Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes library "på FLERA ställen fast konsoliderade"

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-02-05 21:29

Nuläge: iTunes på dator och disken full. Har köpt två externa 300GB-diskar, FW, och vill fortsätta expandera biblioteket dit (okomprimerade AIFF-filer tar lite plats). Jag kommer att ha 3-4 TB disk, spritt på många diskar, fyllt med alla mina CD-skivor (ca 4000 st).

Problem: Hur skapar jag flera iTunes-mappar som iTunes uppfattar som en enda? I preferences kan man ju bara uppge EN mapp som standard.

Jag hittar ett inlägg HÄR http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.688d7f40/0 men i ärlighetens namn förstår jag inte riktigt. Kan någon tolka bort teknik-lingot? Det finns uppenbarligen ett program som gör att jag slipper terminalen dessutom...

Kanske finns det andra lösningar?

(Givetvis är en lösning att RAIDa ett antal diskar, men det kommer bara lösa problemet temporärt. Förr eller senare kommer biblioteket spränga gränsen ändå. Det borde finnas en genomtänkt iTunes-lösning.)

  • Medlem
  • 2004-02-05 22:34

Du ska inte kopiera din låtar till iTunes bibloteket du gör en genväg var musiken ligger även över nätverk fungerar det. Jag har win2000 server där jag har min mp3 musik och min imac loggar in sig automatisk så har jag min musik på iTunes.Samma sak för dig om du har låtarna på flera hårddiskar så hittar iTunes det och du behöver bara ett iTunes biblotek.
En fråga varför komprimerar du inte musiken lite typ AAC 320KBit eller mp3 320kbit du kommer inte höra någon skillnad om du inte har skaffat ett sjysst ljudkort till datorn (det gör verkligen skillnad) eller om du kör digitalt ut till en high end D/A omvandlare

Ursprungligen av William Naversten:

Jag hittar ett inlägg HÄR http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.688d7f40/0 men i ärlighetens namn förstår jag inte riktigt. Kan någon tolka bort teknik-lingot?

Det första killen pratar om är att skapa ett alias till sin iTunes-mapp så att han kan lägga den någon annanstans. Att han krånglar med terminalen beror på att "vanliga" alias bara fungerar från Finder och inte när ett annat program som t.ex. iTunes skall använda dem. Då måste man istället använda Unix-världens motsvarighet till alias, nämligen "symbolic links".

Sedan kommer han fram till att han inte behöver länka till hela iTunes-mappen, utan bara delar av den. Förutom att han har ett antal låtar i iTunes-mappen på sin hårddisk precis som vanligt kompletterar han med ytterligare musik från en extern disk. Låtarna i iTunes-mappen ligger oftast sorterade i mappar med artister som i sin tur innehåller mappar med album. Bland alla dessa artistmappar i sin lokala iTunes-mapp lägger han länken till iTunes-mappen på den externa disken han skapade tidigare och vips har han delat sin musiksamling mellan en mindre del på den interna hårddisken och en större på den externa.

För att tillämpa detta resonemang på ditt problem borde det fungera utmärkt att i ditt iTunes-bibliotek på den interna hårddisken (där du idag har alla artistmappar osv.) placera länkar (unix-alias...) till lämpliga mappar på var och en av dina externa diskar. När du lägger till ny musik hamnar den på den lokala hårddisken och sedan får du kopiera låten/albumet/artistmappen eller vad det nu kan handla om till lämplig extern disk och sedan dubbelklicka på låtarna i iTunes för att programmet skall begripa att de har bytt plats.

Fortfarande förvirrad, fast på ett högre plan? Så känner i alla fall jag mig nu...

/Göran

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-02-06 09:22
Ursprungligen av Göran Bolinder:

För att tillämpa detta resonemang på ditt problem borde det fungera utmärkt att i ditt iTunes-bibliotek på den interna hårddisken (där du idag har alla artistmappar osv.) placera länkar (unix-alias...) till lämpliga mappar på var och en av dina externa diskar. När du lägger till ny musik hamnar den på den lokala hårddisken och sedan får du kopiera låten/albumet/artistmappen eller vad det nu kan handla om till lämplig extern disk och sedan dubbelklicka på låtarna i iTunes för att programmet skall begripa att de har bytt plats.

Fortfarande förvirrad, fast på ett högre plan? Så känner i alla fall jag mig nu...

/Göran

Tack. Jag vill alltså fortsätta tillämpa iTunes sätt att katalogisera. Det gillar jag. Jag stoppar in en skiva, kodar i AIFF (Jo, jag HÖR skillnad och gillar INTE komprimering, men det är en annan diskussion) och då hamnar musiken i den lokala datorns hårddisk. Nu har jag en extern HD som heter "Bibliotek 1" På den skapar jag en mapp som vi kallar "externt bibliotek 1". Kan jag skapa en genväg till denna och dra den till den lokala datorns standard-iTunes-bibliotek? Vad händer då när den lokala disken är full? Kan jag bara lyfta över de artistmappar som är fulla till den externa mappen "externt bibliotek 1" eller vad händer då med länkningarna? OCH: om jag dubbelklickar på en fil i mappen "externt bibiotek 1" - blir det inte så att den kopieras in automatiskt i iTunes normala huvudbibliotek på "huvuddatorn"?

Många frågor blir det...men man måste göra rätt från början...

  • Medlem
  • 2004-02-06 17:46

Så här gjorde jag när jag rippade ner mina ca 600 CD skivor. Jag använde iTunes för att kopiera alla skivor sen gick jag in i iTunes bibloteket och kopierade mina musiklåtar till en annan hårddisk. Sedan raderade jag musiken som låg på iTunes bibloteket. I itunes gå till "inställningar" sedan "avancerad" avmarkera "Kopiera filer till mappen iTunes Music när ett spår läggs till bibloteket" sedan dra du tillbaka musiken från externa hårdisken till iTunes fönstret då kopierar den bara namnen på musiken till iTunes. Har du flera hårdiskar så gör du samma sak. Så löste jag mitt problem om man har musiken på flera HD och även över nätverk visseligen kanske lite struligare men musikfilerna är inte beroende på iTunes om det skulle bli något problem med programmet om den skulle tappa bort bibloteket eller liknande.

  • Medlem
  • 2004-02-08 12:22

Hej!
Jag har gjort på samma sätt som Garf. Det är struligt och tar tid men det fungerar.
Har inte haft problem med att iTunes tappar låtar.
Jag skulle rekomendera det förfarandet.
Lycka till!

1
Bevaka tråden