Skrevs ursprungligen av Lizardman
Vilken kamera använde du tidigare. Vad är D2H:s fördelar över Canons Eos 1d förrutom den trådlösa överföringen?
Från början använde jag en gammal 100% 60:tals manuell Pentax som farsan slängde efter mig när jag fick upp ett intresse för fotografering.
Själv använde han sig av Leica M och Nikon som jag sedan fick lov att ha när jag förstod sambandet mellan bländare, tid, film och motiv...
Ingen dans på rosor där inte...! :rolleyes:
Min digitala fotovärld började med en Nikon Coolpix 950 som även den är grovt underskattat här.
En gång var det någon här som svarade att han aldrig skulle vilja ha en kamera som hette "Coolpix", vilket säger mer om människan än om kameran, eller hur...?
Min 950 har den glimrande fördelen att den ser idiotisk ut och att motiven därför inte betraktar den som en riktig kamera och därför blir mer avslappnat...
Dock är den för långsam som alla andra pixelkameror och då jag inte ofta plåtar stilleben satsade jag fullt ut på den snabbaste kameran, vilket jag inte har ångrat en stund...
Jag har testat alla mina gamla bajonettobjektiv och även de fungerar utmärkt måste jag erkänna, även om jag hade mina tveksamheter i början.
De går att ställa in manuellt och själva datorn i kamerahuset är faktiskt enklare att hantera än den Coolpix 4500 som jag uppgraderade till, men som jag aldrig använde...
Och det är det som är det viktigaste för mig. Om jag vill hålla på med min dator sitter jag framför mitt tangentbord, men vill jag plåta skall datorn inte styra mitt kreativa tänkande och detta valet ger faktiskt D2H till mig...
Nu har jag äntligen kunnat lägga filmen på hyllan, vilket jag tackar för eftersom jag alltid har hatat att stå i mörkrummet...
Hmm, just det...