Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari, varför?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-02-07 10:32

Jag har ju nyligen köpt min första mac.

Jag älskar safari på alla sätt. Men en rätt stor sak jag stör mig på.
Det kanske e en självklarhet för er som vet men.

Varför blir webbsidor olika i alla webbläsare? hade det inte varit väldigt mycket lättare att alla tog fram samma reslutat? jag själv som webbutvecklare känner att det går åt onödig tid för att få det att passa till alla.

Varför är det så att det inte blir samma?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-07 11:11

Den bakomliggande anledningen till att webbsidor visas olika i olika webbläsare är att internet och webbsidor fortfarande är så pass "ungt" att standarder etc inte hunnit sätta sig än. Det pågår en kamp mellan olika organisationer och företag om på vilket sätt webbstandarden ska se ut.

Tyvärr har vi en dominerande aktör (MS) på denna marknad som har över 90% av marknaden och MS har ju aldrig varit speciellt intresserade av att någon annan programvara än deras egen ska fungera smärtfritt. För att öka dominansen har MS självsvådligt skapat nya definitioner etc som övriga aktörer har svårt att imitera eller ibland inte vill. Resultatet blir dagens situation där vi som valt att inte använda MS IE ibland får stå ut med sämre kompabilitet med en del webbsidor. Detta ska också kombineras med att Mac OS X bygger på en helt annan grund än vad MS Win gör, med olika teckentypsnitt, bildformat med mera. Detta gör inte saken lättare.

Vad än värre är att nu när många webbsidor på internet ska ta nästa steg i evolutionen med bland annat en bra säkerhet med elekroniska id, detta gäller i allra högsta grad även svenska myndigheter, har många webbutvecklare ivrigt påhejade av MS valt lösningar som kräver Win och IE. Detta är ett allvarligt hot mot Internets öppenhet och här gäller det att vi kämpar emot och ser till att framtida lösningar släpper in alla former av webbläsare - dvs webbläsare som stöder standarder som inte enbart är framtagna av enskilda företag.

• Medlem
  • Hammarö
  • 2004-02-07 11:26

Det finns riktlinjer för hur man skapar webbsidor efter standard. Att göra det efter hur Microsoft eller någon annan enskild aktör löser inga problem. Om alla webbutvecklare blint följde standard så skulle du inte få samma problem som nu.

Problemet är att Microsoft ständigt sätter käppar i hjulet för vad som är standard. Och eftersom alla kör Windows och Internet Explorer så blir det naturligt att utvecklare inte har koll på annat än MS-produkter, eller att de anser att det inte är så viktigt att följa standard eftersom majoriteten kör MS.

Eller nått..

Ursprungligen av hekr:

Tyvärr har vi en dominerande aktör (MS) på denna marknad som har över 90% av marknaden och MS har ju aldrig varit speciellt intresserade av att någon annan programvara än deras egen ska fungera smärtfritt. För att öka dominansen har MS självsvådligt skapat nya definitioner etc som övriga aktörer har svårt att imitera eller ibland inte vill.

Skyll inte allting på MS, dom fick i sin tur anpassa sig efter Netscapes utflykter i egna taggar. Så det är en soppa av alltihopa som lett till dagens webb. Problemet är också att standarderna inte är helt helt tydliga heller, speciellt inte hur fel ska hanteras i alla situationer.

Som Dave Hyatt (en av huvudutvecklarna av Safari) säger:

Some people thought I was attacking WinIE for its permissive handling of HTML. I was not, and I'm glad others appreciated that fact. Back in the 90s WinIE had to emulate the permissive error handling of the then-dominant browser Netscape. They had no choice if they wanted Web sites to be viewable as the designer intended. They were in the same position then that Safari is in now.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-07 22:36
Ursprungligen av Adrian B:

Skyll inte allting på MS, dom fick i sin tur anpassa sig efter Netscapes utflykter i egna taggar. Så det är en soppa av alltihopa som lett till dagens webb. Problemet är också att standarderna inte är helt helt tydliga heller, speciellt inte hur fel ska hanteras i alla situationer.

Nej, jag håller med dig - allt är inte alltid MS fel. Däremot är det skadligt för marknaden med en totalt dominerande aktör, om det nu så vara Netscape, MS eller även Apple. Nackdelen med MS är att de nu har närapå totalmakt avseende både OS och webbläsare och iom detta kan manövrera ut konkurrenter mycket lätt, t ex som de gjorde med Netscape.

En annan intressant aspekt på detta är att det finns stora fördelar med att integrera webbläsare och OS, vilket Apple är ett bra bevis på. WebCore är ju en kärna i dagens OS X som är en bra grund både för Safari och andra program. Att MS integrerade IE i Win är således egentligen förståeligt. Problemet kan således härröra från MS dominans på OS-sidan...

Det finns faktiskt dom webbutvecklare som tycker att www-standarder ifrån w3c är det enda rätta, även om dom kanske inte alltid är optimala så är det bra med en standard iaf.
Personligt har jag nästan blivit lite snobbig (med en nypa salt) och tycker att folk som inte har åtmindstonde ett hum om www-standarder är ganska oproffesionella, om man använder dem kunskaperna eller inte är en annan sak men att åtmindstonde veta att dom finns och framförallt varför tycker jag man bör vara medveten om. Man måste ju börja nåstans..

Jag upplever att standarden har höjts (no pun intended) och allt fler utvecklare inte bara tycker att www-standarder är bra men även använder dom aktivt i så stor utsträckning det är möjligt i dom individuella fallen..

Man får ju hoppas på att nångång, nångång blir det ordning på det hela.. men tills dess..?

• Oregistrerad
  • 2004-02-07 22:03

Olika webläsare kan krångla till det ordentligt. Skulle få till skuggor på bilder i ett galleri och löste det med stylesheet. Funkade kalas tills jag började testa i andra webläsare. Och det var ändå bara en så enkel sak som 'background-repeat: repeat-x' i en table.

• Medlem
  • Svedala
  • 2004-02-07 23:39

Det är en mindre helvete rent ut sagt...
Jag håller på med en sida nu som ser rätt ut i Safari, Firebird för Mac, Firebird för Windows, Internet Explorer för Mac men inte Internet Explorer för Windows...

1
Bevaka tråden