Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Mac på måndag?

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
Problemet med Pal är ju att vafasiken, det är ju omöjligt att komma på vad det är. "Over-the-air syncing and connect from everywhere"? Förstår inte innebörden med det...

Mystisk produkt.

Ett av USA's största telebolag gick ju ut för ett tag sedan och berättade att de kopplat upp ett kontinuerligt WLan nät över nästan hela USA.

Om inte Apple utnyttjar detta på något sätt så blir jag ju förvånad.

Sen gäller ju att de kopplar upp hela europa iofs.
Tror inte mobilföretagen är så roade av detta dock eftersom Wlan är betydligt billigare och flexiblare än 3g.

Citat:

Skrevs ursprungligen av w00t
Kommer Apple att släppa en ny Mac på måndag? Enligt den brittiska webbtidningen The Register finns det vissa tecken på det.

Apple brukar ju annars alltid släppa grejor på tisdagar av PR skäl.

  • Medlem
  • 2004-01-26 15:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av jazzper
Apple brukar ju annars alltid släppa grejor på tisdagar av PR skäl.

Det gäller att hålla hoppet levande!!!!

Citat:

Skrevs ursprungligen av jazzper
Om AMDs 64 bitars processorer fungerar i bärbara nu så ser jag ingen anledning till varför Apple inte skulle lyckas med detsamma.

Jag tror inte man kan jämföra sådär, det är väl två helt olika saker. Apple måste ju först och främst få ner värmeutvecklingen på G5:an. Sen så ska dom byta ut allting under skalet, det är ju inte bara att trycka i en ny processor (jämför skillnaden mellan PM G4 och PM G5, dvs typ allting är nytt).

Citat:

Skrevs ursprungligen av jazzper
Tror inte Apple räknar med att sälja mängder av G5 PB's på kort tid precis som med PB 17" men det är viktigt för dom att kunna visa upp att de hänger med i teknikracet.

Så fort dom har den klar så kommer den nog att visas upp, det håller jag med om. Men jag tror inte man ska förvänta sig en modell redan nu, helt enkelt. Det är inte rimligt.

Sen tror jag du fortfarande överskattar betydelsen av 64 bitar. Det är den absolut minst intressanta skillnaden mellan G4 och G5 (eller framförallt PM G4 och PM G5).

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Jag tror inte man kan jämföra sådär, det är väl två helt olika saker. Apple måste ju först och främst få ner värmeutvecklingen på G5:an. Sen så ska dom byta ut allting under skalet, det är ju inte bara att trycka i en ny processor (jämför skillnaden mellan PM G4 och PM G5, dvs typ allting är nytt).

Så fort dom har den klar så kommer den nog att visas upp, det håller jag med om. Men jag tror inte man ska förvänta sig en modell redan nu, helt enkelt. Det är inte rimligt.
Sen tror jag du fortfarande överskattar betydelsen av 64 bitar. Det är den absolut minst intressanta skillnaden mellan G4 och G5 (eller framförallt PM G4 och PM G5).

AMD's processor drar väl ännu mer ström och blir ännu varmare?

64 bitars bärbara är ganska ointressant för dig och mig just nu, men 10.000 tals forskare och programmerare är nog mer än lovligt intresserade.

Speciellt inom medicinsk forskning är det nog så viktigt att Apple kan lansera spjutspetsprodukter.

Apple jobbade ju minst 2 år i tysthet med PM G5 innan de lanserade den och självklart jobbade de parallelt med att ta fram en bärbar variant.
Men som jag skrev tidigare jag tror mer på en försommarlansering än nu.

Senast redigerat 2004-01-26 16:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av jazzper
AMD's processor drar väl ännu mer ström och blir ännu varmare?

Jag har faktiskt ingen aning alls. Nån som har fakta?

Citat:

Skrevs ursprungligen av jazzper
64 bitars bärbara är ganska ointressant för dig och mig just nu, men 10.000 tals forskare och programmerare är nog mer än lovligt intresserade.

Av just en bärbar G5? Har du några källor för detta?

Citat:

Skrevs ursprungligen av jazzper
Speciellt inom medicinsk forskning är det nog så viktigt att Apple kan lansera spjutspetsprodukter.

Det är väl ändå en rätt liten kundkrets? Och mycket av den här forskningen sker väl ändå på stationära datorer hursomhelst?

Citat:

Skrevs ursprungligen av jazzper
Apple jobbade ju minst 2 år i tysthet med PM G5 innan de lanserade den och självklart jobbade de parallelt med att ta fram en bärbar variant.

Källor för detta?

64 eller 32 bitar kan väl spela mindre roll, men om de inte måste strypa PPC 970FX alltför mycket, så får vi ju en högre klockfrekvens i alla fall.

Men jag tror nog också den dröjer ett tag.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Jag har faktiskt ingen aning alls. Nån som har fakta?

Av just en bärbar G5? Har du några källor för detta?

Det är väl ändå en rätt liten kundkrets? Och mycket av den här forskningen sker väl ändå på stationära datorer hursomhelst?

Källor för detta?

Självklart började Apple jobba på en bärbar G5 samma dag/vecka som dom fick information om den slutgiltiga specifikationen och arkitekturen på G5.

Alla stora företag har ju olika team som arbetar parallellt med nya produkter i olika segment. Många produkter kommer dock inte ut på marknaden.

Framförhållning är ju superviktigt för alla företag. Även om Apples inte varit den bästa.

Apple gick ju ut till vissa utvecklare och partners med tystnadsplikt redan för 18 månader sedan att G5:an var på gång.

Många forskare och programmerare använder nästan uteslutande bärbara.
Även om de oftast har bra stationära också.
Den marknaden är väl varken jättestor eller jätteliten men väldigt viktig ,speciellt om Apple vil få en snabb övergång till "64" bitars operativ och applikationer.

G5 processorerna går ju att strypa hastigheten på så att strömförbrukningen och värmen blir betydligt lägre.
AMD's processorer är ju kända för att utveckla en hel del värme och dra mycket ström men antagligen har dom också strypt dom.

Citat:

Skrevs ursprungligen av jazzper
Självklart började Apple jobba på en bärbar G5 samma dag/vecka som dom fick information om den slutgiltiga specifikationen och arkitekturen på G5 processorn(PPC970).

Alla stora företag har ju olika team som arbetar parallellt med nya produkter i olika segment. Många produkter kommer dock aldrig ut på marknaden.

Framförhållning är ju superviktigt för alla företag. Även om Apples inte varit den bästa.

Apple gick ju ut till vissa utvecklare och partners med tystnadsplikt redan för 18 månader sedan att G5:an var på gång.

Många forskare och programmerare använder nästan uteslutande bärbara.
Även om de oftast har bra stationära också.
Den marknaden är väl varken jättestor eller jätteliten men väldigt viktig ,speciellt om Apple vil få en snabb övergång till "64" bitars operativ och applikationer.

G5 processorerna går ju att strypa hastigheten på så att strömförbrukningen och värmen blir betydligt lägre.
AMD's processorer är ju kända för att utveckla en hel del värme och dra mycket ström men antagligen har dom också strypt dom.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Apple jobbar förstås med det för högtryck, men det tar sin tid. PB G4 kom ett år efter PM G4 som jämförelse.

Det tog längre än ett år. PM G4 kom sept99 och PBG4 jan2001.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
Det tog längre än ett år. PM G4 kom sept99 och PBG4 jan2001.

Fast å andra sidan så jobbade ju Apple med Motorola då. IBM verkar ju lite proffsigare vad gäller processorutveckling.
Sedan är det ju ett faktum att Jobs lanserade PowerMac G4orna för tidigt , Nästan ingen fick ju någon förrän år 2000.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-26 22:04

Ja, nån ny Mac blev det alltså inte i dag...
Någon sa att det alltid lanseras nytt på tisdagar. Jag tycker att varje gång jag läser en ryktestråd så är det alltid någon som säger så, fast det är alltid olika dagar. Onsdagar brukar vara det vanligaste att någon säger.
Men men, jag hoppas iaf att en ny modell kommer någon gång denna vecka.

Jag hoppas på en iMac utan skärm. Det skulle vara det mest behövda just nu tror jag. Om bara Apple slutade envisas med att ha inbyggda, outbytbara skärmar i sina budgetmodeller, så skulle de bli betydligt billigare, vilket skulle göra att det verkligen fanns en konsumentdator, vilket skulle leda till att många köpte Mac tror jag.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-26 23:33

Som Jazzper säger så har Apple säkerligen arbetat under en längre tid med att få G5 att fungera i en bärbar. Vi har sett marginella prestandaförbättringar på bärbara Apple maskiner senaste tiden, och samtidigt har Intel snart en efterträdare till centrino.
AMD 64 finns i bärbara sedan någon vecka.
Klart att Apple måste svara och hänga med !

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
Ja, nån ny Mac blev det alltså inte i dag...
Någon sa att det alltid lanseras nytt på tisdagar. Jag tycker att varje gång jag läser en ryktestråd så är det alltid någon som säger så, fast det är alltid olika dagar. Onsdagar brukar vara det vanligaste att någon säger.
Men men, jag hoppas iaf att en ny modell kommer någon gång denna vecka.

Jag hoppas på en iMac utan skärm. Det skulle vara det mest behövda just nu tror jag. Om bara Apple slutade envisas med att ha inbyggda, outbytbara skärmar i sina budgetmodeller, så skulle de bli betydligt billigare, vilket skulle göra att det verkligen fanns en konsumentdator, vilket skulle leda till att många köpte Mac tror jag.

Visst en tyst dual G4 eller G5 utan skärm till ett bra pris skulle kunna bli en jättehit. Det vet nog Apple att många önskar sig , men samtidigt så vill dom inte döda high end marknaden.

Jag hoppas på något skoj imorgon men risken finns att Apple planerar att göra plågan lång för oss som tänkt köpa nytt. Kanske kommer de lansera roligare och roligare produkter allt eftersom året går för att slutligen bränna av det grymmaste av det grymma en Mac som kan både steppa och flaxa

Apple har alltid lanserat produkter på tisdagar med få undantag.

Det finns också ett mycket bra skäl till varför dom gör just det.

  • Medlem
  • 2004-01-27 00:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av jazzper
Apple har alltid lanserat produkter på tisdagar med få undantag.

Det finns också ett mycket bra skäl till varför dom gör just det.

Säg inte A utan att säga B! Tack.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Giggs
Säg inte A utan att säga B! Tack.

Det är en yrkeshemlighet , sorry:(

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
Det tog längre än ett år. PM G4 kom sept99 och PBG4 jan2001.

Sant!

Jag hade läst 1 år någonstans, men nu när jag kollade upp det på Apples Spec-sidan ser jag att det inte inte stämde. Så går det när man inte kollar upp saker och ting...

Bevaka tråden