Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tappar DNS:en

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2001-09-03 19:36

Har ett konstigt problem:

Min internetuppkoppling bara dör då och då. Ibland får jag inte ens kontakt. (Har Bredband med dito bolag.)

I TCP/IP-inställningarna får jag tilldelat alla adresser via DHCP, men explorer och andra program som vill ut på nätet kommer inte i kontakt med Domän Namn Servern, trots att den verkar ha kontakt med min dator.

Någon som har liknande erfarenheter?

Saker: Titanium, 9.2.1 US (Samma med 9.1)

ps. Bolagets support kan pinga min maskin, routern och DNS:en, men jag kan bara pinga min maskin och routern.)
/M[/LIST]

Pröva att manuellt sätta in adressen till en annan namnserver än den som DHCP;n ger dig, i fall den nu överhuvudtaget gör det...
Tex. 130.240.19.2

Exakt samma problem här! Och jag har också Bredbandsbolaget. En sak som verkar spela in är att kontakten tappas efter en viss tids vila (datorns vila alltså). Om jag stänger av maskinen så inträffar inte detta.

Jag spekulerar: Bredbandsbolaget (B2) har en viss hyresperiod (lease-tid) för varje IP-nummer. Vanligtvis 30 minuter enligt B2:s support. Open Transport i Mac OS 9.1 och senare har en annan tidsperiod för att hålla TCP/IP-stacken vid liv, om uttrycket tillåts. När vila inträder så går något i kommunikationen galet.

Antingen meddelar Mac OS, vid dvalans inträde, att IP-numret ej längre behövs, men B2:s apparater snappar ej detta meddelande. Eller omvänt, så meddelar inte Mac OS att den ämnar sova och B2:s apparater plockar tillbaka IP-numret och hyr ut det till någon annan. När den stackars Mac:en vaknar har åtminstone delar av kontakten ryckts ut på andra sidan sladden medan mac:en tjatar vidare på det IP-nummer den hade före vilan.

Eller också uppstår meningsskiljaktligheter när Mac:en vaknar igen och ber om nytt IP-nummer, om den nu gör det.

Endera fallet så inträffar ett dödläge där den som sätter den längsta hyrestiden för IP-nummer vinner.

Detta antagande stärks av min observation att varje gång jag drabbats av detta så har jag med stigande irritation flipprat med alla möjliga inställningar utan någon som helst framgång och till sist nått den grad av grämelse att jag stängt av allt och gått och lagt mig. Följande morgnar har allt fungerat som det ska...

Kanske borde man bussa ihop Apple och Cisco för att reda ut detta. Tråkigt är att Apple inte verkar ta problemet på allvar - det är många rapporter om detta på nätet men inga svar från Apple - utan hoppas att (lease-)tiden läker alla sår. Om jag får vara så förmäten.

/Per

Lease tiden är inte nått open transport själv hittar på utan får av dhcp servern, dessutom förnyas inte tiden när den löper ut utan när halva ttl (time to live) har gått. Varpå din teori inte stämmer, när den vaknar ur vila så renewar den ifall halva ttl har nåtts alltså inte "bara" för att den vaknar ur vila. Samtidigt låter dhcp servern inte nån annan få adressen för äns hela ttl har gått ut. Vilket innebär att din dator begär förnyelse av ip adressen 1 gång i kvarten och har du inte förnyat på en halvtimme så kan dhcp servern ge adressen till nån annan. Då får du ändå en nya adressen ifall du väcker den ur vila.

Ett troligare problem är filen "tcp/ip inställningar" som ligger i "programinställningar", denna fil brukat bli korrupt varpå man kastar den och gör om sina tcp/ip inställningar så skapas en ny.

/Johanw

• Medlem
  • Höganäs
  • 2001-09-04 11:59
Citat:

Ett troligare problem är filen "tcp/ip inställningar" som ligger i "programinställningar", denna fil brukat bli korrupt varpå man kastar den och gör om sina tcp/ip inställningar så skapas en ny.

Jamen det hjälper ju inte! Min dator får då samma IP som förut, eller så ett annat som inte funkar.

Dessutom kan problemet uppstå vid uppstart, så det med vila stämmer inte alltid.

Problemet uppkom redan på min gammla 6400 när jag uppgraderade till 9.1 från 8.1 (tror jag).

Vad det ärn är, så är det ialla fall klart irriterande...

/M

Citat:

Skapades ursprungligen av: johanw:
Lease tiden är inte nått open transport själv hittar på utan får av dhcp servern, dessutom förnyas inte tiden när den löper ut utan när halva ttl (time to live) har gått. [...snip...]

/Johanw

Men det finns en annan tidsutlösning i Mac OS som har att göra med TCP/IP som inte meddelar "släppning av tcp-stacken" förrän efter två minuter sedan det sista programmet anropade den. Det finns en TIL-artikel som säger detta: "The TCP/IP Control Panel may be used at any time to reconfigure the system. However TCP will not notice the new configuration until it has unloaded from the system. By default, this takes about 2 minutes after the last application using TCP or UDP has gone away."

På ett eller annat sätt tror jag detta kan spela med i denna trassliga historia.

Att det även finns problem med DHCP och Open Transport kan man läsa på denna länk. Intressant är att problemet inte förekom innan Open Transport uppdaterades till 2.x. Det kan förklara varför spacemanstiff inte märkt något förrän han uppgraderade från 8.1 till 9.

Sen har problemet inget med korrupta TCP/IP-inställningar att göra. Som jag skrev som fixar det sig själv bara man stänger av datorn och håller sig undan en stund. Självklart har jag provat även att göra nya inställningar, såväl TCP/IP som hela systemet.

/Per

• Medlem
  • Höganäs
  • 2001-09-04 21:52

Har pratat med supporten på Bredbandsbolaget...

"Har du provat starta om datorn" och "är sladden trasig?" var några av frågorna/svaren.

Eftersom jag kan pinga routern så är det knappast problem med sladden. Dessutom kan jag ju surfa nu! Undrar hur länge.

JAg använnder OS X nu och har ställt in bredband.net i Search Domains. Det började funka då.

Vet någon något mer om hur man kan ställa in TCP/IP-trafiken från macen?

/M

• Medlem
  • Höganäs
  • 2001-09-05 15:03

Ja det är jag igen...
Pratade med Bredbandsbolagets support igen i morse, när det inte var telefon kö:

Han jag pratafde med blev intresserad och när jag berättade om att det faktiskt är ett problem med Mac OS 9+ för fler av deras kunder. Berättade bla om detta forum och då bad han mig skicka lite info om hänvisnigar på nätet.

Nu har de adressen till denna tråd och några länkar jag snappat upp. Vi får se vad som händer!

/M

Intressant att denna tråd ang Bredbandbolaget har uppkommit eftersom jag tidigare skrev om detta problem men då hänvisade till Mac OS 9.2.1.

För jag kan inte uppgradera till 9.2.1 utan att tappa min internetkoppling.
Jag kan pinga rounter och min egen burk men trots detta kan jag inte använda internet via några applikationer.

Är det någon som vet vad detta beror på jag tycker att det liknar det problem som ni pratar om här.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2001-09-05 16:51

Mattias: Jag läste ditt inlägg i den gamla tråden om 9.2.1

Hur gick egentligen det när du gjorde ominstallationen som det stod om på VersionTracker? Funkade det sen?

Min erfarenhet är att det (ibland) börjar fungera när man gjort något "smart", för att sedan lägga av ex näar datorn går i vila. Surt. Hade samma problem med 9.1 Sv.

De kör Linux-DNS (eller var det DHCP - kanske samma sak) på Bredbandsbolaget. Verkar ju som om det finns vissa "issues" mellan Open Transport i 9.+ och vissa DNS:er enligt det man hittat på nätet. (länkar i tidigare inlägg).

Provade fula med fast IP och en annan DNS sent igår och då funkade det jättebra, men det gillar de förståeligt nog inte på Bredbandsbolaget...

Börjar bli less!

/M

Inget hjäpte när jag höll på med 9.2.1. Ominstalltion hjälpte inte alls.

Men jag trodde också att detta med fast IP skulle hjälpa... men hur får jag fast IP från B2? Tar jag det som jag får mig tilldelat eller hur då?

Berätta spacemanspiff! Jag gör gärna brednandsbolager sura...

DNS:n har nog inget med detta att göra. En DNS är inget annat än en "katalogtjänst" för att omvandla domänadresser till IP-nummer.
Däremot har det funnits och finns kanske ännu "issues" med vissa DHCP servrar.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2001-09-05 22:03

Fast IP "fick" jag genom att mata in de uppgifter som sist funkade i OS X, gjorde detta seeent på natten då jag räknade med att ingen skulle "knycka" IP:t under omstarten.
Jag pratade med supporten om detta och de tyckte inte det var en bra strategi...

Har faktiskt fått riktigt bra bemötande över lag därifrån! De verkar riktigt intresserade av MAc-problemet, vilket man naturligtvis ska kunna förvänta sig då vi betalar vi med!

MEN jag verkar ha hittat en öppning på egen hand! (Nästan)

I ett diskussionsforum på Apples sidor om 9.2 -> 9.2.1 fanns "vårt" problem avhandlat.

Där hade en kille installerat Open Transport 2.7.5 från sin 9.1-skiva och fått det att funka. (9.2.1 =OT 2.7.7)

Har inte själv 9.1 US, men laddade ned OT 2.7.6 och bytte manuellt ut filerna "OpenTransport" och "Open Transport ASLM Modules" från diskimagen när installeraren inte ville installera på annat än 9.1.

Och peppar peppar. Nu funkar det! Tror jag.

Har satt datorn i vila och väckt den igen med bibehållen kontakt vilket inte gick tidigare. Får ej heller nya IP-adresser hela tiden.

Håller tummarna!

/M

• Medlem
  • Höganäs
  • 2001-09-05 22:04

Kan uppenbart inte infoga länkar... Sorry!

Klipp och klistra!

/M :rolleyes:

Nu ska jag testa det här.
Jag ska till Luleå om en vecka... så håll dig undan ifall det inte funkar Spiff...

En annan fråga: Varför ska man behöva hålla på sig så här? Varför sliter man så jävligt?

[ 06-09-2001: Meddelandet ändrat av: Mattias Hedman ]

Nu har jag installerat MacOS 9.2.1 och sedan nedgraderat Open Transport till 2.7.6.

Nu funkar det!!!

Perfekt också, eftersom jag surfar med 9.2.1 för att skriva det här.

Så ni andra som har problem - gör den lilla övning så kan ni använda internet även på 9.2.1.

Då kommer så klart en uppföljningsfråga: Är Apple medvetna om detta och jobbar de på en bugfix?

Citat:

Skapades ursprungligen av: Mattias Hedman:
[...snip...]

Då kommer så klart en uppföljningsfråga: Är Apple medvetna om detta och jobbar de på en bugfix?

Det borde de verkligen vara och jobba på. Det har skrivits mycket om DHCP-strulet som plötsligt dök upp i Open Transport. Men Apples tystnad kring det hela har varit oacceptabel. Jag har slitit en hel del med detta problem men bara fått goddag-yxskaft-svar från dem.

/Per

• Medlem
  • Höganäs
  • 2001-09-06 11:43

Jag har slitit och ringten del jag med...
B2 har alltså ingenting med problemet att göra, verkar det som. De har iallafall varit tålmodiga!

Hoppas verkligen ! Apple rättar till denna pinsamma miss! (Via programuppdatering, kanske.)

/M

1
Bevaka tråden