perfekta" tagningar
Räkna med att om du har en 40 GB disk så försvinner ganska snabbt 5-10 GB på "annat" man han på datorn - system, program och överiga filer. Så kanske 30 GB finns tillgängligt till ren video, i bästa fall.
Sen vilken burk hon väljer beror lite på hur hon är som person. Reser hon mycket? Då kanske en fet intern HD och SuperDrive är att föredrag. Alternativ kan man ju skaffa en tjock FireWiredisk hemma på 120 GB eller mer för en mindre slant (under 2000 kr för 120-160 GB), samma sak gäller för SuperDrive, men det är inte alltid lönsamt. Beror lite på hur man använder datorn. Reser hon mycket kanske det är bättre med en PocketDrive på 80 GB som drar ström via FireWire.
PowerBook 15" är ju en bättre maskin än PowerBook 12" på alla sätt och vis bortsätt från storleken. Det är ju inte alla som vill ha en så pass stor dator. Jag kör dagligen med en 12":are och den funkar mycket bra. Dock skulle jag inte klara mig med den interna skärmen på heltid. Det går inte. För mig är därför en iBook G4 out of the question.
RAM-minne är också bra med så mycket man kan ha råd med. Final Cut Pro 4 tror jag rekommenderar 512MB RAM för RTExtreme, så det skulle jag säga är "minimum". Jag har 640MB RAM på PowerBooken och 1.25 GB RAM på staionära G4:an på jobbet. Det räcker i regel, men det händer att HD:n rasslar till när jag har många program öppna samtidigt och växlar febrilt.
Summering:
- Rekommenderar PB12" eller PB15" beroende på vad hon vill göra
- HD 60 GB eller större internt, mycket video-redigering: KÖP EXTERN FIREWIRE
- RAM: 512MB minimum
iBooken funkar om man inte är allt för seriös. Men så fort man kommer in på program av typen FCP så känns det seriöst i mina öron DVD Studio Pro är också ett program som gillar stora skärmar. Med en PB har du även möjlighet till DUBBLA skärmar (1 st extern + 1st intern).
Hoppas detta hjälpt.... :rolleyes: