Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är er expertis?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte att det kunde vara kul och se vad alla sysslade med inom detta område.
Kan ju börja själv.

Gör: Kodar film och fixar såkallade "Wired Movies" (interaktiva filmer) i Quicktime. DVD produktion (form, innehåll), Motion design (håller på lär mig verktygen)

Använder i produktion: DVD Studio Pro 2.x, LiveStage Pro, FinalCut Express, After Effects, Sorenson Squeeze, Compressor, Cleaner, DVD PictureShow, IBM MPEG4 Toolkit, Kinoma Producer, OpenShiiva, VCD Builder, MetadataHootenanny, Photoshop CS, Golive CS, QTSS.

Använder för tester: IBM MPEG4 Toolkit, 3ivx codec, VLC, MPLAYER, QT Player, Windows Media Player 9, DVD Player, RealOne Player, Playstation 2, Xbox, Alla DVD spelare som jag hittar, Power Mac G3 233, PII 450, 3G telefoner, SonyEricsson mobiler, RD-JT30 LG Projektor..

Filosofi: Du kan göra bra saker med allt. Från en webcam för 300 kr till en fet filmkamera. Det är endast kreatören som sätter gränserna.

Senast redigerat 2003-12-27 18:06
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-22 11:12

Gör:
- Offlineklipper, testklipper filmer, gör mood-filmer (redigering till musik/bygga en "känsla" för ett märke/produkt), showreels (Band eller DVD)

- DVD-produktion (hela produktionen -> tankar in film från BetaSP, komprimerar, "kodar" menyer osv)

- Motiongraphics för DVD-produktion/showreels/reklamfilm

- Komprimering/konvertering av video

- "Presenatationskreatör" (om man kan kalla det så, keynote främst)

Sedan utvecklar jag även vår bandarkivdatabas i filemaker och vårt digitala reklamfilmsarkiv i Portfolio.

Använder i produktion: Final Cut Pro 4.x, DVD Studio Pro 2.x, After Effects, Photoshop, Illustrator, FileMaker, Soundtrack, Cleaner, Compressor, Portfolio, ResEdit (!), Keynote, iTunes, EPSON Print CD, Diva, OSEx, mAC3dec.

Använder för tester: VLC, MPLAYER, QT Player, DVD Player, Final Cut Pro, vår Yamaha/Bose A/V anläggning samt Sony A/V anläggning (DVD-produktionstester).

Gör:
Regisserar och plåtar långfilm. Företrädelsevis digitalt. Koordinerar effekter och försöker styra upp tillvaron bland alla nya produkter som dyker upp hela tiden.

Använder i produktion:
Digitala kameror, massor av ljus (favoriten är rörarmaturer och glödljus), E-Track, Manfrotto, Cartoni, FCP, DVDSP, Premiere Pro, After Effects, LightWave, Poser, Magic Bullet Suite, Trapcode, BitVice, Focus Standards Converter, G Filters, Icarus, Igniter X Studio, G4:or, P4:or.

Använder för tester:
Bio Victor, Bio Draken, 32" reference monitor. Ett THX klassat hemmabiosystem (Pioneer och Canton). Och så sunkiga DVD-spelare jag kan hitta.

Är absolut ingen expert, men jag har jobbat en del med att producera DVD:er i Sonic Fusion med BitVice för kodning.

Tillägg: Sonic Fusion är krångligt, användarovänligt, mycket dyrt och endast för OS 9 (!!) men samtidigt väldigt kompetent och att jobba med proofingkort i datorn mot extern monitor är en klar fördel.

Grafisk design och produktion för TV, musikvideo och lite film.
Arbetet består i logotypframställning, vinjettproduktion, paketeringsgrafik såsom breakbumpers, grafiska inramningar i form av namnskyltar, credits, teasers och trailers, etc. Ja, hela den grafiska identiteten.

I TV-biten står jag oftast för hela kedjan från idé till färdigt producerad master. Till min hjälp har jag ett par duktiga fotografer och ljud/musikkillar.
I musikvideobiten står jag oftast för postproduction och samarbetar även med idéer. (En framtida önskan om att göra musikvideo själv).

Arbetsredskap:
Photoshop, Illustrator, After Effects, Final Cut, 3D Studio Max, digital stillbildskamera, digibetakamera, papper och penna, mm, eller egentligen vad som helst som passar till produktionen.

Senast sett på TV:
Bachelor på Kanal 5, Upp till Bevis på SVT, MIF Redhawks och Gladiatorerna säsong 5 teasers på TV4, Blåsningen säsong 8 på TV3.

Film:
Festival (färgkorrigering från DV och logotyp), Om jag vänder mig om (logotyp och förtexter).

Kommande:
Stylingakuten, Singeljakten, Gladiatorerna på TV4. Miljonären på Kanal 5.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-28 00:38

Gör: Inget vettit, pluggar civ.ing. medieteknik i norrköping.

Vill göra: Allt ovanstående.

Har gjort: Det mesta; 3d (3dsmax), compositing (combustion), redigering (FCP, Premiere), komprimering (cleaner mfl). Även producerat några kortfilmer plus en musikvideo samt gjort några produktbilder i 3d åt SCA. Ja, de tillverkar bindor. Jepp, jag gjorde bindpaket i 3d. Ask me anything, jag kan alla 1999 års modeller...

Har ni egna företag alternativt vilket företag jobbar ni på?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-28 00:58

Gör:
Jobbar med datalagring, replikering samt backup / recovery.

Frågor som hur man backar ett par Tb data och får tillbaka dessa så fort som möjligt när olyckan är framme.

Kommer snart att böra fundera på hur man replikerar data mellan städer för att kunna skapa "metropolitan cluster" på databaser.

/Johan

Speedy: Jag driver eget produktionsbolag sedan 1994. Vi gjorde kopiöst mycket musikvideor fram till -99 då vi helt och hållet gick över till att producera långfilm.

http://www.operafilm.com

Rippar DVD till olika format.

Gör visuella effeckter (som compositor), postproduktion, online redigerig, motion graphics och färgkorr.

Program: Shake 3.1 (mestadels) After Effects 6.0 (för motion graphics) Combustion 2.1 Magic Bullet Suite FCP Media100 844/X (på extern station)

Jobbar på en PowerMac G4 2x1,25 med 2gig ram ett Decklingk Pro-kort Jvc-ref monitor och raidade diskar, samt en massa annat jocks.

Jobbar med många sorters filmer mestadels reklam och en del musikvideos men även en del bildspel av det mer avancerade slaget (första projektet jag gör efter jul)

Frilansar men sitter hos Pinguinfilm på södermalm.

Citat:

Skrevs ursprungligen av speedy
Har ni egna företag alternativt vilket företag jobbar ni på?

Jobbar för Daytime tv & media som mest sysslar med tv-produktion i egen studio i Stockholm även om jag inte håller på med den biten själv. Vi producerar de program som går via satellit ut till alla ATG-ombud ("ombuds-tv"). Fast jag jobbar iofs som egen firma, egentligen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-30 12:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Munthe
Speedy: Jag driver eget produktionsbolag sedan 1994. Vi gjorde kopiöst mycket musikvideor fram till -99 då vi helt och hållet gick över till att producera långfilm.

http://www.operafilm.com

Coolt! Jag läste om din film för rett längesen när jag kollade upp Magic Bullet, har fortfarande inte sett den dock... Hög bodycount? Jag vill egentligen också jobba med film, håller på med tre långfilmsmanus nu på samma gång, men med skolan hinner jag knappt nåt skrivande alls. Haru några planer till sommaren?

Jo, vi var bland dom första som använde Magic Bullet utanför The Orphanages egna lokaler. Det var ju helt och hållet en "in house" tjänst innan den kommeriella versionen som finns ute nu släpptes. Tyvärr har både vi och The Orphanage helt släppt det där med After Effects och Magic Bullet på Mac. Intel med HT snabbar upp det paketet så mycket att Macen inte längre är intressant. Tyvärr. Inte ens G5:orna är intressanta. Killarna på The Orphanage började som en liten grupp hos Lucas som kallades Rebels. Dom hade till uppgift att kolla hur långt man kunde komma med vanliga Macar för filmproduktion. Dom säger själva att det stöd dom får från Intel och Microsoft är oslagbart jämfört med stödet dom fick från Apple så därför har dom slutat utveckla på Mac (även om pluggen fortfarande finns för Mac). HT optimeringen är deras huvudsakliga fokus. I dag använder vi Mac mest för DVDSP2-projekt. Vi har ju använt FCP på allt vi gjort sedan version 1.0 också men nu får även det programmet maka på sig och ge plats åt Premiere Pro eftersom det dels är ett mycket stabilare program på stora projekt och dels integrerar som en dröm med AE. FCP kommer att få klippa kortare grejer som showreels och trailers framöver.

Om du har synopsis och vill att jag skall läsa dom är det bara att maila (så läser jag så fort jag hinner). Jag har kalendern full de närmaste tre åren.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-31 18:29

Hehe, låter jobbigt, men skönt att veta att man faktiskt har jobb de närmsta tre åren, själv är det nåt jag oroar mig för när jag tar examen nästa jul... Men det oroar jag mig för NÄSTA år, nu är det skumpa som gäller.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-21 11:16

Jag såg precis nu att du lagt upp några bilder på din nya rulle Typhoon, ser ut att vara mycket cgi i den? (det var väl en matchmove sekv. längst ner?) Hör av dig om du vill ha gratis compositing, jag har hållt föreläsningar om sånt!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Munthe
Jo, vi var bland dom första som använde Magic Bullet utanför The Orphanages egna lokaler. Det var ju helt och hållet en "in house" tjänst innan den kommeriella versionen som finns ute nu släpptes. Tyvärr har både vi och The Orphanage helt släppt det där med After Effects och Magic Bullet på Mac. Intel med HT snabbar upp det paketet så mycket att Macen inte längre är intressant. Tyvärr. Inte ens G5:orna är intressanta. Killarna på The Orphanage började som en liten grupp hos Lucas som kallades Rebels. Dom hade till uppgift att kolla hur långt man kunde komma med vanliga Macar för filmproduktion. Dom säger själva att det stöd dom får från Intel och Microsoft är oslagbart jämfört med stödet dom fick från Apple så därför har dom slutat utveckla på Mac (även om pluggen fortfarande finns för Mac). HT optimeringen är deras huvudsakliga fokus. I dag använder vi Mac mest för DVDSP2-projekt. Vi har ju använt FCP på allt vi gjort sedan version 1.0 också men nu får även det programmet maka på sig och ge plats åt Premiere Pro eftersom det dels är ett mycket stabilare program på stora projekt och dels integrerar som en dröm med AE. FCP kommer att få klippa kortare grejer som showreels och trailers framöver.

Om du har synopsis och vill att jag skall läsa dom är det bara att maila (så läser jag så fort jag hinner). Jag har kalendern full de närmaste tre åren.

Jag kan inte bedöma Premiere pro eftersom jag inte jobbat i programmet men jag har aldrig hört någon säga att detta program lirar bättre med längre projekt än fcp4. Har enbart hört det motsatta. Men jag kan ha fel.

Gör:
Manus, Regi och har framförallt klippning, tv och musikvideos, kortfilm.
Gör egna dokumentärer för tv och festival, skriver manus för animation och än så länge kort/ novellfilm men ska när jag är mogen gå över till långfilm.

Använder i produktion:
FCP4, Avid -(xpress fv, composer, symphoni) Final draft och scriptware(manus).

Sedan lekar jag mer i andra program såsom:

dvdsp2, soundtrack, combustion 2, shake, AE, Photoshop

Sedan är jag dessutom lärare i filmproduktion, med inriktning på manus och klippning.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-27 22:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av draags
Gör:
Manus, Regi och har framförallt klippning, tv och musikvideos, kortfilm.
Gör egna dokumentärer för tv och festival, skriver manus för animation och än så länge kort/ novellfilm men ska när jag är mogen gå över till långfilm.

Använder i produktion:
FCP4, Avid -(xpress fv, composer, symphoni) Final draft och scriptware(manus).

Sedan lekar jag mer i andra program såsom:

dvdsp2, soundtrack, combustion 2, shake, AE, Photoshop

Sedan är jag dessutom lärare i filmproduktion, med inriktning på manus och klippning.

Nåt man får titta på? Har ni andra reels, eller det kanske man inte tänker på om man jobbar, men ni som "frilansar"?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-01-27 22:12

Edit: Tog bort allt jag gjorde då jag insåg att det skulle handla om videoproduktion och det sysslar jag ju inte med Sorry..

(Så går det när man bara klickar på senast aktiva diskussioner ):rolleyes:

Senast redigerat 2004-01-27 22:33

Ja, min reel ligger på min hemsida.

go.to/joachim.ljunggren

Tyvärr ingen domän än men det är på väg.
Har precis blivit frilansande grafisk designer.

Jobbar i ett produktionsbolag som redigerare, filmare tekniker. Har jobbat med redigering sedan 1989. Tidigare i Betacam SP numera med DV eller DVCAM och FCP4.
Använder FCP4, DVDSP2, Photoshop 7 (snart CS) Pro Tools, mm.
Undervisar inom rörlig bild på gymnasiet, ansvarar för våra macar (ca 40 st)
Erfarenhet från TV-produktion, flerkamera, beställningsfilm, webbproduktion, event mm.

Gör dessutom ett radioprogram med tips om hyrfilmer för sr Jönköping. Programmet heter Videohyllan, kolla på www.sr.se/jonkoping.

En annan fritidssyssla är tidningsredigering för en liten politisk tidskrift.

/TM

Citat:

Skrevs ursprungligen av speedy
Nåt man får titta på? Har ni andra reels, eller det kanske man inte tänker på om man jobbar, men ni som "frilansar"?

Jag har en reel på vhs men ska försöka göra en för nätet eftersom efterfrågan finns.

Måste bara hitta någon som kan göra min hemsida eftersom jag inte själv behärskar detta.

1
Bevaka tråden