Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Serious virus...

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För ett tag sedan fick jag ett aningen mystiskt mail i min inbox, dum som jag var öppnade jag det... Viruset som jag fick skickar iväg Många brev till okända adresser och nu får jag Dagligen in returbrev från admins och liknande som säger att jag skickat virus till deras servar. Innan jag slängde mailet skickade jag det till en PC-kompis som kollade det i sitt program, det visade sig vara ett högriskvirus med största varningen på.... Vad ska jag göra? =(

Fixa ett antivirusprogram och ta bort de.

Gå till norton.com, vet du vilket virus det är frågan om kan du nog ladda ner en "remover" som tar bort de.

Är de OSX du fått virus i? Vad heter viruset isåfall? Hittills har de ju inte direkt funnits några virus till osx..

Installera ett Antivirus-program och rensa. Men jag är rätt nyfiken på vad för system och program du kör? Mig veterligen finns det inga virus som funkar i OS X.

Eller har jag fel?

Jag kör 10.3.1, dvs Pantern. Jag visste inte heller att det fanns virus till OS 10.3.
Jag ska kolla igenom HDn efter vad det kan vara...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-07 11:59

Ett virus kan lägga dig som avsändare fast det inte är du som skickat mailet. Det är troligen detta som hänt, gissar jag.

  • Medlem
  • Södertälje, Sweden, Sweden
  • 2004-02-07 12:02

Kan det inte bara vara så enkelt som att någon annan, som har Windows, och även din e-postadress i sin adressbok, har fått virus på sin PC som i sin tur spridit en massa mail med din adress som avsändare? Vad jag vet är det ett antal sådana virus som utnyttjar adresserna i den infekterade datorns adressbok, inte bara som mottagare, men även som fejkade avsändare.

Aha,, det ligger något i det, Norton hittar nämligen ingenting på någon av mina HDs...

Att en OSX-maskin skulle smittas av ett virus och då ett sådant som vidarefordrar sig själv finner jag väldigt osannolikt, mig veterligen har det problemet aldrig existerat på Mac inte ens i OS 9 och det finns inga rapportera om att sådan virus skulle ens existera.

Sådana säkerhetsluckor också hitills bara i Windows och Outlook och andra program skapade av MS där programmen och operativet som accepterar och kör programkod som ligger inuti ett mail eller i dess bilagor.

Men det är precis som bodo säger att du inte har med saken att göra alls. Någon PC-användare som har dig i adressboken har smittats och viruset har använt din adress som avsändare och hämtat den i din kompis adressbok.

/Ola

Läs mer här:

http://securityresponse.symantec.com/

(Bläddra ner till Reference area)

1
Bevaka tråden