Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ändra EXIF-data

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-05 22:15

Jag har en EXIF-JPEG med fel datum i EXIF. Finns det något program eller annan metod för att ändra EXIF-data hos en bild?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-05 22:44

Johan: Tack för att du tog dig tid att försöka hitta lösningar åt mig.

Jag hittar tyvärr inte något som går att tillämpa på Macen hos Herr Google. Kan du ge mig ytterliggare en vink?

Prova PhotoInfo. Någon som vet varför man inte kan göra detta i exempelvis Photoshop eller Graphic Converter?

Det finns en samling med verktyg som du kör mha terminalen, de heter EXIFutils. Med ACDSee ska det enligt uppgift också gå att fixa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-06 00:25

PhotoInfo fungerade inte riktigt för detta. Man kunde med det endast reglera tiden max plus eller minus 24h och 30min.

Med EXIFutils fungerade det utmärkt.

Tack för tipsen!

Citat:

Skrevs ursprungligen av marcus
Med EXIFutils fungerade det utmärkt.

Hur gjorde du då? Skulle du vilja förklara för en Terminal-okunnig?

/
Johan

Tror att Graphic Converter via Applescript kan ändra denna info.

/Ola

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-29 07:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av marcus
Med EXIFutils fungerade det utmärkt.

Verkar vara ett bra verktyg. Jag får dock ett error när jag skall ändra exif date-taken i en jpg-fil med exifedit. Den känner inte igen formatet på filen trots att den identififerar den som jpg med exiflist. Har testat att spara om orginalfilen i PS7 oc GC utan framgång. Vilket program/kamera kom dina filer från?

(har mailat utvecklaren oxå)

//mattan

jag löste problemet med senaste versionen av graphic converter. helsmidigt.

/
Johan

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-29 09:28

Det var handhavarfel. EXIFUtil funkar utmärkt när man vill batcha ändringar av exif-data. Tex när man som jag har haft kameran inställd på fel datum i 3 månader... bara att adda månader, dagar och timmar så stämmer allt.

Fixar nya GC att batcha utan AS?

Ursprungligen av mattan:

Fixar nya GC att batcha utan AS?

du menar ändra datum i klump? jorå. bara att markera alla filer som ska ändras och vrida fram datumet.

/
Johan

1
Bevaka tråden