Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DVD-regioner i Panther

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad 17!

I Jaguar hade jag aldrig problem med regioner. Efter att ha installerat ett rent 10.3-system härom veckan (jag hade tidigare gjort en Archive-and-install från 10.2->10.3) ville jag kolla på en DVD på min 1GHz Tibook.
Plötsligt får jag upp ett fönster som varnar mig om att jag bara kan ändra region fem gånger, sedan låses systemet på den sistvalda regionen.

Och jag som trodde att detta var borta sedan Jaguar? Det finns ROM-filer som man kan ladda in för sin DVD-spelare men det kan ställa till det rejält också.

Så vad göra?

Som tidigare skrivits i olika trådar här: VLC i.st.f. DVD-spelaren

Jovisst men det är ingen lösning på regionsproblemet i DVD-spelaren. Man omgår ju bara problemet genom att inte använda programmet.
Jag är nämligen inte helt nöjd med DVD-funktionerna i VLC. Ibland funkar olika t ex menyvalen inte i filmrutan.

Kolla den exakta benämningen på din DVD-spelare och sök firmware patch. Är det en superdrive så finns det sannolikt en som, förutom regionfrihet, ger högre brännhastighet och kompabilitet med fler typer av media. Dock sätter du nog garantin ur spel och använder du fel patch lär du även kunna sabba enheten helt. Gör en sökning för mer info.

• Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2004-02-07 17:53

Jag har frågat on just en FW Patch till PIONEER DVD-RW DVR-106D tidigare för snart låser sig min brännare på en region! Finns det någon som Patchat sin? En länk skulle uppskattas!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-07 18:59
Ursprungligen av Nelson:

Jag har frågat on just en FW Patch till PIONEER DVD-RW DVR-106D tidigare för snart låser sig min brännare på en region! Finns det någon som Patchat sin? En länk skulle uppskattas!

Det går inte att flasha den efter det att den låst sig på en region bara så att du vet. Kör VLC tills du hittar patchen. Har en likadan så säg gärna till om du hittar den.

Jag har en Combo-Drive MATSHITA CD-RW CW-8121 revision AA21. Finns det en patch till den som någon med 100% säkerhet vet att den funkar?

Och finns det en original-patch som återställer combodriven om jag skulle ställa till det?

Garantin har redan gått ut, så jag har inte rätt till fler reparationer iaf om något skulle gå snett.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-07 19:03
Ursprungligen av Marcus Holmer:

Jag har en Combo-Drive MATSHITA CD-RW CW-8121 revision AA21. Finns det en patch till den som någon med 100% säkerhet vet att den funkar?

Och finns det en original-patch som återställer combodriven om jag skulle ställa till det?

Garantin har redan gått ut, så jag har inte rätt till fler reparationer iaf om något skulle gå snett.

Det avgörande i att man gör rätt är just att det inte går att "vända tillbaka" vad jag vet. Gör rätt från början eller köp ny om den pajar (då har du ju garanti igen )

Själv är jag ordentligt sir över att behöva köra VLC pga något skumt fel, kanske i firmwaren. Första skivan jag stoppade in var inte europeisk, så nu är den inställd på amerikans eller något. När jag försöker ändra (har 4 ggr kvar) så får jag bara upp en felkod.

Dessutom är bilden ganska brusig och oklar. Om jag orkar ska jag höra av mig till Apple, för det är ju uppenbarligen något fel på maskinen.

Är det någon annan som lider av dålig bildkvalitet?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-07 19:43

Skumt, har du provat att stänga både VLC och Apples spelare och sen bara stoppat i DVD:n (region 2) och låtit programmet öppnas automatiskt och sen kryssat i region 2?

Ursprungligen av Earth:

Skumt, har du provat att stänga både VLC och Apples spelare och sen bara stoppat i DVD:n (region 2) och låtit programmet öppnas automatiskt och sen kryssat i region 2?

Jo det är testat. Eftersom jag har haft problemet under både OS 10.2 och 10.3 så antar jag att det har att göra med hårdvarufel eller firmware.

• Oregistrerad
  • 2004-02-08 23:54

Jag tycker också detta är jäkligt krångligt. Dessutom funkar inte VLC alltid med de DVD-filmer man vill spela heller... O om det funkar så går det seeeegt.

Ursprungligen av Anders Båth:

Jag tycker också detta är jäkligt krångligt. Dessutom funkar inte VLC alltid med de DVD-filmer man vill spela heller... O om det funkar så går det seeeegt.

Jag har aldrig haft några problem med det. Och det på en G4/400 med GeForce 2 MX..
För övrigt så är det något skumt med dessa patchar för firmwaren. Jag patchade min spelare på OS 9 tiden. Men i OS X så märker den inte av firmware patchen alls.

• Oregistrerad
  • 2004-02-09 07:36

Är det inte precis som valigt:
- Du måste patcha FW till en RPC-1-variant
- Du måste ha ett program som modifierar Apple DVD:s inställningar (Region X)
Då kommer fortfarande rutan med "Fel region" att poppa upp, men i Region X kan man ställa önskad region hur många gånger som helst. Eller vad har jag missat?

• Oregistrerad
  • 2004-02-09 01:05

har också en 106D, och har kollat runt lite. till mac har jag bara hittat för 105 och tidigare dock, men det tyder ju på att det kommer eller redan finns någon annanstans.

återkommer med länk(ar)..

Hur är det förresten om man installerar en DVD-brännare själv? Slipper man Apples regler för regioner då? Jag har ju ändå ett tomt fack, och bara en combo-spelare.

1
Bevaka tråden