Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Försvunnen hårdisk!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-02-06 10:18

Mkt fundersam över detta fenomen, har en hårdisk, en stor hårdisk.. som när den e monterad inte syns på skrivbordet. I Panther så syns den ändå till vänster i finder fönstret, men inte på skrivbordet.. Nåra av mina arbetskamrater då som fortf. kör Jaguar, kan inte se den monteringen alls.. Vad har hänt? varför syns den inte på skrivbordet. hur fixar man det?

Vet inte varför den fortfarande syns till vänster i ett Finder-fönster, men har du kollat att den är "frisk" med programmet "Skivverktyg"?
Finns i Program-->Verktygsprogram.
Se om den dyker upp i kolumnen till vänster i Skivverktyg. Markera och klicka på kontrollera skiva.

• Oregistrerad
  • 2004-02-06 14:05

ajo den e frisk o så, när ja kollade med skivverktyget, den vill bara inte visa sig på skrivbordet, varken när den monteras lokalt eller hos en kompis.

• Medlem
  • 2004-02-06 14:31

Testa att gå in under inställningar i Finder, och klicka ur, och sedan i alla rutor under "visa dessa objekt...". I vissa fall kan t ex en hårddisk ha fått speciella egenskaper. Jag har råkat ut för det med servrar.

• Oregistrerad
  • 2004-02-06 20:46

I värsta fall kan du starta om burken i "Single User Mode" med Kringla + S och sedan köra en "fsck -y" för att städa bootdisken. I sällsynta fall bråkar Jaguar och Panther med externa hårddiskar genom att gnälla över att diskar som skall monteras på skrivbordet redan är monterade. Felloggen i system.log är tex: "Failed to automount /dev/hd5s2 (mount). File already exists"

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-07 16:50

Man kan kryssa ur/i alternativet "Visa enheter på skrivbordet" i Finder-inställningarna. Kankse är det urkryssat där?

Om hår-disken försvinner gäller det att se upp.:D

• Medlem
  • 2004-02-07 17:02

Precis det fenomenet har jag upplevt vid ett tillfälle då jag råkade stänga av den externa disken utan att först avmontera den. När jag sedan slog på den igen dök den inte upp på skrivbordet utan endast i Finder fönstret.

Jag kommer tyvärr inte exakt ihåg vad jag gjorde. Men jag har för mig att jag var inne i terminalen och rensade upp något under /Volumes som låg kvar och skräpade EFTER att ha monterat av disken på riktigt sätt och kollat vilka volymer som skulle vara monterade.

Mvh
/Ulf

1
Bevaka tråden