- Kalle W
- Medlem ●
- Bollnäs
När man postat ett inlägg och slussas tillbaka till tråden så hamnar man överst. Det var rätt skönt att hamna på senaste postade inlägget tidigare. Kanske?!?
Ett inlägg som är relaterat till ovanstående:
"newpost"-funktionen funkar inte längre - när jag klickar på nedåtpilen till vänster om ämnet hamnar jag högst upp på första sidan och inte vid det senaste inlägget. Går detta att fixa, månne?
Grymt att sidan är uppe igen.
Dock har jag extermt svårt för färgerna på sidan... Förr var det i var fall konsekvent "coffe-shop". Nu vet jag inte... En för stark kontrast mellan saker. Den blåa tonen känns inte alls att höra hemma med den bruna. Som det är nu så är den den bruna kaffefärgen som är faktiskt. Alla färger innanför denna är hyfsade tillsammans, även om jag aldrig skulle kör en sådan "klarblå".
Jag skulle nog rösta för lite mer space från text till kanter också. Några pixlar mer. Annars har jag inte sett tillräckligt av sidan för att säga mer...
Färger "slog till" på ett, tyvärr, inte allt för positivt sätt.
Måste säga att det ser mycket fräschare ut på det hela taget. Bra jobbat!
Tycker att det ljusblåa faktiskt funkar till det bruna, men på skapa inlägg-sidan finns ytterligare nån typ av beige som kanske blir lite för mycket, precis som nån skrev.
Lite space överst i varje inlägg tror jag skulle vara bra också, jag har nästan missat ensamma textrader överst i inläggen ibland...
Innan ni stängde ner så gjorde jag ett litet test i laddning. 99mac forum delen tog 2 sek blankt att ladda i Firebird och i . Nu tar det 5 sek? Safari klockar in på 11 sek med cachning. Bilder överst går märkvärt långsammast att ladda in?
Innan ni stängde ner så gjorde jag ett litet test i laddning. 99mac forum delen tog 2 sek blankt att ladda i Firebird och i . Nu tar det 5 sek? Safari klockar in på 11 sek med cachning. Bilder överst går märkvärt långsammast att ladda in?
Det berodde på att php-tolken varje gång kikade på bilderna och kollade på hur stora de är. Nu är det fixat så att det inte görs längre...
/arvid
Snyggt jobbat med allt!
Det vita temat är dock lite menlöst eftersom det gör att de tjusiga rundade hörnen försvinner - över huvud taget så flyter själva forumet ut allt för mycket mot en vit bakgrund.
Trots att jag alltid ogillat den gröna färgen känns den nu bättre som standard.
Mitt önskemål är att ni lägger till ett tema med en grå bakgrund, gärna #999999.
Det går naturligtvis att fixa. Intresserade bör anmäla sig till vår grupp för utvecklare - där kommer det finnas möjlighet att ta fram nya skins som vi sedan presenterar för medlemmarna.
Hmm, vore det inte vettigt att integrera logon med illustrationerna (fotona) högst upp?
tror jag håller med där. Jag älskar verkligen bilderna längst upp, coolt värre är det. Men som jag ser det blir hela "huvudet" alldeles för stort. loggan uppe till vänster ser liksom inte ut att höra hemma där. har gjort ett snabbt förslag på hur man skulle kunna göra. Dessutom tycker jag man ska kunna ha möjlighet i sina personliga inställningar att kryssa för "visa inte headerbilder". Snabbskiss på det med. Skulle nog tycka det var riktigt jobbigt om jag hade 800x600 och modem ;-D Är jag helt "ute och cyklar"? Självklart går det göra snyggare än mina skisser ....men vilken tid jag la ner då
Huvudsaken funktionerna och själva diskussionerna fungerar (bättre) än förut (och det verkar det göra). Sen kan man tweaka utseendet löpande allt eftersom man upptäcker saker som kan bli bättre. Det vita i varje inlägg blir som sagt rätt stort pga den långa blå vänsterspalten. Men det är ingen show-stopper direkt. Det fungerar bra och det är huvudsaken.
Snygg Buddha som har ersatt yin-yang!
Över huvud taget ett snyggt jobb. Jag gillar de nya sätten att navigera i forumet med menyerna för snabblänkar och liknande.
Går det att grafiskt få den mörka bården mellan inläggen att tydligare hänga ihop med det inlägg den hör till? (Kanske bara är jag som tycker att den nästan lika gärna skulle kunna vara slutet på ett inlägg som början?)
Det skulle även bli lättare för ögat att orientera sig i tabellerna över nya inlägg om varannan rad markerades med mörkare eller annan färg. Ofta vill man ju se i vilket forum något är postat för att bättre avgöra vad det egentligen handlar om, och då tappar min blick ibland bort sig på vägen ut till högra kolumnen.
Bilderna längst upp är hur snygga som helst!
Är min meny för "Snabblänkar" ensam om att uppföra sig lite märkligt? Det alternativ man för tillfället pekar på med pekaren mörkas ju och texten krymper, men vissa av dem förblir realtivt inkonsekvent i detta tillstånd då jag bläddrat vidare...
Gear: Safari 1.0 (v85) och OSX 10.2.4
"Snabblänkar" buggar mycket här också. Kool idé om den funkade fullt ut
Buggar:
- Markerad text blir mindre än omarkerad text (byter font?)
- "Pop-up boxen" byter storlek titt som nätt när man skollar ner i valen
- Ibland kan vissa val behållas markerade
Kör:
- OSX 10.3.2
- Java 1.4.2
- Safari 1.2
Tycker 99mac-uppdateringen är väldigt lyckad, gillar typsnittet skarpt, tycker ni lyft sajten något otroligt. Det var kul att se faktiskt. Med 99musik kördes vår originaldesign över lite för hårt, här har det tänkts till ordentligt som kontrast.
Edit: Wow, testar White-utseendet nu också, klar iBook-känsla, kool. Ikonerna ser lite likbleka ut dock, ge dem gärna en annan färg - gul är ju standard i sådana här sammanhang.
:eek: <- looking healthy?
Tycker 99mac-uppdateringen är väldigt lyckad, gillar typsnittet skarpt, tycker ni lyft sajten något otroligt. Det var kul att se faktiskt. Med 99musik kördes vår originaldesign över lite för hårt, här har det tänkts till ordentligt som kontrast.
Edit: Wow, testar White-utseendet nu också, klar iBook-känsla, kool. Ikonerna ser lite likbleka ut dock, ge dem gärna en annan färg - gul är ju standard i sådana här sammanhang.
:eek: <- looking healthy?
Man lär sig av misstagen! Jag kommer göra en uppdatering (och flytt till Unixserver) av 99musik nästa vecka till RC3 och samtidigt uppdatera språkfilerna och en del layoutförändringar.
Skins verkar bara ändra färgen på bakgrunden. Kna man inte göra ett skin som ändrar på alla färger?
Jag skulle gärna se att man kunde få tillbaka orginal-utséendet helt.
Tycker att det nya vit-blåa känns för mycket badrum. Dessutom har nästan alla forum ett blå-vitt tema, så det var bra med 99mac som hade kaffefärgen.
Om det är enkelt kanske jag kunde hjälpa till med ett orginal-tema om det behövs. Har dock ingen HD-plats eller kunskap för speciella unix-program.
Skins verkar bara ändra färgen på bakgrunden. Kna man inte göra ett skin som ändrar på alla färger?
Jag skulle gärna se att man kunde få tillbaka orginal-utséendet helt.
Tycker att det nya vit-blåa känns för mycket badrum. Dessutom har nästan alla forum ett blå-vitt tema, så det var bra med 99mac som hade kaffefärgen.
Om det är enkelt kanske jag kunde hjälpa till med ett orginal-tema om det behövs. Har dock ingen HD-plats eller kunskap för speciella unix-program.
Har du så full hårddisk?
- Ett skin består egentligen av två delar: Templates och Styles.
Templates är lagret mellan databaserna/skriptspråket och det du ser på skärmen. Det går att ändra till 100%. Varenda liten pryl du ser på skärmen går att modifiera om man vill, det finns många anledningar till att man inte skulle göra det (helst bör knappar och funktioner finnas på samma ställe i olika skins).
Styles är i princip CSS-inställningar för varje del av sidan. Där ändrar man alla färger, ramar, tjocklekar på linjer och typsnitt. En style består av cirka 25 olika inställningar.
- När vi erbjuder utvecklare att ta fram nya skins är vi fokuserade på just Styles eftersom vi tror att helt olika templates skulle skapa kaos på forumet: "Var skriver man inlägg? Var finns kalendern? Varför kan man inte xxxx Varför kan vissa xxxx osv".
Du behöver inte ladda ner några program överhuvudtaget utan det är ett webbgränssnitt för alla inställningar.
Tyvärr krävs det adminkonto för att komma åt inställningarna vilket naturligtiv begränsar vår tillgången till sidorna - men det är något vi får diskutera i utvecklarforumet.
Har du så full hårddisk?
Orginal-disken i iMac G3/350, 6 GB, med Panther och massa program på.
Faktum är att jag misstänker att min senaste stora systemkrasch kan ha orsakats av det lilla utrymmet, för när jag tittade på utrymmet nu, var det plötsligt bara 34 MB kvar!
Åtgärar detta just nu genom att formatera om och installera nytt utan asiatiska och arabiska språk mm.
Tyvärr krävs det adminkonto för att komma åt inställningarna vilket naturligtiv begränsar vår tillgången till sidorna - men det är något vi får diskutera i utvecklarforumet.
Kan man inte på något sätt ladda ner det lokalt och sen ändrar man och skickar tillbaka filen så kan någon med Admin-rättigheter lägga in?
Jag hjälper också gärna till med nya skins/css filer! Om bara björnström delar med sig lite info om vad man kan ändra? Eller det är kanske bara css man kan ändra (iofs fullt tillräckligt om htmln är bra!), men jag tycks mig minnas att vbulletin har ett templete system..
Bra jobbat guubar. Här är några småsaker.
1. Jag hade svårt att hitta var man byter skins men det visade sig vara en felskrivning överst i tråden. Under punkt 2 längs upp i tråden står det höger men det borde stå vänster.
2. Länkar. Jag ser att länkar man svävar in på växlar till röd färg. Det röda skär sig med resten av färgerna på sajten. Välj en blå färg.
3. Jag gillar inte hur namnen skrivs med den där stora tunna stilen och sen en understrykning. Ta bort understrecket och sätt lite fetare stil och gärna lite mindre grad. Understrykningen förstår jag är en länk men tror ni inte det räcker att bara byta färg när musen svävar in ovanpå namnet?
Understrykningen förstår jag är en länk men tror ni inte det räcker att bara byta färg när musen svävar in ovanpå namnet?
Jag tycker det är utmärkt att det är en understrykning på länkar. Det hjälper färgblind att veta vad som är länkar och inte. 99mac är en så pass stor och viktig webbplats att det behövs tänkas på sådant också. Funktion framför utseende i det här fallet.
/c
Jag tycker det är utmärkt att det är en understrykning på länkar. Det hjälper färgblind att veta vad som är länkar och inte. 99mac är en så pass stor och viktig webbplats att det behövs tänkas på sådant också. Funktion framför utseende i det här fallet.
/c
Sätt en liten symbol framför namnet. Namn med understrykning är otroligt fult oavsett om man ser det i färg eller i grått.
Sätt en liten symbol framför namnet. Namn med understrykning är otroligt fult oavsett om man ser det i färg eller i grått.
man kan ju tycka att det är otroligt fult, men som christian säger så är det faktiskt riktigt bra för vissa personer, och låt oss inte börja med att det har varit så sen tidernas begynnelse (tills "webbdesigners" började tycka att sånt var fult)..
halvtaskig liknelse: en rund ratt kan man tycka är fult ibland, men många bilförare skulle nog bli fundersamma om de satte sig i en bil med fyrkantig ratt..
man kan ju tycka att det är otroligt fult, men som christian säger så är det faktiskt riktigt bra för vissa personer, och låt oss inte börja med att det har varit så sen tidernas begynnelse (tills "webbdesigners" började tycka att sånt var fult)..
halvtaskig liknelse: en rund ratt kan man tycka är fult ibland, men många bilförare skulle nog bli fundersamma om de satte sig i en bil med fyrkantig ratt..
Ok... nu spårar vi ur tycker jag... Vem eller vad har sagt att den där funktionen måste ligga i namnet?
Om vi alla är överens om att det ser fult ut med understrykning på namn så kanske vi kan klura ut ett bättre sätt att lägga in denna info. Jag föreslår en liten bild på ett hus a la våra Hem i OS X. Eller bokstaven i inuti en rund ring dvs symbolen för info.
Vore det inte mest konsekvent om allting som resulterar i en meny när man klickar hade den där lilla pilen nedåt i slutet. Som "Sök" och "Snabblänkar" i toppen på sidan alltså. Kanske man till och med skulle kunna sätta samma mörkgrå bakrund och vita typsnitt på namnen?
Bilden visar ungefär hur jag tänker, även om det måste snyggas till med mellanrum och annat.
Vore det inte mest konsekvent om allting som resulterar i en meny när man klickar hade den där lilla pilen nedåt i slutet. Som "Sök" och "Snabblänkar" i toppen på sidan alltså. Kanske man till och med skulle kunna sätta samma mörkgrå bakrund och vita typsnitt på namnen?
Bilden visar ungefär hur jag tänker, även om det måste snyggas till med mellanrum och annat.
Jo något åt det där hållet vore bäst. Jag är lite tveksam på den grå färgen bara. Vissa namn går över två rader och det kan nog bli lite för mycket grå rutor då som tynger ner layouten. Men varför inte ta din idé om en nedåtgående pil. Jag föreslår dock att pilen sitter före namnet så den sitter på samma ställe oavsett längd på personens namn.