Oj, låter som du har stora problem. Så där ska det INTE vara helt klart.
Jag kört FCP 4 regelbundet på tre olika maskiner och upplever inte några sånna fel. Har dock aldrig kört det på en G5:a så visst kan det finns "hårdvaruspecifika fel" men inga av de du beskriver har jag läs om.
TIPS
- Kolla så alla inställningar är korrekta i Final Cut Pro. Läs manualen för att göra detta! Det är ganska mycket man bör ställa in för att få allt rätt.
- Kolla så du inte kör några program i bakgrunden när du arbetar i FCP. Det ska gå - jag kör iTunes, iCal, Mail, iChat m.m på jobbet´s Dual 1Ghz när jag redigerar utan problem i DV och okomprimerat, men program i bakgrunden KAN sno CPU-kraft och de KAN orsaka andra konflikter har jag märkt. iChat och FCP i OSX 10.2 var ex. väldans ovänner då båda ville prata med FireWire-porten.
- Har du några externa enheter på maskinen? FireWire då i regel. Dessa kan få andra firewire-enheter att blir ledsna.
- Kasta FCP prefs-filen och försök köra igen, hjälper det? (inte ovanligt att denna blir skadad på något vis efter en krash)
- Jag antar du loggar material till DISK 2 och har system på DISK 1 (om man säger så) och inte köra allt till samma.
- Vad gäller realtid så ska du lätt fixa, tja, 3-4 strömmar skulle jag tro i realtid, kanske mer. Bara för att din G5:a fixar 5-8 strömmar i realtid betyder det inte att dina diskar fixar det 3.6 MB/s per ström och sen blir det jobbigare "per ström" för disken att "hoppa" mellan olika ställen när den läser.
- Skriv om dina program på www.creativecow.com och www.2-pop.com. Jag känner ej till hur bra DAC-2:an funkar med FCP och om det finns några speciella "trix" man måste göra för att få den att funka.
Hur får du in tidskod? Vad är din original-källa?
Det du, bryskt, kunde test är också att helt installera om FCP 4.1.1 och uppdatera ALLT.
Du har ingen extra hårdvara internt?
Några speciella drivrutiner för något?