Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nybörjare behöver hjälp... DVD till iMovie!

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2004-01-30 00:19

Behöver kunna konvertera klipp från en DVD så att de går att använda i iMovie, skall ha det i undervisningssyfte i skolan.

Känner endast till DVDxDV, vad säger ni andra? Vad finns det för program för att lösa detta???

Tack på förhand,
G.

Du måste rippa dvdn så att den de klipp du vill arbeta med blir qucktime-filer.
Problemet är att de flesta dvd-rip program som jag vet om bara läser in dvd materialet i dess ursprungs format något som imovie absolut inte kan läsa. Ett tips är att fixa någon sorts brygga, typ Formac Studio som konverterar rgb singnaler till firewire så du kan batcha in dom i datorn som qucktime.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-30 11:28

Kolla med MPG2Works, som för en billig penning har en app som heter Export2DV, tillsammans med ett par andra bra app:s när man vill vända på steken och göra video igen av DVD-filer.
Det är viktigt att göra "demux" på ett riktigt sätt, annars får Du enbart videofilen utan audio.

http://www.gemini3.co.yu/tosa/DLnovaverz/MPEG2Works3.sit

Om du bara skall använda det i utbildningssyfte så är ju inte kvaliteten ett problem. Jag skulle förorda att helt enkelt kopiera ner de bitar du behöver på ett vanligt DV-band och sedan importera på vanligt sätt. Detta förutsätter ju att materialet inte är kopieringsskyddad.

  • Medlem
  • Borås
  • 2004-02-06 02:44
Ursprungligen av Treasuremine:

Om du bara skall använda det i utbildningssyfte så är ju inte kvaliteten ett problem. Jag skulle förorda att helt enkelt kopiera ner de bitar du behöver på ett vanligt DV-band och sedan importera på vanligt sätt. Detta förutsätter ju att materialet inte är kopieringsskyddad.

ok... som novis på ämnet och tekniken... hur gör jag detta lättast, hur ska jag koppla o så vidare?

/ G.

1
Bevaka tråden